Pakiet MŚP
Od 1 stycznia obowiązywać zacznie ok. 50 rozwiązań, które mają pozwolić mniejszym przedsiębiorcom oszczędzać pieniądze. Według resortu, w ciągu 10 lat, dzięki nowym przepisom, firmy oszczędzą ok. 4 mld zł. Pakiet MŚP to nowelizacja kilku ustaw, która uprości prawo podatkowe i gospodarcze.
Wśród zmian znalazły się takie rozwiązania, jak: uznanie wartości pracy małżonka za koszt podatkowy, jednorazowe rozliczenie straty podatkowej do wysokości 5 mln zł, uwolnienie 5 milionów pracowników najmniej wypadkowych branż od obowiązku okresowych szkoleń BHP, skrócenie - ze 150 do 90 dni - terminu uprawniającego wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT.
Wliczanie pracy małżonka w koszty uzyskania przychodu
Właściciele firm, którzy mają za sobą ślub, będą mogli uwzględnić wypłacane drugiej połówce wynagrodzenie jako koszt uzyskania przychodu. Z tej zmiany skorzystają rodzinne firmy. - Podatnik zatrudniający małżonka (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) będzie przez fiskusa traktowany tak samo, jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny – czytamy w komunikacie resortu. Przewiduje się, że z tego rozwiązania skorzysta kilkadziesiąt tysięcy podatników.
Likwidacja obowiązku okresowych szkoleń BHP dla 5 mln pracowników
Dzięki Pakietowi MŚP zniknie uciążliwy obowiązek szkoleń BHP, jeśli dana firma działa w branży uznanej za najmniej wypadkową. Oznacza to, że blisko 6 mln pracowników nie będzie musiało uczyć się zasad bezpieczeństwa. Chodzi przede wszystkim o pracowników administracyjno-biurowych, zatrudnionych u pracodawcy o kategorii ryzyka nie wyższej niż trzecia. Poza oszczędnością czasu pracowników, pracodawcy nie będą musieli ponosić kosztów zakupu usługi i przeprowadzenia szkolenia.
Mały podatnik
Status „małego podatnika” dotyczył do tej pory przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli progu sprzedaży 1,2 mln euro. Od nowego roku kwota ta będzie podwyższona do 2 mln euro. Dzięki takiemu statusowi, firmy zyskują prawo ułatwień w amortyzacji, rzadszego obowiązku wpłacania zaliczek na PIT i CIT, niższego opodatkowania (w CIT), a także do jednorazowego zaliczenia całej wartości środków trwałych w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia do ewidencji. Dodatkowo, „mali podatnicy” mogą rozliczać zaliczki co kwartał.
Mały ZUS
W 2019 roku małe firmy zapłacą Mały ZUS, a więc niższe, proporcjonalne do przychodu składki na ubezpieczenie. Z tej formy rozliczenia skorzystają przedsiębiorcy, których przychody nie przekraczają 30-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2018 r. jest to 63 tys. zł). MPiT szacuje, że nowe przepisy pomogą 200 tys. mikrofirm. - Spodziewamy się jednak, że liczba beneficjentów tego rozwiązania będzie wyższa, ponieważ, oprócz niemal 200 tys. uprawnionych, wiele osób zalegalizuje prowadzoną przez siebie działalność. Liczymy bowiem na to, że nowe przepisy przyczynią się również do ograniczenia szarej strefy – czytamy w komunikacie ministerstwa.
E-akta
Noworoczne zmiany oznaczają także mniej formalności. Obowiązek przechowywania akt pracowniczych zostanie skrócony z 50 do 10 lat. Dodatkowo, dokumentację będzie można prowadzić w formie cyfrowej.
Od nowego roku pracodawcy, tak jak przedsiębiorcy w innych europejskich krajach, będą mogli przekazać w postaci elektronicznej dane ważne dla ubezpieczonych do instytucji państwowej, czyli ZUS. To oszczędzi czas pracownikom, gdy będą składać wnioski o emeryturę czy rentę. Pracownicy nie będą też musieli gromadzić papierowych dokumentów, gdyż dane niezbędne do przyznania świadczeń będą zgromadzone w ZUS.
IP Box
Pod tą tajemniczą nazwą kryje się obniżenie CIT do 5 proc., dla dochodów z prawa własności intelektualnej (IP), uzyskanego z działalności badawczo rozwojowej (B+R), lub z usług B+R zakupionych od innych podmiotów, ale przez siebie opatentowanych. Nowe przepisy mają zachęcić przedsiębiorców do innowacji. IP Box ma pozwolić na zwiększenie zatrudnienia w sektorze badań i rozwoju w sektorze prywatnym oraz pobudzenie inwestycji w badania i rozwój firm.
Zgodnie z wprowadzoną w ramach Konstytucji Biznesu ustawą o CEIDG i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia społecznego lub zdrowotnego będzie możliwe z wnioskiem CEIDG-1. W ten sam sposób będzie można poinformować o zmianie i wyrejestrowaniu pracownika.
Ujednolicenie formularzy podatkowych
Obecnie formularze są bardzo zróżnicowane. Utrudnia to przedsiębiorcom, posiadającym nieruchomości na terenie więcej niż jednej gminy, rozliczanie podatków należnych samorządom. Nowe przepisy zakładają ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych (podatku od nieruchomości czy leśnego) oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną.