Kobiety na kierowniczych stanowiskach

i

Autor: Shutterstock

"Do garów czy za stery?". Co przeszkadza kobietom w karierze? [DZIEŃ KOBIET]

2019-03-08 17:59

Studentki lepiej niż studenci oceniają swoje umiejętności, są też sprawniejsze w pracy w grupie. Mają jednak mniej odwagi jeśli chodzi o wymagania płacowe – wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby Platformy Pracodawców RP „Kierunek Kobieta Biznesu”.

Platforma Pracodawców RP „Kierunek Kobieta biznesu” to odpowiedź na trudną do zaakceptowania sytuację, w której kobiety nie wykorzystują posiadanej wiedzy i umiejętności – gwarantujących wręcz udaną karierę w biznesie. Aby poznać przyczyny tej sytuacji oraz określić przeszkody na drodze biznesowej kariery kobiet powstał unikalny raport portretujący polskie studentki. Przebadano ponad 1000 studentów poza głównymi ośrodkami akademickimi. Jego wyniki można podsumować krótko – młode Polki są o krok od sukcesu. Trzeba je tylko zachęcić. – Studentki z mniejszych ośrodków potrzebują inspiracji, żeby nabrać odwagi i sięgać po więcej w biznesie. Dlatego Platforma planuje cykl wykładów z liderkami biznesu i program staży oraz mentoringu – mówi Agnieszka Kłos, Wiceprezydent Pracodawców RP a zarazem prezes Provident Polska S.A. 

Z raportu wynika też, że w porównaniu do mężczyzn kobiety rzadziej oczekują natychmiastowego sukcesu zawodowego. Bardzo cenią sobie szkolenia i dokształcanie, ale często mają do nich ograniczony dostęp.

– Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni podejmują wiele zadań oraz łączą role i świetnie sobie z tym radzą. Dlatego kobiety w biznesie potrafią być decyzyjne – zauważa Monika Borzdyńska, dyrektor ds. komunikacji i marketingu PGE Narodowy.

Potwierdzają to doświadczenia Agnieszki Oleksyn-Wajdy, kierownik Studiów Podyplomowych Prawo Ochrony Środowiska na Uczelni Łazarskiego oraz Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego. – Większość osób na studiach podyplomowych w naszej uczelni to kobiety: często przygotowują się do powrotu do pracy po urodzeniu dziecka – tłumaczy Oleksyn-Wajda.

Zdaniem Odety Moro kobiety z mniejszych miejscowości potrzebują porady, żeby rozwijać się w życiu zawodowym, zwłaszcza jeśli starają się łączyć je z życiem rodzinnym. – Czasem kobiety w mniejszych miastach chcą po prostu usłyszeć od liderek biznesu, że to, co robią, robią dobrze – podsumowuje Odeta Moro.

Według dr Leszka Juchniewicza, głównego ekonomisty Pracodawców RP, raport oraz wnioski z dyskusji pokazują, że kobiety często niepotrzebnie niedoszacowują swoich kompetencji. – Platforma powinna pokazać studentkom z małych ośrodków pozytywne wzorce rozwoju w biznesie – a badania pokazują, że są zainteresowane rozwijaniem swoich umiejętności – stwierdził Juchniewicz.

Aby zrealizować ten cel platforma „Kierunek Kobieta Biznesu” planuje wykłady na uczelniach dotyczące przeprowadzonych badań oraz zachęcające studentki z małych miast do „robienia kariery”. Zostanie również zorganizowany konkurs, który umożliwi młodym kobietom uczestniczenie w praktykach w dużych firmach z indywidualną opieką mentoringową.

Najnowsze