Biuro jest miejscem kontaktu z klientami oraz potencjalnymi pracownikami. Jego wygląd przekłada się na ocenę i postrzeganie firmy, dlatego konieczne jest, aby siedziba była reprezentatywna i spójna z wizerunkiem marki. Jednak wygląd to nie wszystko – biuro powinno być przede wszystkim komfortowym miejscem pracy. Na produktywność i jakość pracy wpływa wiele czynników, takich jak dopływ światła dziennego i temperatura. Niezwykle ważną funkcję pełni niewidzialna, ale dająca poczucie skupienia i komfortu – akustyka. Według raportów to właśnie hałas przeszkadza w pracy najbardziej.
Co najbardziej rozprasza w pracy?
Według badania zrealizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego niechciane dźwięki przeszkadzają aż 44 proc. pracowników biur typu open space i skutecznie odwracają uwagę od wykonywanego zadania. Źródłem hałasu, który rozprasza w największym stopniu są rozmowy telefoniczne oraz dyskusje współpracowników. W dalszej kolejności respondenci wymieniali hałas z zewnątrz, szum powodowany pracą urządzeń biurowych oraz echo.
– Problemy z akustyką w biurach przekładają się na niską wydajność pracy, z kolei spadki efektywności wywołane niesprzyjającymi warunkami pracy realnie przekładają się na straty finansowe przedsiębiorstwa – mówi Tomasz Sierakowski, Prezes firmy ESPES produkującej i dostarczającej szklane ściany działowe do biur w całej Polsce. – Mówiąc o problemach z akustyką, mam na myśli nie tylko hałas wywoływany przez współpracowników czy maszyny biurowe, ale także pogłos. Ma on duże znacznie np. w przypadku sal konferencyjnych, bo wpływa na zrozumiałość mowy – informuje Sierakowski.
Dużym wyzwaniem w aranżowaniu przestrzeni biurowej jest zachowanie balansu pomiędzy potrzebą koncentracji i poziomem wyciszenia pomieszczenia, a potrzebą komunikacji pracowników.
Ograniczenie hałasu w biurze – czy jest to możliwe?
W drodze do uzyskania idealnego środowiska akustycznego duże znaczenie mają odpowiednie materiały pochłaniające i odbijające dźwięk, np. meble, panele akustyczne, sufity. Dobrym rozwiązaniem są także oddzielne przestrzenie pracy.
– Odpowiednia akustyka w biurze to komfort łatwy do uzyskania. Warto jednak poświęcić temu tematowi czas już na etapie projektowania biura i zastanowić się nad odpowiednimi rozwiązaniami dopasowanymi do specyfiki działalności prowadzonej przez firmę – mówi Tomasz Sierakowski z firmy ESPES. – Jeśli jednak tego nie zrobiliśmy lub np. wynajmujemy biuro i nie mieliśmy udziału w procesie aranżacji, a pracownicy skarżą się na hałas, dobrym rozwiązaniem będzie podzielenie przestrzeni typu open space szklanymi ścianami działowymi. Montaż szklanych ścian działowych odbywa się szybko i czysto, zatem może zostać przeprowadzony bez dezorganizacji pracy biura. Nowoczesne rozwiązania pozwalają także na demontaż ścian (np. w przypadku przeprowadzki) i przeniesienie modułów w nowe miejsce – dodaje Sierakowski.
Oddzielne pomieszczenia dają poczucie prywatności oraz sprzyjają skupieniu. W takich biurach pracownicy mają możliwość wyboru najwygodniejszego miejsca do zrealizowania konkretnego zadania, a odpowiednia akustyka zapewnia im koncentrację oraz poufność rozmów.
Podczas projektowania nowej siedziby biura, ale także modernizacji już istniejącej warto poświęcić uwagę akustyce. Dostępne na rynku narzędzia pozwolą uzyskać odpowiedni poziom wyciszenia w pomieszczeniach biurowych oraz podniosą standard budynku. Biuro zorientowane na człowieka umożliwi firmie zatrudnienie wartościowych specjalistów, którzy będą w pełni wykorzystywać swój potencjał w komfortowych warunkach przez długie lata.