Autostrada A4 z trzecim pasem. Szykują się spore ułatwienia dla kierowców

i

Autor: GDDKiA

Zmiany w systemie poboru opłat na autostradach

2021-04-23 14:18

Na 1 lipca Krajowa Administracja Skarbowa zapowiedziała uruchomienie nowego, satelitarnego systemu poboru opłat od samochodów o masie powyżej 3,5 tony, który ma zastąpić obecnie funkcjonujący system viaTOLL. Docelowo dzięki systemowi mają być pobierane opłaty za przejazd także od aut osobowych. Eksperci Instytutu Staszica już w styczniu zwracali uwagę, że zasadność budowy nowego systemu w sytuacji, gdy obecny dobrze funkcjonuje, budzi wątpliwości, a szanse na jego uruchomienie w zapowiedzianym przez administrację rządową terminie są znikome. Niestety, te zastrzeżenia się potwierdzają. System będzie miał co najmniej kilkumiesięczne opóźnienie, a nierozstrzygniętych kwestii – o które pytają również przewoźnicy – jest coraz więcej.

Do Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej regulacji rząd zyska dodatkowe trzy miesiące na uruchomienie systemu e-TOLL, który – jak jeszcze niedawno zapewniano – miał ruszyć z początkiem drugiego półrocza. "Nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której konsekwencje urzędniczych eksperymentów, związanych z zastępowaniem efektywnie działającego systemu poboru opłat innym, na dzień dzisiejszy niegotowym, będą ponosić przewoźnicy. A wszystko wskazuje na to, że tak się może stać" - podaje Instytut Staszica. I wskazuje na to, że Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że warunkiem uiszczenia przez kierowcę opłaty w systemie viaTOLL będzie nabycie urządzenia pokładowego. Niestety, do tej pory nie wiadomo, jaki to będzie koszt. Alternatywą będzie możliwość pobrania aplikacji na smartfona, jednak pozostaje otwarte pytanie, czy przynajmniej część kierowców, aby skorzystać z takiej opcji, nie będzie musiała wymienić posiadanych aparatów na nowsze, spełniające określone standardy. Warto też pamiętać o tym, że polskie drogi pokonują też obcokrajowcy. Aż 40 procent użytkowników płatnych dróg w Polsce stanowią przewoźnicy zagraniczni, którzy to nie mają obowiązku posiadania telefonu z polską kartą SIM. Eksperci Instytutu Staszica wskazują, że przerzucanie kosztów związanych z poborem opłat na użytkowników jest niezgodne zarówno z ustawodawstwem krajowym1, jak i regulacjami unijnymi i apelują, by administracja rządowa jak najszybciej przedstawiła informację na temat rzeczywistego, a nie deklarowanego stanu prac nad wdrożeniem systemu e-TOLL.

ZOBACZ: Nowa siatka połączeń LOT

Oprócz tego Ministerstwo Finansów powinno również przedstawić stan prac nad uszczelnianiem sieci dróg płatnych na obszarach, przez które przejeżdżają samochody ciężarowe z Rosji, Litwy i Białorusi.

POLECANE: Nowe etykiety na oponach od 1 maja

Warszawskie ulice toną w korkach!
Sonda
Czy autostrady w Polsce powinny być płatne?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze