Logistyka

i

Autor: GettyImages, Archiwum prywatne Firmy transportowe oszczędności mogą szukać w rozwiązaniach technologicznych, które pomogą zoptymalizować wewnętrzne procesy transportowe.

Branża transportowa

TLP apeluje do Tuska: Unia Europejska dobija polskich przewoźników. Czy polska prezydencja powstrzyma zmiany?

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) bije na alarm i ostrzega przed katastrofalnymi skutkami zmian w europejskich przepisach dotyczących zabezpieczenia społecznego. Organizacja wystosowała pilny apel do premiera Donalda Tuska, wzywając rząd do interwencji w czasie trwającej polskiej prezydencji w Radzie UE.

Spis treści

  1. Ukryte zmiany o potężnych konsekwencjach
  2. Biurokratyczny koszmar i finansowe obciążenia
  3. Zagrożenie wykracza poza transport
  4. Test dla polskiej prezydencji
  5. Co dalej?

Ukryte zmiany o potężnych konsekwencjach

W kwietniu bieżącego roku Rada Unii Europejskiej przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie zmiany rozporządzeń o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Kluczowe modyfikacje dotyczą m.in. nowej definicji "siedziby przedsiębiorstwa" oraz wprowadzenia obowiązku zgłaszania delegowania pracowników.

"Można odnieść wrażenie, że sprawa ta została ukryta przed opinią publiczną i zainteresowanymi środowiskami, aby nikt nie zdołał przeszkodzić w szybkim przyjęciu nowych przepisów" - alarmuje Maciej Wroński, prezes TLP, sugerując brak transparentności w procesie legislacyjnym.

Biurokratyczny koszmar i finansowe obciążenia

Proponowane przepisy oznaczałyby dla polskich firm transportowych konieczność rejestracji pracowników w zagranicznych systemach ubezpieczeń społecznych, w zależności od miejsca wykonywania usług. Według TLP doprowadzi to do znacznego wzrostu kosztów operacyjnych i ogromnych komplikacji administracyjnych.

"Polski kierowca, wykonując przewóz z Włoch do Francji, będzie jednocześnie podlegał kilku porządkom prawnym - to absurd, który całkowicie destabilizuje funkcjonowanie przedsiębiorstwa" - tłumaczy Wroński, wskazując na praktyczną niemożliwość sprostania nowym wymogom.

Eksperci z branży przewidują, że zmiany mogą doprowadzić do zmniejszenia udziału polskich przewoźników w europejskim rynku transportowym nawet o 40 proc. To dramatyczny spadek dla sektora, który przez lata budował swoją silną pozycję w Europie.

Zagrożenie wykracza poza transport

Problem dotyka nie tylko branży transportowej. Robert Lisicki, ekspert ds. prawa pracy Konfederacji Lewiatan, ostrzega: "Nowelizacja unijnych rozporządzeń zagraża nie tylko transportowi drogowemu, ale też innym branżom wykonującym usługi na unijnym rynku wewnętrznym".

Skutki mogą być odczuwalne dla całej polskiej gospodarki. TLP szacuje, że wpływy do ZUS mogą spaść nawet o kilka miliardów złotych rocznie. Dodatkowo, pracownicy będą zmuszeni do wieloletnich starań o należne im świadczenia w różnych europejskich instytucjach ubezpieczeniowych.

Test dla polskiej prezydencji

W liście do premiera Donalda Tuska, TLP jednoznacznie wskazuje, że brak skutecznej reakcji rządu zostanie zapamiętany jako porażka polskiej prezydencji w Radzie UE. Organizacja apeluje o natychmiastowe działania, które powstrzymają niekorzystne dla Polski zmiany.

"Kierowca, który przez lata będzie zmieniał systemy ubezpieczeń, na emeryturze będzie musiał dosłownie wyszarpywać swoje pieniądze z kilku państw. To absurd, który zniechęcać będzie do podejmowania pracy w transporcie" - podkreśla Wroński, zwracając uwagę na długofalowe konsekwencje dla pracowników sektora.

Co dalej?

Najbliższe tygodnie mogą okazać się decydujące dla przyszłości polskiej branży transportowej. Polski rząd, wykorzystując pozycję kraju sprawującego prezydencję w Radzie UE, ma możliwość wpłynięcia na kształt nowych przepisów. Pytanie brzmi, czy zdecyduje się na stanowczą interwencję, o którą apeluje sektor transportowy.

Problem ten pokazuje szerszy kontekst wyzwań stojących przed polskimi przedsiębiorcami działającymi na europejskim rynku. Balansowanie między integracją z jednolitym rynkiem a ochroną interesów krajowych firm pozostaje trudnym zadaniem dla każdego rządu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie TLP: www.tlp.org.pl

Super Biznes SE Google News
Pieniądze to nie wszystko - Marek Zuber
QUIZ PRL. Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce
Pytanie 1 z 15
Jakie przedsiębiorstwa dominowały w gospodarce PRL?
QUIZ PRL: „Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce”

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze