Sprzedaż w Polsce rośnie wolniej niż przewidywano. Co się dzieje?
"Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 6,1% (wobec spadku o 7,3% w marcu 2023 r.). W porównaniu z lutym 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,2%. W okresie styczeń-marzec 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5% (wobec spadku o 3,5% w analogicznym okresie 2023 r.)" - czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była o 0,2% niższa w porównaniu z lutym 2024 r. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 6% i wzrosła o 14,6% m/m.
"W marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: 'pozostałe' (o 19,4%), 'pojazdy samochodowe, motocykle, części' (o 13,5%), 'paliwa stałe, ciekłe, gazowe' (o 11,2%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej 'ogółem' - 'żywność, napoje i wyroby tytoniowe' wykazały wzrost o 6,6%" - czytamy dalej.
Rośnie sprzedaż przez internet
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w marcu w Polsce 8,0 proc. wobec 8,6 proc. w poprzednim miesiącu - podał Główny Urząd Statystyczny. GUS podał też, że w marcu 2024 r. w porównaniu z marcem 2023 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 1,8 proc.
GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,6 proc. przed rokiem do 23,3 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 18,0 proc. do 17,1 proc.). Udział grupy „tekstylia, odzież, obuwie” nie uległ zmianie i wyniósł 23,0 proc.
Polacy wciąż oszczędzają
- Wzrost realnych płac o blisko 10 proc. r/r i Święta Wielkanocne nie wygenerowały boomu zakupowego. Realizuje się scenariusz odbudowy konsumpcji prywatnej, ale w umiarkowanym tempie. Polacy wolno odchodzą od swojego oszczędnościowego nastawienia" - skomentowali w serwisie X analitycy ING Banku Śląskiego.
Z kolei eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) podaj, że "szybki wzrost wynagrodzeń daje Polakom przestrzeń zarówno na odbudowę oszczędności, jak i zwiększenie konsumpcji. Tę diagnozę potwierdzają też badania GUS - odsetek konsumentów planujących duże wydatki wzrósł o 13,8 pkt. proc. w ciągu roku, natomiast planujących oszczędności o 15,4 pkt. proc."