Rozmowa kwalifikacyjna

i

Autor: Shutterstock Rozmowa kwalifikacyjna

Jak szukać pracowników [PORADNIK PRZEDSIĘBIORCY]

2017-12-17 10:00

Trudności w rekrutacji osób o odpowiednich kwalifikacjach deklaruje niemal połowa firm w Polsce. Znalezienie dobrego pracownika jest jednym z najtrudniejszych zadań, jakie czeka firmę, która chce się rozwijać. Jak więc pozyskać ludzi, którym można powierzyć ważne zadania?

Niełatwo jest zdobyć wykwalifikowanego pracownika, który w dodatku będzie lojalny wobec przedsiębiorstwa. Dużo zależy od tego, jakiego pracownika poszukujemy. Przedsiębiorcy mogą zatrudnić studenta, osobę tuż po studiach, pracownika tymczasowego czy specjalistę. Tradycyjnie najbardziej poszukiwani są specjaliści, którzy dla pracodawców są jednocześnie najtrudniej dostępni i najdrożsi.

Czytaj też: O co nie wolno pytać na rozmowie kwalifikacyjnej

Gdzie szukać pracowników?
Jeżeli przedsiębiorcy zależy na zatrudnieniu młodej osoby, studenta lub świeżo upieczonego absolwenta, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z uczelnianymi biurami karier. Pozwoli to poznać predyspozycje przyszłego kandydata do wykonywania pracy na danym stanowisku. Aby dotrzeć do młodych ludzi, ogłoszenie można umieścić w internecie, np. na portalach z ofertami pracy czy konkretnych grupach w social mediach. Internet sprawdzi się także w przypadku poszukiwania pracowników wyższego stopnia. Szukając pracowników niewykwalifikowanych czy tymczasowych, skuteczne będzie ogłoszenie w lokalnej prasie lub poszukanie osoby z polecenia. Możemy zgłosić się także do Urzędu Pracy, ale dobrym pomysłem będzie także agencja pośrednictwa pracy. Agencji może poszukać w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia. Godna zaufania firma powinna posiadać certyfikat legalności. Warto ponadto umieścić ogłoszenie o pracę na stronie internetowej firmy albo nawet skorzystać z usług rekrutera, który pomoże znaleźć właściwą osobę na oferowane stanowisko.

WAŻNE! Savoir vivre przedsiębiorcy. Poznaj zasady!

Wsparcie finansowe
Rekrutacja i zatrudnienie nowego pracownika może generować wysokie koszty dla firmy. Warto więc wcześniej zrobić rozeznanie, czy nie można na ten cel pozyskać jakiegoś dofinansowania. Urząd Pracy finansuje np. staże czy wyposażenie stanowiska pracy. Pracodawcy, którzy zamierzają zatrudnić osobę bezrobotną, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe, związane z tym zatrudnieniem. Takie rozwiązanie przynosi obustronne korzyści - pracodawcy mogą zminimalizować koszty związane z zatrudnieniem nowego pracownika, a osoby bezrobotne mają w ten sposób większe szanse na znalezienie zatrudnienia. Warto też mieć rozeznanie w projektach finansowych ze środków Unii Europejskiej. Często ich beneficjentami są osoby należące do konkretnych grup społecznych np. osoby niepełnosprawne, w podeszłym wieku czy zamieszkujące tereny szczególnie biedne. Dzięki zatrudnieniu pracownika, który bierze udział w takim programie możemy zyskać np. osobę, która niedawno ukończyła wiele wartościowych szkoleń a jej wiedza oraz umiejętności są świeże.

Zadbaj o ofertę
Kolejnym krokiem nad którym należy się zastanowić, jest treść ogłoszenia. Sformułowanie ogłoszenia świadczy o firmie, dlatego warto zadbać nie tylko o treść, ale i układ graficzny. Pracodawca planując strategię rekrutacyjną, powinien zacząć od stworzenia klarownego opisu stanowiska pracy. Ogłoszenie musi zawierać wymagania i oczekiwania. Przyszli pracownicy chcieliby wiedzieć, co będzie należało do ich obowiązków na danym stanowisku i jakich korzyści mogą oczekiwać. Osoby utalentowane są bardzo ambitne, dlatego w opisie warto wspomnieć o możliwościach dalszego rozwoju pracownika. Standardowe, wąsko opisane ogłoszenie może ograniczać kandydatów i jest pewną barierą, która ich odstrasza. Oferta powinna być także atrakcyjna wizualnie, w związku z czym warto zainwestować w ogłoszenia w szacie indywidualnej danej firmy, żeby przyciągała wzrok. Można także w ofercie opisać przyszłego pracodawcę, wystarczy nawet kilka słów o firmie, przez to ogłoszenie staje się bardziej wiarygodne. Warto, by samo ogłoszenie pełniło już rolę preselekcji, to znacząco ułatwi wybór osób, które zostaną zaproszone na rozmowę. Firma nie musi wyznaczać sobie terminu rekrutacji, promowanie oferty i prowadzenie kwalifikacji można prowadzić tak długo, aż znajdziemy kogoś odpowiedniego. Może to zająć sporo czasu, ale w rezultacie cierpliwość się opłaci. Wieloetapowe rozmowy z kandydatami, z dużą liczbą pytań otwartych pozwoli na wybranie osoby najlepiej pasującej do danego biznesu.

Poznaj również: 10 skutecznych zasad negocjacji

Motywująca rekrutacja
W wielu przedsiębiorstwach panuje przeświadczenie, że z uwagi na panujące bezrobocie, to pracownik powinien się starać i w efekcie zgodzić nawet na niesatysfakcjonujące go warunki pracy. W ogłoszeniu powinien być podany poziom wynagrodzenia oferowanego na danym stanowisku. To sprawi, że aplikować będą właściwi kandydaci.

Pracodawcy często rozglądając się za specjalistami, szukają pracownika u konkurencji. Jako kartę przetargową oferując wyższe wynagrodzenia. Coraz częściej mówi się o tym, że pracodawcy blokują podwyżki. To główna motywacja do zmiany pracy, dlatego też podczas rekrutacji warto zapewnić przyszłego pracownika o dalszej ścieżce rozwoju i możliwości awansu. Jeżeli nie ma możliwości finansowych, należy pomyśleć o innych korzyściach np. elastycznych godzinach pracy czy większym wpływie na całość funkcjonowania przedsiębiorstwa. To co jest równie ważne, to stabilność zatrudnienia, odpowiednia atmosfera i kultura pracy. Pieniądze bowiem to dużo, ale nie wszystko.

Najnowsze