Zakup jedzenia pochłania najwięcej środków z budżetów domowych Polaków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GfK, na żywność przeznaczamy aż 43 proc. wszystkich wydatków, na jakie może sobie pozwolić w miesiącu przeciętny Polak.
Na zakupy dwa–trzy razy w tygodniu lub codziennie
Na zakupy spożywcze udajemy się dość często. Według danych platformy Kapitalni.org, 46 proc. rodaków robi je na potrzeby swoje i rodziny dwa–trzy razy w tygodniu, 42 proc. wybiera się w tym celu do sklepu codziennie, 8 proc. – raz w tygodniu, a tylko 1 proc. raz na dwa–trzy tygodnie czy raz w miesiącu. Zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn nie różnią się istotnie pod tym względem. Panowie kupują jedzenie jednak nieco rzadziej niż panie. 2 proc. więcej mężczyzn wskazało, że kupuje jedzenie 2–3 razy w miesiącu i 9 proc. mniej, że robi to codziennie.
Im bliżej, tym lepiej
To, jaki sklep wybieramy na zakupy spożywcze, zależy przede wszystkim od lokalizacji. 47 proc. ankietowanych badania Kapitalni.org wskazało, że częściej kupuje w sklepach, które znajdują się blisko domu. Istotne znaczenie w tej kwestii mają także aktualne promocje – wpływają one na decyzje 40 proc. badanych. Co ciekawe kobiety wskazywały ten aspekt o 5 proc. częściej niż mężczyźni. Jednakową liczbę głosów (39 proc.) zgromadziły odpowiedzi: szeroki asortyment i atrakcyjne ceny. Wybierając sklep, Polacy zwracają uwagę także na: wygodę (28 proc.), markę (17 proc.) oraz możliwość zrobienia zakupów przez internet z dostawą do domu (5 proc.).
Polacy kochają promocje
Promocje nie tylko przyciągają Polaków do sklepów, lecz także skłaniają do zakupu rzeczy, których akurat nie planowali. 32 proc. ankietowanych badania Kapitalni.org, gdy widzi w sklepie sklepie interesującą rzecz w promocji od razu ją kupuje. Taki sam procent badanych sprawdza najpierw cenę w internecie i porównuje, gdzie jest najtaniej. Okazuje się, że to mężczyźni racjonalniej podchodzą do okazji. W pierwszej z wymienionych grup było ich o 5 proc. mniej niż kobiet, zaś w drugiej – 6 proc. więcej. Istnieje również spora grupa osób odpornych na promocje. Co czwarty badany wskazał, że nigdy nie robi spontanicznych zakupów.
Na zakup produktów w promocyjnej cenie najczęściej pozwalają sobie osoby od 25 do 34 roku życia – tę odpowiedź wskazało blisko 40 proc. badanych w tym wieku. Co ciekawe najmłodsi robią zakupy na promocjach dość rozsądnie – najczęściej ze wszystkich grup wiekowych wskazują, że porównają ceny w internecie (41 proc. osób w wieku 20-24).
Sprawdź także: Już nie zrobimy zakupów we Freshmarkecie!
Czytaj też: Czeka nas kryzys mięsa? Za 30 lat wszyscy będziemy wegetarianami
Zobacz również: Wojna na cukier w Biedronce i Lidlu. Nawet 1,49 zł za opakowanie
Źródło: Superbiz.pl, Kapitalni.org