WizzAir

i

Autor: Shutterstock WizzAir

Koniec dojenia klientów

UOKiK bierze się za WizzAira! To koniec drożyzny?

2023-06-06 13:00

UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające w sprawie ogromnych kosztów infolinii, jakie ponoszą klienci przewoźników, w tym WizzAira. Od 1 stycznia 2023 roku, jeśli przedsiębiorca udostępnia numer telefonu do kontaktów w sprawie zawartej umowy, to koszt nie może być wyższy niż za zwykłe połączenie. W przypadku WizzAir koszt infolinii wynosi aż 4,92 zł za minutę.

Postępowanie UOKiK wobec WizzAir

Od 1 stycznia 2023 r. przewoźnicy, którzy udostępniają infolinię do kontaktów w sprawie zawartej umowy, nie mogą dowolnie ustalać ceny połączenia. Zgodnie z art. 11 ustawy o prawach konsumenta nie może ono kosztować więcej niż zwykłe połączenie telefoniczne w pakiecie taryfowym u operatora. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiły sygnały, że nie wszyscy przewoźnicy dostosowali się do tej nowelizacji. Jeden z konsumentów, będący klientem linii lotniczych Wizz Air, wskazał w zawiadomieniu, że „Jedyna REALNA forma pilnego kontaktu dla pasażerów z Polski (jak w przypadku odwołania lotu) jest poprzez infolinię płatną skandaliczne 4.92 zł za minutę. Licząc oczekiwanie na agenta call center można śmiało założyć, że taka opłata wyniesie więcej niż wartość zakupionego lotu”.

UOKiK prowadzi dwa postępowania wyjaśniające, w których przygląda się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów. Pierwsze postępowanie toczy się w sprawie Wizz Air Hungary. Koszt infolinii dla konsumentów z Polski wynosi 4,92 zł za minutę. Przedsiębiorca nie zmienił tego mimo dwukrotnych wezwań Urzędu.

UOKiK sprawdza koszty infolinii kilkudziesięciu przedsiębiorców

Drugie postępowanie wyjaśniające jest kompleksową analizą kosztów infolinii udostępnianych przez przewoźników osób, pośredników oraz platformy internetowe, poprzez które można zawrzeć umowę przewozu osób. W toku postępowania UOKiK wezwał do wyjaśnień 30 przedsiębiorców, którzy informują o podwyższonej opłacie za infolinię lub podają na stronie numer telefonu bez informacji o kosztach połączenia. Są wśród nich 4 linie lotnicze, 16 przewoźników autobusowych oraz 10 pośredników sprzedających bilety lotnicze, autobusowe lub kolejowe.

Inne postępowania UOKiK w sprawie Wizz Air

Prezes UOKiK bada w postępowaniach wyjaśniających także inne problemy z linią Wizz Air zgłaszane w skargach przez konsumentów. Wszystkie te postępowania na razie toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy i mają na celu ustalenie, czy nastąpiło naruszenie uzasadniające postawienie spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych. Prowadzone postępowania wyjaśniające wobec Wizz Air Hungary dotyczą:

* obowiązku podawania w czytelny sposób informacji o najniższej cenie usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sytuacji, gdy spółka informuje o promocjach cenowych,

* anulowania biletów kupionych w ramach promocji urodzinowej i zasad zwrotu pieniędzy za nie,

* zasad zwrotu należności za bilety lotnicze w przypadku odwołania lotu,

* warunków usługi „Elastyczny towarzysz podróż

Sonda
Czy lubisz latać samolotem?
Tańczące z Promocjami 05.06

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze