Portal zakupowy ShopAlike/LadenZeile przeanalizował wzorce zakupowe w 13 europejskich krajach i porównał dane dotyczące wyszukiwań konsumenckich w latach 2019-2020. I co się okazało? Największy wzrost zainteresowania zauważono w przypadku ciężarków fitness (+9349% w roku 2020 w porównaniu z poprzednim). W pierwszej dziesiątce (na szóstym miejscu) znalazły się także hantle (+1017%), maseczki ochronne (+8162%), termometry (+539%) i jednorazowe rękawiczki, (wzrost o 345% w roku 2020 w porównaniu z poprzednim).
Co jeszcze częściej niż dotychczas znajdowało się w wirtualnych koszykach. Lockdown sprawił, że na wagę złota były ogródki działkowe. W związku z tym zdecydowanie więcej sprzedawano kompostu kompostami do uprawy roślin (wzrost o 1510% w porównaniu z rokiem 2019). Na popularności zyskały także rodzinne rozrywki, którym można oddawać się w domu, takie jak układanie puzzli (wzrost o 1149%).
Polacy przepili 40 mld zł. Jak to możliwe?
W 2020 Polacy szukali w sieci artykułów sportowych, dekoracji i mebli - także tych do wyposażenia miejsca pracy przy pracy zdalnej i nauki on-line. Na pierwszym miejscu na liście pięciu najpopularniejszych kategorii produktowych znalazły się laptopy (wzrost o 121% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Zdecydowanie wpisuje się w to trend zdalnego nauczania i pracy podczas lockdownu. Drugie miejsce zajęły świąteczne dekoracje, których popularność wzrosła w 2020 roku o 40%. Zaskakująco wysoką, czwartą, pozycję zajęły skrzynki pocztowe, w przypadku których zanotowano wzrost o 20%. Było to związane z rządowymi regulacjami wprowadzonymi przed wyborami prezydenckimi, które nakładały grzywnę sięgającą nawet zł 10000 na osoby nieposiadające skrzynki na listy.