Pyszne.pl

i

Autor: Materiały prasowe

Co zamawialiśmy w 2021 roku? Weganie i wegatarianie w natarciu [Food Trendy Pyszne.pl]

2021-12-01 10:06

Serwis już po raz trzeci przygotował Raport Food Trendów, analizujący aktualne zwyczaje jedzeniowe Polaków. Obrazuje on wpływ, jaki na rynek delivery w mijającym roku miały z jednej strony pandemia, a z drugiej - nieustannie rozwijające się nowe kulinarne trendy. Dostawy potwierdziły swoją rolę kluczowej składowej modelu biznesowego restauracji, których 44 proc. więcej dołączyło do Pyszne.pl . Dane serwisu za rok 2021 wskazują także na kuchnie, które mają potencjał stać się kolejnymi przebojami gastronomicznymi. Dynamiką wzrostu prześcigają je jednak dania wegetariańskie i wegańskie.

Food Trendy Pyszne.pl

W 2021 roku liczba aktywnych użytkowników Pyszne.pl przekroczyła 3 miliony. Serwis obecny jest w ponad 800 miejscowościach w całej Polsce i ma ponad 13 tysięcy restauracji partnerskich. Zamawianie jedzenia online podbija serca nie tylko młodych Polaków —  rozwiązanie jest jednakowo popularne zarówno w grupie osób poniżej, jak i powyżej 35 roku życia. 60 proc.  zamówień składanych jest przez aplikację — to stosunkowo niewiele w porównaniu do krajów Europy Zachodniej takich jak Holandia czy Włochy, gdzie odsetek ten sięga 91 proc. W czasie pandemii dynamika wzrostu Pyszne.pl nie zmieniła się w sposób zasadniczy - serwis zanotował o 52 proc. więcej zamówień niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Natomiast istotne znaczenie miało dołączenie do platformy 44 proc. więcej restauracji i związane z tym poszerzenie oferty. Dane pokazują także wyraźne przesunięcie najpopularniejszych godzin składania zamówień. O ile przed pierwszym lockdownem były to wieczory, powiązane z powrotem z pracy i relaksem w domu, obecnie najwięcej — niemal 40 proc. zamówień — przypada w porze obiadowej, między 12:00 a 15:00.

Tańczące z promocjami 26.11

“Zmiana najpopularniejszych godzin zamawiania ma silny związek z pracą zdalną. W trakcie pracy w domu niewiele osób może pozwolić sobie na samodzielne przyrządzenie posiłku lub wyjście do restauracji. Dlatego coraz więcej pracodawców decyduje się na wsparcie swojego zespołu przez benefit Pyszne.pl, aby mogli oni wygodnie zamówić ulubione jedzenie z pobliskich restauracji. Stopniowo odchodzi się od nieszablonowych, ale niekoniecznie praktycznych świadczeń, w kierunku zaspokajania uniwersalnych potrzeb” — opowiada Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Greckie specjały, klasyka i roślinne wariacje

Jak wynika z raportu Pyszne.pl, w 2021 roku najszybciej na popularności zyskały kuchnie grecka, amerykańska i tajska (wszystkie o 18 proc. r/r) oraz polska i arabska (15 proc.). Mimo to, najpopularniejszym daniem w dostawie pozostaje pizza. Na drugim miejscu znalazł się burger, a na trzecim — kebab. - Choć nie widać tego w ujęciu ilościowym, bo najpopularniejsze potrawy od lat pozostają te same, na rynku zachodzą fundamentalne jakościowe zmiany. Pizza ma dziś wiele oblicz — coraz popularniejsza jest jej neapolitańska odmiana. Restauratorzy częściej decydują się na stosowanie w kuchniach oryginalnych składników sprowadzanych z Włoch oraz pieców opalanych drewnem. Podobnie sprawa wygląda z burgerami — te coraz częściej przygotowywane są z mięsa konkretnych ras i komponowane z intrygującymi dodatkami — mówi Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny.

Sonda
Czy korzystasz z aplikacji mobilnych do zamawiania jedzenia?

Bardzo silnym trendem okazała się również kuchnia roślinna — liczba zamówień wegańskich i wegetariańskich posiłków wzrosła o niemal połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Najpopularniejszymi specjałami w tej kategorii okazały się bezmięsne odpowiedniki dobrze znanych potraw — pizza vegetariana, wegetariański lub wegański burger, roślinne nuggetsy i sajgonki.

“Czeka nas czas eksperymentów i ogromnej ilości nowych możliwości. Ekologia staje się warunkiem koniecznym, a nie modnie zaprojektowanym logiem na atrakcyjnej etykiecie. Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak ogromny wpływ mają nasze codzienne wybory — także w kwestii jedzenia — na przyszłość naszej planety i kolejnych pokoleń” — mówi Zuzanna Skalska, specjalistka Up-front innovation, która zawodowo zajmuje się badaniem i analizą trendów.

Najnowsze