samolot

i

Autor: Pexels

Linie lotnicze

Uszkodzenie bagażu lotniczego. Jak uzyskać odszkodowanie?

Wybierając się w podróż lotniczą, dobrze jest znać swoje prawa, oraz obowiązki linii lotniczych w momencie wystąpienia problematycznych zdarzeń, np. z bagażem. W zeszłym roku największe porty lotnicze borykały się z problemem wielu zagubionych sztuk. Odpowiedzialność za zgubienie lub uszkodzenie bagażu może obciążać linie lotnicze.

Uszkodzenie lub zgubienie bagażu lotniczego – jaka podstawa prawna?

Eksperci firmy AirCashBack tłumaczą prawne zawiłości związane z uszkodzeniem lub zgubieniem bagażu na lotnisku.

Kwestie dotyczące odpowiedzialności przewoźników lotniczych za uszkodzenie lub zagubienie bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Określa ona ogólne zasady dotyczące praw pasażerów w sytuacji, w której podczas międzynarodowych lotów linie lotnicze doprowadzą do problemów związanych z przewożonym przez nich bagażem.

Uszkodzenie lub zgubienie bagażu lotniczego – jaka wartość odszkodowania?

Zgodnie z informacją podaną przez Europejskie Centrum Konsumenckie maksymalne odszkodowanie, które można uzyskać w wyniku uszkodzenia lub zniszczenia bagażu wynosi 1288 SDR.

* SDR jest jednostką stosowaną w przypadku rozliczeń związanych z odszkodowaniami dotyczącymi przewozu towarów. W dniu 22 września 2023 r. kurs NBP dla tej waluty wynosi 5,7034 PLN.

Odszkodowanie można uzyskać także wtedy,  gdy bagaż rejestrowany zaginie i nie odnajdzie się przez 21 dni. Co ważne, roszczenie można zgłosić także w sytuacji, w której linie lotnicze opóźniają zwrot bagażu. Dodatkowo można domagać się zwrotu za koszty związane z zakupem towarów pierwszej potrzeby, które były niezbędne podczas zagubienia bagażu.

Jak można zgłosić reklamację za zagubiony lub zniszczony bagaż lotniczy?

Proces dochodzenia odszkodowania i zgłaszania reklamacji należy rozpocząć już na lotnisku. W pierwszej kolejności warto zwrócić się do biura reklamacji bagażowych. Dodatkowo konieczne jest złożenie pisemnej deklaracji drogą mailową, listowną lub za pomocą formularza reklamacyjnego. W reklamacji należy podać następujące informacje: szczegóły lotu, charakter roszczenia, kopię kwitu bagażowego, a także kopie paragonów dokumentujących poniesione koszty oraz numer rachunku bankowego, na który ma zostać wysłane odszkodowanie.

Jaki czas na zgłoszenie reklamacji za uszkodzenie lub zgubienie bagażu lotniczego?

Dla przebiegu całego procesu bardzo istotny jest czas złożenia deklaracji. I tak, w przypadku uszkodzenia bagażu mamy na to 7 dni, w przypadku opóźnienia 21 liczonych od momentu dostarczenia. Regulacje nie podają jednak jaki jest czas zgłoszenia zagubienia bagażu, jednak rekomendowane jest zrobienie tego niezwłocznie po zaistnieniu danej sytuacji.

Niekiedy przewoźnicy lotniczy zasłaniają się przepisami i nie są zbyt skłonni do wypłaty odszkodowań za zagubienie lub zniszczenie bagażu. Wówczas warto znać swoje prawa i podjąć stosowne działania, aby uzyskać należne nam środki. Konwencja Montrealska wyraźnie bowiem zaznacza, że prawo stoi po stronie pasażera.

Pieniądze to nie wszystko Maciej Wilk
QUIZ Gospodynie domowe w PRL. Czy w Polsce Ludowej dałabyś radę zrobić coś z niczego?
Pytanie 1 z 14
Żyjesz w PRL-u. W sklepie zabrakło majonezu, a jutro wesele. Co robisz?
QUIZ PRL. Gospodynie domowe w PRL-u

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze