płatność

i

Autor: pxhere.com

Płatności

Co czwarta firma boryka się z pogorszeniem terminowości. Co piąta faktura jest opłacana ze średnio 19-dniowym opóźnieniem

2023-01-17 10:10

Niemal co czwarta firma liczy się z pogorszeniem terminowości płatności. W Europie Zachodniej, co piąta faktura opłacana jest z opóźnieniem, natomiast w Europie Wschodniej – nawet co czwarta.

Pogorszenie dyscypliny płatniczej w Polsce

Dyscyplina płatnicza w Europie mocno pogorszyła się w ciągu ostatnich trzech lat. W niemal co  piątym przedsiębiorstwie ten trend prowadzi do obaw o przyszłe funkcjonowanie firmy. Takie  wnioski płyną z 13. badania firmy zarządzającej wierzytelnościami EOS "Europejskie praktyki płatnicze", w którym udział wzięło 3.200 przedsiębiorstw z 16. europejskich krajów.  

Mimo wydłużenia terminów płatności przez firmy, przede wszystkim prywatni klienci opłacali swoje  faktury ze średnio 19-dniowym opóźnieniem. W porównaniu do badania z 2019 r., według którego  16 procent faktur zostało przez prywatnych klientów opłaconych z opóźnieniem albo  nieopłaconych w ogóle, w aktualnym badaniu wskaźnik ten wyniósł już 20 procent. Jako główną  przyczynę słabej dyscypliny płatniczej firmy biorące udział w ankiecie wskazały problemy  z płynnością swoich klientów.

Problemy z płynnością finansową i pesymistyczna wizja

Według ankietowanych firm skutki opóźnień w płatnościach i wąskich gardeł, to przede wszystkim  ich własne problemy z płynnością finansową (42 procent wskazań) oraz niższe zyski (51 procent  wskazań). Celem kompensacji, niemal jedna trzecia firm była zmuszona do ograniczenia inwestycji  i podwyższenia cen.

Dlatego też przedsiębiorstwa z pesymizmem patrzą w przyszłość. W 2019 r.  jeszcze 22 procent ankietowanych zakładało poprawę praktyk płatniczych, jednak aktualnie niemal  24 procent firm biorących udział w badaniu liczy się z dalszym pogłębianiem problemu. Przede  wszystkim w Danii, Szwajcarii, na Słowacji, w Czechach, Słowenii i Bułgarii w porównaniu z 2019 r.  prognozy wypadły szczególnie słabo. "Pogorszenie się dyscypliny płatniczej jest niepokojące – zwłaszcza, że w świetle aktualnych wyników gospodarczych i wysokiej inflacji musimy liczyć się  z dalszą regresją, jeśli chodzi o płatności" - stwierdza Marwin Ramcke, CEO Grupy EOS. 

Profesjonalizacja w dziedzinie zarządzania wierzytelnościami 

Coraz więcej firm decyduje się na współpracę z zewnętrznymi usługodawcami z dziedziny  zarządzania wierzytelnościami, aby skutecznie ściągać wierzytelności. "Brak płynności to jedna  z najczęstszych przyczyn ogłaszania upadłości i utraty miejsc pracy. Dlatego też europejskie firmy  powinny dalej profesjonalizować zarządzanie wierzytelnościami i dać szansę współpracy  z zewnętrznymi partnerami" -  zaleca Ramcke.

Jeśli chodzi o profesjonalizację procesu zarządzania wierzytelnościami to Europa Wschodnia jest  pionierem. Niemal połowa firm z tego regionu stawia na korzystanie z pomocy zewnętrznych  specjalistów. "Zwłaszcza w obliczu słabych wyników gospodarczych należy pamiętać, że firmy  windykacyjne są dla przedsiębiorstw i obiegu gospodarczego ważnym filarem, przywracającym  płynność finansową" - podkreśla Christina Schulz z Grupy EOS, odpowiedzialna za region Europy  Wschodniej.  

Rozwój cyfrowych metod płatności  

Jednocześnie rozwój cyfrowych metod płatności zyskuje na znaczeniu w oczach firm. Od 2019 r.  silny trend wzrostowy jest zauważalny zarówno w Europie Zachodniej, jak i Wschodniej. Poprzez  wzrost o 20 punktów procentowych, przedsiębiorstwa z Europy Wschodniej niemal podwoiły ofertę cyfrowych metod płatności. Dużym zainteresowaniem cieszy się metoda typu "Buy Now, Pay Later (BNPL)". Cztery na dziesięć europejskich firm postrzega ją jako nową kartę kredytową i must have w ofercie metod płatności. 

Technologia stanie się kluczem do planowania procesów płatności w przyszłości a digitalizacja i  szczegółowe badanie trendów konsumenckich może pozwolić na wykrywanie kryzysów we  wczesnej fazie rozwoju – wynika z raportu EOS Group. 

"Technologie wkraczają do wielu obszarów naszej pracy wpływając na uproszczenie komunikacji  pomiędzy firmą windykacyjną a osobą zadłużoną – na przykład w contact center, jak również w  całym obszarze windykacji polubownej. Technologia pomaga także w digitalizacji czy przetwarzaniu  tekstu np. w obsłudze korespondencji z sądami, wierzycielami pierwotnymi i osobami zadłużonymi.  W ostatnim czasie wzrosło wykorzystanie narzędzi automatyzujących procesy i strategię oraz  workflow, komunikacyjnych typu voice bot czy chatbot a także do rozpoznawania tekstu np. OCR,  który po skonwertowaniu na cyfrową informację może służyć do automatycznego inicjowania  procesów" - podkreśla Bartosz Jurczyk, Dyrektor Pionu Operacji i Strategii EOS Poland. 

Sonda
Jaką formę płatności preferujesz?
Pieniądze to nie wszystko Paulina Matysiak
Najnowsze