Świąteczne zakupy

i

Autor: Shutterstock

Szykują się zmiany w przepisach dla konsumentów. Kto na tym straci?

2018-02-02 16:12

Szykują się zmiany w prawie cywilnym, które mogą uderzyć w konsumentów. Jeśli proponowane zmiany wejdą w życie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności nawet wielokrotnych napraw. Jak to możliwe?

Trwają prace nad Kodeksem cywilnym, które mogą wpłynąć na sytuację konsumentów i przedsiębiorców. Co może się zmienić, jeśli nowe zapisy wejdą w życie? Konfederacja Lewiatan zauważa, że wpłyną one na praktyki związane z rękojmią. Przede wszystkim chodzi o „Art. 5682. Jeżeli kupującym jest konsument, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie na nowo od dnia wymiany rzeczy na wolną od wad". Zdaniem Konfederacji Lewiatan zgodnie z treścią uzasadnienia proponowana zmiana wydaje się minimalna, a projektodawcy próbują ją przedstawić w kategoriach likwidacji „luki prawnej", to w rzeczywistości jest ona dużą ingerencją w model odpowiedzialności na zasadach rękojmi.

Zobacz: Banki kuszą dodatkową gotówką na zakupy w Biedronce

W ocenie Konfederacji Lewiatan głównym problemem tej nowelizacji jest brak kompleksowego uregulowania zmiany innych przepisów dotyczących rękojmi, które pozwoliłby przedsiębiorcy zakończyć na pewnym etapie proces wielokrotnego wymieniania towaru, przykładowo przez umożliwienie przedsiębiorcy odstąpienia od umowy i zwrotu konsumentowi wpłaconej należności. Można wyobrazić sobie sytuację, w której rzecz o nietypowych właściwościach (wykazująca pewną wadliwość po krótkim czasie np. 5 miesięcy) jest wymieniana przez konsumenta cyklicznie, gdyż jest on zainteresowany krótkotrwałym jej użytkowaniem i ponowną wymianą.

Polecane: W Kauflandzie można sobie wyczyścić wózek na zakupy

Jak podkreśla Konfederacja Lewiatan, mimo że intencją ustawodawcy jest ewidentnie wzmocnienie pozycji konsumenta, to niezamierzonym skutkiem zmian prawnych będzie prawdopodobnie pogorszenie sytuacji konsumentów w praktyce, gdyż przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw sprzedanych rzeczy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze