SuperBiz opinie Nadawca telewizji doniesie na klienta. Czy to podstawa do zerwania umowy?

Nadawca telewizji doniesie na klienta. Czy to podstawa do zerwania umowy?

06.06.2017, godz. 17:09
rodzina telewizja
foto: EAST NEWS

Abonament RTV wzbudza wiele emocji. Klienci prywatnych sieci telewizji coraz częściej rozważają zerwanie umowy abonenckiej, żeby uniknąć płacenia daniny. Sprawdź, czy obowiązek przekazywania przez operatora danych klienta Poczcie Polskiej może stanowić podstawę do zerwania umowy z telewizją kablową czy platformą satelitarną.

Pracownicy infolinii sieci kablowych i platform satelitarnych ostatnio zaobserwowali wzmożone zainteresowanie obsługą klienta. Powód? Coraz więcej osób usiłuje dowiedzieć się, czy można zerwać umowę przed czasem. W ten sposób telewidzowie chcą uniknąć opłat związanych z nowym abonamentem RTV. Ponadto niektórzy konsumenci negatywnie odnieśli się do pomysłu udostępniania ich danych osobowych Poczcie Polskiej. Państwowa spółka ma gromadzić dane osób, które wykupiły usługi prywatnej telewizji, m.in. ich imiona, nazwiska i dane adresowe. Poczta Polska otrzyma dostęp do danych kilku milionów ludzi. Ma to jej umożliwić pobór abonamentu RTV. Nasuwa się pytanie, czy abonent, który nie chce udostępnić swoich danych, może rozwiązać umowę przed czasem.

- Zazwyczaj w przypadku rozwiązania umowy z dostawcą usług telekomunikacyjnych, w związku ze zmianą postanowień umowy, możemy to zrobić bez żadnych dodatkowych opłat, w tym bez zwrotu wszystkich otrzymanych od dostawcy usług ulg w abonamencie. Taką możliwość mamy jednak tylko wtedy, gdy zmienią się warunki świadczenia usług, o czy mówi art. 60a ust. 2 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Taką zmianą warunków może być na przykład zmiana listy udostępnianych przez dostawcę telewizji kablowej kanałów telewizyjnych – mówi Superbiz.pl mecenas Małgorzata Durlej-Piotrowska, współpracowniczka serwisu prawniczego Lex Eksperci, który dostępny jest pod adresem internetowym lexeksperci.pl.

PATRZ TEŻ: Chcesz zrezygnować z telewizji przez abonament RTV? Zapłacisz sporą karę!

Niestety, ustawodawca nie przewiduje zmiany warunków świadczenia usług przez operatorów płatnej telewizji. Jak poinformował UOKiK, „ustawa abonamentowa nie nakłada obowiązku zmiany regulaminu, tylko przekazanie danych". To zła wiadomość dla klientów, którzy nie mają podpisanej umowy na czas nieokreślony.

- W przypadku wprowadzenia za pomocą aktu prawnego obowiązku przekazania danych klienta Poczcie Polskiej przez operatora nie mamy do czynienia ze zmianą warunków świadczenia usług, gdyż dotyczy to przetwarzania danych osobowych, nie świadczenia usług. W ustawie prawo telekomunikacyjne nie ma przepisów umożliwiających rozwiązanie umowy z operatorem bez dodatkowych kosztów w przypadku zmian dotyczących przetwarzania danych osobowych. Ponadto, art. 60a ust. 3 Ustawy prawo telekomunikacyjne mówi wprost, że jeżeli zmiana w regulaminie świadczenia usług wynika ze zmiany przepisów prawa, nie stosuje się przepisu o braku zwrotu ulgi dostawcy usług telekomunikacyjnych przez abonenta. W związku z tym, nie ma podstaw do rozwiązania umowy z dostawcą usług telekomunikacyjnych bez dodatkowych kosztów – wyjaśnia mecenas Małgorzata Durlej-Piotrowska, prawniczka Lex Eksperci.

ZOBACZ TAKŻE: Jak legalnie nie płacić abonamentu?

Jeżeli jednak firma przestrzega warunków umowy i wywiązuje się ze zobowiązań określonych w regulaminie, z punktu widzenia konsumenta przedterminowe rozwiązanie umowy może być nieopłacalne. - Oczywiście zawsze mamy możliwość wypowiedzenia umowy operatorowi, jednak jeśli zrobimy to bez powodu, może się to wiązać ze znacznymi kosztami – ostrzega mecenas Małgorzata Durlej-Piotrowska, prawniczka Lex Eksperci.

W dużo bardziej komfortowej sytuacji znajdują się abonenci, którzy mają podpisaną umową na czas nieokreślony. Mogą oni rozwiązać umowę w dowolnym momencie, z zachowaniem okresu wypowiedzenia. O abonament RTV nie muszą również martwić się ci telewidzowie, którzy oglądają wyłącznie naziemną telewizję cyfrową. Ponadto pewna grupa odbiorców jest zwolniona z płacenia abonamentu RTV. Są to m.in.: inwalidzi, kombatanci, osoby, które ukończyły 75. lat czy osoby po 60. roku życia, które mają prawo do emerytury, a jej wysokość nie przekracza miesięcznie połowy przeciętnego wynagrodzenia.

PRZECZYTAJ: Abonament RTV. W Cyfrowym Polsacie opłaty poszłyby w górę nawet o jedną trzecią

Uwagi do ustawy abonamentowej zgłosiły liczne urzędy i organizacje oraz sami operatorzy sieci kablowych, m.in. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO), Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Konfederacja Lewiatan, Izba Komunikacji Elektronicznej, ITI Neovision (operator nc+) czy Cyfrowy Polsat.

Rząd nie ma jednak wątpliwości w kwestii przetwarzania danych osobowych. „Należy zwrócić uwagę, że ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje możliwość przetwarzania danych bez zgody osoby, której dotyczą, jeżeli »jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa«" - brzmi stanowisko rządu. Nasuwa się pytanie, kiedy abonent może rozwiązać umowę z dostawcą płatnej telewizji.

Oprac. na podst. uperbiz.se.pl, wyborcza.pl, mat. własne

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: