UE, diesel

i

Autor: Shutterstock

Klamka zapadła

Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych w UE po 2035 roku. Jest decyzja Brukseli

2023-03-28 15:44

Zapadła decyzja ws. zakazu sprzedaży nowych aut emisyjnych po 2035 roku. Polska była przeciwna wprowadzeniu przepisów. Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu.

Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

Zakaz sprzedaży nowych aut emisyjnych po 2035 r. Zapadła decyzja

Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

Przyjęcie przepisów - które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

Ocena postępów w redukcji emisji już w 2026 roku

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.

W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przeglądu. 

Polska głosowała przeciwko. Minister Moskwa komentuje decyzję

"Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku" - napisała minister Moskwa.

"Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją" - oceniła. Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE.

Sonda
Czy planujesz kupić samochód w 2024 roku?
Pieniądze to nie wszystko Witold Orłowski
Listen on Spreaker.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze