W Polsce rozbudowa autostrad i dróg ekspresowych ruszyła z kopyta dopiero przed EURO 2012, które współorganizowaliśmy z Ukrainą. Choć nie udało się w pełni zrealizować planu, to i tak widać gołym okiem poprawę infrastruktury drogowej w Polsce.
Zobacz także: Od października nowe płatne odcinki dróg i autostrad [MAPA]
Nie ma jednak nic za darmo. Pomimo opłacania dróg z naszych podatków czy z akcyzy w paliwie, za przejazd niektórymi odcinkami dróg szybkiego ruchu, trzeba dodatkowo sięgnąć do kieszeni. Wielu kierowców przy okazji wyjazdów na cmentarze w Święto Zmarłych wybierze autostrady i drogi ekspresowe, aby jak najszybciej dotrzeć do celu. Ile wyniesie taka podróż?
Najtańsze są te, którymi zajmuje się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - na dwóch odcinkach (Konin-Stryków na trasie autostrady A2 oraz Wrocław-Katowice autostrady A4) za przejazd samochodem osobowym zapłacimy 10 gr/km.
Najdroższy jest przejazd na odcinku Nowy Tomyśl-Konin na A2 - 36 gr/km. Zarządca - Autostrada Wielkopolska - nie różnicuje również stawek ze względu na to, czy poruszamy się osobówką, czy motocyklem - za oba zapłacimy tyle samo.
Kolor zielony wskazuje istniejące autostrady oraz drogi szybkiego ruchu. Z kolei na czerwono zaznaczono odcinki dróg w budowie - stan na 27 sierpnia bieżącego roku.
Podwyżki i tajne umowy
Do niedawna przejazd z Torunia do Gdańska kosztował 29,90 złotych. Obecnie opłata ta wzrosła o 10 groszy. Podwyżki w ostatnim czasie wprowadziła też spółka Autostrada Wielkopolska za przejazd A2 łączącą Warszawę z granicą niemiecką. Od marca tego roku na 160-km odcinku między Nowym Tomyślem a Koninem kierowcy płacą o kilka złotych więcej. Opłata wzrosła o 3 zł i za przejechanie tej trasy samochodem osobowym płacimy dziś 54 złote. Jednorazowy przejazd z Warszawy do niemieckiej granicy kosztuje 72 zł, za podróż w obie strony zapłacimy więc 144 zł.
Okazuje, że to koszt znacznie wyższy niż okresowe winiety na przejazdy drogami szybkiego ruchu na Zachodzie – gdzie zarobki są kilkukrotnie wyższe niż w Polsce. Przykładowo roczna opłata w Szwajcarii za przejazd wszystkimi autostradami i drogami ekspresowymi wynosi 40 franków szwajcarskich, czyli około 160 zł. W Słowenii za miesięczną winietę na autostrady dla pojazdów do 3,5 tony zapłacimy 30 euro, czyli ok. 130 zł. W Austrii 25,30 euro, czyli około 107 zł zapłacimy za winietę ważną 2 miesiące.
Sprawdź koniecznie: III Rzesza dała nam więcej autostrad niż PRL
Autostrada Wielkopolska, która zarządza i pobiera opłaty na autostradzie A2 na odcinku od Konina do granicy z Niemcami, korzystała przy jej budowie z pomocy publicznej, dostawała więc pieniądze polskiego podatnika.
Ponadto wszyscy prywatni zarządcy autostrad mają gwarancje zysków. Jeśli na ich drogach ruch jest zbyt mały, to poufne umowy koncesyjne z państwem zapewniają im określoną sumę dopłat – których wysokości ani resort transportu ani GDDKiA nie zdradza.
Całkowity koszt przejazdu
Długość i koszt przejazdu za odcinki autostrad w Polsce (dla samochodu osobowego). Dla A1 (płatny odcinek 150 km) – całkowity koszt przejazdu 30 zł. A2 (345 km) – 81,90 zł. A4 (235 km) – 36,20 zł.
Kolorem pomarańczowym oznaczone są autostrady należące do GDDKiA, czyli państwa. Odcinki niebieskie to autostrady prywatne. Zielone fragmenty są w budowie.