Nowe płatne drogi w Polsce jeszcze w tym roku. Rząd Tuska dopiero się rozkręca

2024-08-21 8:50

Rozszerzenie sieci płatnych dróg dla ruchu ciężarowego o ok. 1600 km nastąpi w tym roku - poinformował wiceminister infrastruktury. "Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017”.

Autostrada A4 Kraków-Katowice. Podwyżki się opłacały

i

Autor: ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS/Polska Press/ East News Autostrada A4 Kraków-Katowice. Podwyżki się opłacały

Rozszerzenie dróg płatnych dla ruchu ciężarowego

"Dodatkowe 1600 km dróg miałoby już wejść (do sieci dróg płatnych) w tym roku, a kolejne odcinki w przyszłym roku. Założenie jest takie, żeby docelowo wszystkie nowo wybudowane drogi stawały się płatne dla ruchu ciężarowego" - powiedział PAP Malepszak.

Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł.

Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.

Rozszerzenie dróg płatnych dla inwestycji w transport

"Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w OSR.

"Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t." - dodano w OSR.

Według OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.

Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury.

QUIZ Gospodynie domowe w PRL. Czy w Polsce Ludowej dałabyś radę zrobić coś z niczego?
Pytanie 1 z 14
Żyjesz w PRL-u. W sklepie zabrakło majonezu, a jutro wesele. Co robisz?
QUIZ PRL. Gospodynie domowe w PRL-u

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki