Autostrada A4 Kraków-Katowice. Podwyżki się opłacały

i

Autor: ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS/Polska Press/East News Autostrada A4 Kraków-Katowice. Podwyżki się opłacały

1600 płatnych km

Nowe płatne drogi w Polsce jeszcze w tym roku. Rząd Tuska dopiero się rozkręca

Rozszerzenie sieci płatnych dróg dla ruchu ciężarowego o ok. 1600 km nastąpi w tym roku - poinformował wiceminister infrastruktury. "Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017”.

Rozszerzenie dróg płatnych dla ruchu ciężarowego

"Dodatkowe 1600 km dróg miałoby już wejść (do sieci dróg płatnych) w tym roku, a kolejne odcinki w przyszłym roku. Założenie jest takie, żeby docelowo wszystkie nowo wybudowane drogi stawały się płatne dla ruchu ciężarowego" - powiedział PAP Malepszak.

Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł.

Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.

Rozszerzenie dróg płatnych dla inwestycji w transport

"Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w OSR.

"Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t." - dodano w OSR.

Według OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.

Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury.

QUIZ Gospodynie domowe w PRL. Czy w Polsce Ludowej dałabyś radę zrobić coś z niczego?

Pytanie 1 z 14
Żyjesz w PRL-u. W sklepie zabrakło majonezu, a jutro wesele. Co robisz?
QUIZ PRL. Gospodynie domowe w PRL-u

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze