- Większość sektorów polskiej gospodarki we wrześniu 2025 roku odnotowała stabilizację lub pogorszenie koniunktury, z wyjątkiem transportu i gospodarki magazynowej, gdzie wskaźniki poprawiły się.
- Sprzedaż detaliczna w sierpniu 2025 roku wzrosła o 3,1% rok do roku w cenach stałych, jednak było to poniżej oczekiwań analityków.
- Polski e-commerce kontynuuje dynamiczny wzrost, odnotowując prawie 10% wzrost wartości sprzedaży rok do roku i blisko 19% udział sprzedaży zagranicznej.
- Prognozy dla polskiego e-commerce są optymistyczne, z przewidywanym średniorocznym wzrostem o prawie 5% do 2030 roku, co umieści Polskę w czołówce UE pod względem tempa rozwoju.
Z najnowszego raportu GUS wynika, że we wrześniu wskaźniki koniunktury w większości prezentowanych sektorów wskazują na stabilizację lub pogorszenie. „We wrześniu wskaźniki w większości prezentowanych sektorów wskazują na stabilizację lub pogorszenie koniunktury w gospodarce” – podaje GUS. Jedynym jasnym punktem na mapie gospodarczej jest transport i gospodarka magazynowa, które odnotowały poprawę. Jak kształtowały się wskaźniki w poszczególnych branżach?
- Przetwórstwo przemysłowe: Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury spadł do minus 6,5 (z minus 5,6 w sierpniu).
- Budownictwo: Tutaj również odnotowano pogorszenie – wskaźnik wyniósł minus 5,3 (w sierpniu minus 3,9).
- Handel hurtowy: Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury znalazł się na poziomie minus 0,1 (w sierpniu plus 0,9).
- Handel detaliczny: Niewielki spadek – wskaźnik na poziomie minus 2,4 (w sierpniu minus 2,1).
- Transport i gospodarka magazynowa: Jedyny sektor z poprawą – wskaźnik wzrósł do plus 1,0 (z minus 0,4 w sierpniu).
- Zakwaterowanie i gastronomia: Spadek, ale wciąż na plusie – wskaźnik na poziomie plus 5,0 (w sierpniu plus 8,4).
- Informacja i komunikacja: Niewielki spadek, ale nadal wysoki wskaźnik – plus 9,9 (w sierpniu plus 10,3).
- Finanse i ubezpieczenia: Najwyższy wskaźnik, choć również niższy niż w sierpniu – plus 24,9 (w sierpniu plus 26,1).
- Sprzedaż detaliczna: Wzrost, ale poniżej oczekiwań
- Sierpień przyniósł wzrost sprzedaży detalicznej, ale nie tak dynamiczny, jak prognozowali analitycy.
GUS podał, że „Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2025 r. wzrosła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 0,4 proc.”. Zaś sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła o 3,0 proc. rok do roku.
E-commerce nie zwalnia tempa
Pomimo mieszanych sygnałów z innych sektorów, e-commerce w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija. Tomasz Gutkowski - Head of Business Development w Univio Polska zauważa, że polska e-gospodarka należy do najszybciej rozwijających się w UE. „Sprzedaż detaliczna w sierpniu br. była wyższa niż w podobnym okresie minionego roku. Wzrosty wartości sprzedaży widać szczególnie w kategoriach takich jak: żywność i napoje, dzieci. Wynika to z rozpoczęcia roku szkolnego i konieczności zakupu wyprawek oraz większej konsumpcji po powrotach z urlopów po okresie wakacyjnym" - zauważa ekspert. I dodaje, że dla sieci handlowych sierpień był również miesiącem ostatnich przygotowań przed wprowadzeniem systemu kaucyjnego, który wymaga znaczących inwestycji w infrastrukturę, integracji systemów, alokowania budżetu na wypłacanie kaucji konsumentom czy wreszcie poniesienia dodatkowych kosztów operacyjnych. Finalnie zmiana ta ma przyczynić się do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym i zwiększyć odzysk cennych surowców wtórnych. Czas pokaże, czy jakkolwiek wpłynie ona na stymulację popytu napojów butelkowanych.
"W przypadku samej sprzedaży internetowej, dostrzegamy dalszy, konsekwentny wzrost sektora e-commerce. Według wskaźnika BaseIndex notuje on większą wartość sprzedaży rok do roku o prawie 10%. Dodatkowo polski e-handel utrzymuje imponującą dynamikę wzrostu sprzedaży zagranicznej, której udział w ogólnej wartości sprzedaży internetowej na koniec sierpnia wynosi prawie 19%" - zauważa Tomasz Gutkowski. Ekspert podkreśla, że perspektywy dla sektora wyglądają wciąż obiecująco - zgodnie z raportem Statista Market Insights prognozuje się blisko 5-proc. średnioroczne tempo wzrost wartości e-commerce w Polsce w latach 2025-2030 - to czwarty wynik w UE (po Hiszpanii, Włoszech i Niemczech). Oznacza to, że w 5 lat Polacy pod względem wartości wydatków w internecie przeskoczą z poziomu 150 mld zł rocznie na 190 mld zł.
Natomiast Damian Siusta, Business Development Manager Postis w Polsce, podkreśla dojrzałość polskiego rynku e-commerce. „Patrząc na ewolucję udziału sprzedaży online w ogólnej sprzedaży detalicznej na przestrzeni ostatnich lat, śmiało możemy mówić o dojrzałości tego kanału sprzedaży. Sierpień 2025 roku wpisuje się w ten ugruntowany już cykl.”

Kategorie | sierpień | lipiec | ||
---|---|---|---|---|
rdr | mdm | rdr | mdm | |
ogółem | 3,1 | -0,4 | 4,8 | 4,4 |
pojazdy mechaniczne | 9,4 | -12,5 | 10,7 | 3,1 |
paliwa | 6,1 | 5,1 | 0,7 | 1,9 |
żywność, napoje, wyroby tytoniowe | -3,4 | 0,8 | -0,4 | 4,2 |
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | - | - | - | - |
leki, kosmetyki | 3,3 | -1,6 | 4,9 | 3,9 |
odzież, obuwie | 18,9 | 3,7 | 14,7 | 4,1 |
meble, AGD, RTV | 13,9 | -0,6 | 15,3 | 14,9 |
prasa, książki | -2,0 | -2,7 | 3 | 3 |
pozostałe | -3,7 | -1,3 | -5,5 | 4 |