Koszty inwestycji są szacowane na ok. 950 mln złotych. Tunel o średnicy 12 m będzie miał 1,44 km długości, ale całkowita długość trasy łączącej wyspy wyniesie ok. 3,4 kilometra. W obiekcie powstanie dwukierunkowa jedzdnia, dodatkowo zostanie on wyposażony w tunel ewakuacyjny. Realizacja inwestycji powinna dobiec końca na przełomie 2021 i 2022 roku. Pierwsze pięć lat użytkowania tunelu przez kierowców będzie bezpłatne, potem zostaną wprowadzone opłaty.
- Wczoraj w godzinach popołudniowych otrzymaliśmy informację, na którą ja czekałem 15 lat, mieszkańcy Świnoujścia czekają 70 lat. Informację, która dotyczy sprawy kluczowej, czyli skomunikowania wyspy Uznam i Wolin, czyli przyłączenia Świnoujścia do Polski - powiedział prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz podczas konferencji prasowej 5 stycznia. Jak zaznaczył, na pełnomocnika ds. realizacji budowy tunelu oraz dróg dojazdowych został mianowany inż. Adam Łosiński. To on był odpowiedzialny za realizację tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Zobacz także: Najdłuższy tunel świata jest już otwarty [GALERIA]
W ciągu 1 – 2 lat zostanie wyłoniony wykonawca, który zrealizuje inwestycję. Budowa rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku. Tunel zostanie wykonany metodą „tarczy drążeniowej", dzięki czemu nie powinny wystąpić żadne utrudnienia w przeprawach przez rzekę Świnę podczas realizacji inwestycji.
Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na kilkudziesięciu wyspach, z czego zamieszkałe są tylko trzy: Uznam, gdzie znajduje się centrum administracyjne miasta oraz infrastruktura turystyczno-uzdrowiskowa, Wolin i Karsibór. Miasto jest skomunikowane z drogami krajowymi za pomocą promów. Świnoujście zrealizuje swoją część inwestycji m.in. dzięki podatkowi od regazyfikacji w terminalu skroplonego gazu. Opłata za korzystanie z terminalu im. Lecha Kaczyńskiego zacznie obowiązywać w tym roku – informuje wyborcza.biz. Budowę tunelu zapowiadała w sejmowym w expose premier Beata Szydło.
Oprac. na podst. tvn24bis.pl, wyborcza.biz