ITS-y Pomogą zarządzać Ruchem drogowym

2013-02-27 13:00

Rozmowa z Markiem Cywińskim, Dyrektorem Generalnym Kapsch Telematic Services

Co kryje się pod hasłem ITS? Dla jednych może to być sposób na rozładowanie korków, dla innych – możliwość egzekwowania ograniczeń w ruchu na określonych ulicach, dla innych system informacji o wolnych miejscach parkingowych…

I wszyscy będą mieli rację. ITS to cała gama rozwiązań, wykorzystujących elektroniczne przetwarzanie informacji na temat ruchu – i pozwalających na skuteczne zarządzanie transportem. Ich wspólnym mianownikiem jest bardzo duża skuteczność i efektywność kosztowa. Bądźmy szczerzy: czasy, w których np. zakaz wjazdu egzekwował policjant stojący przy radiowozie, należą już do przeszłości. W największych miastach tylko ITS-y są w stanie poradzić sobie z zarządzaniem ruchem drogowym i infrastrukturą.

Jak wygląda świadomość polskich samorządowców? Czy korzyści, o których Pan wspominał, dostrzegają również włodarze miast, czy dopiero trzeba przełamywać ich nieufność?

Z rozmów, które miałem okazję prowadzić z samorządowcami, wynika, że nie tylko dobrze orientują się w roli ITS-ów, lecz także nie mają wątpliwości, że taka inwestycja przynosi miastu wyraźne korzyści. Żeby nie być gołosłownym, odsyłam do badań, przeprowadzonych przez firmę Agrotec Polska na zlecenie Ministerstwa Transportu. Wynika z nich, że w latach 2014–2020 26 gmin planuje realizację 33 projektów o łącznej wartość ok. 1,2 mld zł. Można spodziewać się, że faktyczna skala inwestycji będzie większa, te 33 projekty to dopiero początek.

Jakie polskie miasta wprowadzają czy zamierzają w najbliższych latach wprowadzić ITS-y?

Przykładowo bazę danych o wolnych miejscach parkingowych opartą na rozwiązaniach ITS chcą stworzyć Poznań, Katowice i Bielsko-Biała. O systemie obszarowego sterowania sygnalizacją świetlną myślą Poznań, Warszawa i Katowice. Z kolei Zielona Góra chce wykorzystać nowoczesne rozwiązania do pozyskiwania informacji o natężeniu ruchu pojazdów. Jak widać – każde z miast może wykorzystać ITS-owe rozwiązania stosownie do swoich potrzeb, bez ograniczenia możliwości dalszej rozbudowy.

Kapsch Telematic Services pod koniec zeszłego roku ogłosił podpisanie porozumienia z Energopolem Południe. Obie firmy chcą wspólnie wdrażać systemy ITS w naszym kraju…

I KTS, i Energopol Południe dysponują tym, co najważniejsze: potencjałem i doświadczeniem. Kapsch to nie tylko system viaTOLL, lecz także kompleksowe projekty z zakresu ITS realizowane w europejskich metropoliach, np. w Londynie. Energopol może się pochwalić udaną współpracą z polskimi samorządami. Nasze porozumienie zostało zawarte na razie na trzy lata, ale nie wykluczamy przedłużenia współpracy.

Czy obowiązujące przepisy sprzyjają inwestowaniu w ITS-y?

Nie jest źle, chociaż warto pochylić się nad taką zmianą niektórych regulacji, by ułatwić pracę samorządom. Jakiego rodzaju powinny być to rozwiązania – o to warto zapytać samych samorządowców i prawników. Myślę, że i rządowi, i samorządom zależy na tym samym, czyli na stworzeniu optymalnych warunków do realizacji unijnej dyrektywy dotyczącej wdrażania ITS-ów, a w konsekwencji – na poprawie jakości życia nas wszystkich.

Najnowsze