Takie obawy ma aż 28 proc. ankietowanych, w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba ta wzrosła aż o 9 proc. Różnicy w warunkach na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem obawia się 16 proc., a złej obsługi na miejscu – 11 proc. badanych (poprzednio w obu przypadkach po 10 proc. odpowiedzi).
Z badania TNS Polska wynika także, że nasza wiedza w zakresie reklamacji imprez turystycznych rośnie. Na pytanie o to, ile czasu (licząc od zakończenia wycieczki) mamy na złożenie reklamacji prawidłowej odpowiedzi (30 dni) udzieliło 21 proc. badanych. Dla porównania, w roku 2012 poprawnie odpowiedziało 7 proc. ankietowanych, w roku 2013 – blisko 10 proc., rok temu – 19 proc.
Czytaj również: Wakacje 2016 last minute. Co oferują biura podróży?
Od ubiegłego roku zdecydowanie poprawiła się także wiedza Polaków na temat konsekwencji nieustosunkowania się biura podróży do złożonej reklamacji. Zgodnie z prawem, jeżeli organizator w ciągu 30 dni od złożenia reklamacji nie ustosunkował się do niej, reklamację uznaje się za uzasadnioną. Wiedziało o tym 41 proc. badanych w tym roku, podczas gdy w roku poprzednim – 28 proc.
Wzrost świadomości Polaków na temat ich praw związanych z reklamowaniem usług turystycznych może być efektem działań edukacyjnych podejmowanych przez różne instytucje. Jedną z nich jest kampania „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”. W przedsięwzięciu bierze udział 40 instytucji, które wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach przed urlopem wypoczynkowym.
Gdzie i jakiego rodzaju informacji należy szukać?
1. O czym pamiętać podpisując umowę z biurem podróży – informacja na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
2. Portale i aplikacje, dzięki którym wakacyjny pobyt za granicą będzie bezpieczniejszy – Ministerstwo Spraw Zagranicznych
3. Obowiązki organizatorów wyjazdów dla dzieci – Ministerstwo Edukacji Narodowej
4. Centralna Ewidencja i wykazy w turystyce, akcja „Bezpieczna woda”, niezbędne informacje dla turystów – Ministerstwo Sportu i Turystyki
5. Sprawy podatkowe na wakacjach. Co wolno przywieźć z zagranicznej podróży – Ministerstwo Finansów
6. Parki Narodowe – co wolno, a czego nie? - Ministerstwo Środowiska
7. Prawa konsumentów podczas podróży i zakupów w UE – Europejskie Centrum Konsumenckie
8. Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Finansowy
9. Alfabet bezpiecznych wakacji – Rzecznik Praw Dziecka
10. O tym jak sprawdzić czystość kąpieliska i jego infrastrukturę, np. możliwość cumowania sprzętu wodnego, miejsca do kąpieli dla małych dzieci – Główny Inspektorat Sanitarny
11. Zabezpieczenie mieszkania podczas naszej nieobecności, bezpieczna podróż autokarem - Komenda Główna Policji
Może Cię zainteresować: Połowa Polaków wyjeżdża na wakacje bez biura podróży
12. Bezpieczeństwo podczas uprawiania aktywnej turystyki oraz niektórych dyscyplin sportowych - Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
13. Bezpieczna kąpiel – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
14. Postępowanie w czasie upału - Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy
15. Jak chronić dane osobowe w czasie wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
16. Informacje o nowych opłatach roamingowych. Numery alarmowe i społeczne, pod którymi na terenie całej Unii Europejskiej można uzyskać pomoc – Urząd Komunikacji Elektronicznej
17. O prawach pasażerów w sytuacji opóźnionego/odwołanego lotu lub odmowy przyjęcia na pokład samolotu – Urząd Lotnictwa Cywilnego
18. Planowanie podróży, podstawowe prawa pasażerów oraz aplikacje mobilne przydatne podczas wakacyjnych wypraw koleją – Urząd Transportu Kolejowego
19. O warunkach na drogach, ograniczeniach na przejściach granicznych oraz opłatach na autostradach i drogach ekspresowych – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
20. Aby wizyta w Tatrach była bezpieczna i aby pozostały po niej same dobre wspomnienia, warto się przygotować – Tatrzański Park Narodowy
21. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, czyli o czym należy pamiętać wybierając się w podróż – Instytut Transportu Samochodowego
22. Co odbiorca energii powinien wiedzieć przed wyjazdem na urlop – Urząd Regulacji Energetyki
23. Jak przygotować się na upał oraz wiele innych porad – Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
24. O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego i możliwości korzystania z opieki zdrowotnej podczas urlopu w kraju poza miejscem zamieszkania – Narodowy Fundusz Zdrowia
25. Bezpieczeństwo w Internecie podczas wakacji – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa
26. W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław,Szczecin.
Źródło: UOKiK, oprac. MK