UOKiK zajął się sprawą Empiku. Klienci mogą się ubiegać o pieniądze

2025-10-20 14:54

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zajął się zgłoszeniami klientów sklepu internetowego Empik. Osoby, które zostały poszkodowane mogą domagać się teraz pieniędzy.

Neonowy napis Empik świecący w nocy na fasadzie budynku, symbolizujący problemy klientów z anulowanymi zamówieniami i opóźnieniami w dostawie. O interwencji UOKiK i rekompensatach przeczytasz więcej na Super Biznes.

i

Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator Neonowy napis "Empik" świecący w nocy na fasadzie budynku, symbolizujący problemy klientów z anulowanymi zamówieniami i opóźnieniami w dostawie. O interwencji UOKiK i rekompensatach przeczytasz więcej na Super Biznes.
  • UOKiK interweniuje w sprawie praktyk Empik.com dotyczących anulowania i opóźniania zamówień.
  • Empik zobowiązuje się do zmiany sposobu informowania o dostępności produktów i terminach dostaw.
  • Klienci, których zamówienia zostały anulowane lub dostarczone z opóźnieniem w latach 2022-2024, otrzymają rekompensaty.
  • Rekompensaty obejmują gotówkę, kody rabatowe lub produkty cyfrowe, w zależności od rodzaju problemu z zamówieniem.

Klienci sklepu internetowego Empik skarżyli się na anulowane zamówienia i opóźnienia

Klienci sklepu internetowego Empik od dłuższego czasu zgłaszali problemy z realizacją zamówień. Skargi dotyczyły zarówno anulowania zamówień, jak i znacznych opóźnień w dostawie. W odpowiedzi na te sygnały, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowił przyjrzeć się bliżej praktykom stosowanym przez spółkę Empik. 

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił, że konsumenci dokonujący zakupów online mają prawo oczekiwać, że produkty widoczne w koszyku  "rzeczywiście można kupić, a deklarowane terminy wysyłki są wiążące".

Jak wynika z ustaleń UOKiK, anulowanie zamówienia zdarzało się nawet po zawarciu umowę sprzedaży, a przyczyną był brak towaru. Zdarzało się to mimo tego, że produkt wciąż znajdował się na stronie internetowej, czasem nawet w wyższej cenie.

Urząd zwrócił również uwagę, że klientów mógł wprowadzać w błąd komunikat o "wysyłce w 24 godziny", która w praktyce okazywała się wysyłką w kolejnym dniu roboczym.

Interwencja UOKiK i rekompensaty dla klientów

Empik po interwencji UOKiK zobowiązał się do zmian w sposobie prezentowania informacji o dostępności produktów i terminach dostaw, oraz do ograniczenia ryzyka anulowania zamówienia, jak i opóźnień. 

Klienci, których zamówienia zostały anulowane po przyjęciu do realizacji w latach 2022-2024 mogą wybrać rekompensatę w postaci 30 zł w gotówce, 40 zł w kodzie rabatowym, lub trzy produkty cyfrowe ze wcześniej przygotowanej.

Z kolei klienci, których zamówienia w latach 2022-2023 dotarły z opóźnieniem, mogą otrzymać rekompensaty wysokości 10 zł w gotówce, 15 zł w kodzie rabatowym, lub możliwość wyboru dwóch produktów cyfrowych z przygotowanej puli.

Dodatkowo, osoby, których przesyłki zostały wysłane z opóźnieniem, ale ostatecznie doręczone na czas, otrzymają 1 produkt cyfrowy.

Empik poinformuje klientów uprawnionych do rekompensaty mailem, lub SMS-sem. Firma zobowiązuję do zwrotu gotówki w ciągu 21 dni po wypełnieniu odpowiedniego formularza, lub dostarczenia produktów cyfrowych w ciągu 14 dni.

Super Biznes SE Google News
QUIZ PRL. Marnotrawstwo i niegospodarność w PRL-u. Te absurdy z czasów PRL przebiły aferę KPO
Pytanie 1 z 15
Jaki system gospodarczy funkcjonował w PRL, sprzyjający marnotrawstwu?
QUIZ PRL. Marnotrawstwo i niegospodarność w PRL-u. Te absurdy z czasów PRL przebiły aferę KPO

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki