Do 2035 roku UE nie przełączy się na elektryczne auta, bo będzie brakować ładowarek

i

Autor: Shutterstock Do 2035 roku UE nie przełączy się na elektryczne auta, bo będzie brakować ładowarek

Wizja elektrycznych aut nierealna? Unia nie zdoła przełączyć aut na prąd do 2035 roku

Unia Europejska zobowiązała się do 2035 roku znacząco zredukować emisję CO2. Stąd planowane przełączenie aut spalinowych na elektryczne. Program ten jednak może okazać się zbyt ambitny dla Unii. Okazuje się, że po prostu może zabraknąć ładowarek do nich.

LUKSUSOWE AUTA GWIAZD TENISA [ŚWIĄTEK, FEDERER, NADAL, DJOKOVIC] | ESKA XD - Prosto z salonu #48

W środę, 22 czerwca 2022, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) poinformowało, że dla osiągnięcia uchwalonych dwa tygodnie temu przez Europarlament celów radykalnego ograniczania emisji CO2 do 2035 konieczne będzie znaczące zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych. Czy w tak krótkim czasie uda się Europie przesiąść z samochodów spalinowych na auta elektryczne? Problemem jest jednak rozbieżność między dużym tempem przyrostu ich liczby a znacznie wolniejszym wzrostem liczby ładowarek. Niedawne badanie ACEA pokazuje, że do 2030 r. potrzebnych będzie nawet 6,8 mln publicznych punktów ładowania, aby osiągnąć proponowaną 55% redukcję CO2 dla samochodów – co oznacza, że ​​musimy zaobserwować ponad 22-krotny wzrost ilości ładowarek publicznych w mniej niż 10 lat.

Problem z ładowarkami aut

Najnowsza analiza danych ACEA wykazała, że połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana tylko w dwóch krajach – Holandii (90 tys. ładowarek) i Niemczech (60 tys.). Te dwa kraje stanowią mniej niż 10% całej powierzchni UE. Drugie 50 proc. wszystkich ładowarek rozproszone jest w pozostałych 25 krajach, pokrywając 90% powierzchni regionu. Chociaż w ciągu ostatnich pięciu lat w UE nastąpił znaczny wzrost liczby punktów ładowania (+180%), całkowita liczba (307 000) jest znacznie niższa od wymaganej.

– Podczas gdy niektóre kraje przodują, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury, większość pozostaje w tyle – powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema. – Zdecydowane różnice wskazują na potrzebę silnych celów AFIR, które są zharmonizowane we wszystkich państwach członkowskich UE.

Polska na tle krajów Unii

Według Licznika Elektromobilności na koniec kwietnia 2022 w Polsce było 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To zaledwie 0,9 proc. wszystkich ładowarek samochodowych w Unii. Przy powierzchni Polski wynoszącym 7,7 proc. obszaru Unii niewątpliwie liczba ta jest za mała. 

Wszystkie dane dotyczące infrastruktury ładowania pochodzą z Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych (EAFO) i są to najnowsze dane za cały rok (2021): https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/transport-mode/road/european-union-eu27/country-comparison

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje 16 największych europejskich producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group , Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars i Volvo Group.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze