Polacy pokochali klasykę wśród trunków. Jakie wina królują w Polsce?

2020-02-15 0:15
Wino z polskich winogron - jak zrobić domowe wino winogronowe
Autor: Shutterstock

Sprzedaż win w Polsce rośnie. W 2019 zwiększyła się o 15 proc. w porównaniu z 2018. Największą popularnością cieszą się czerwone wina wytrawne, które stanowią 52 proc. wszystkich sprzedanych win w 2019 roku. Dzięki szerokiej ofercie i dużej rozpiętości cenowej konsumenci mogą znaleźć dobre wina już za ok 30 zł - czytamy w komunikacie prasowym.

- Wino przestaje być trunkiem zarezerwowanym tylko na szczególne okazje. Coraz częściej pijemy je na co dzień, jako dodatek do posiłku lub dla chwili przyjemności. Podajemy je również jako główny trunek na spotkaniach z przyjaciółmi, imprezach rodzinnych i okolicznościowych. Rozpiętość cen i szeroka oferta sklepów specjalistycznych pozwala konsumentom dopasować wina do swoich preferencji. – mówi Mikołaj Kondrat, Prezes Kondrat Wina Wybrane.

CZYTAJ TEŻ: Podwyżki cen alkoholu i papierosów! Zobacz, ile zdrożeją te produkty

Białe czy czerwone…czyli jakie wina preferują Polacy?
Według raportu Kondrat Wina Wybrane, klienci najchętniej wybierają wina czerwone, wytrawne. Wina czerwone odpowiadały za 52 proc. całej sprzedaży win w 2019 roku. Z tej puli aż 95 proc. stanowiły wina wytrawne. Wybór padał przede wszystkim na trunki jednoszczepowe takie jak: primitivo, tempranillo, monastrell, syrah i malbec. Zaledwie 4 proc. wszystkich sprzedanych butelek wina czerwonego to wino półsłodkie, a 1 proc. - wina słodkie.

- Polacy lubią wina pełne, słoneczne, o intensywnych i słodkich aromatach czerwonych oraz ciemnych owoców, gładkie i z wyczuwalną słodyczą – wyjaśnia Anna Sułek, Dyrektor Zarządzająca, Kondrat Wina Wybrane. Wina białe stanowiły około 44 proc. całej sprzedaży win w 2019 roku. 74,4 proc. wszystkich sprzedanych butelek wina białego to wina wytrawne, kolejne miejsca zajmują wina półwytrawne (17,6 proc.), wina półsłodkie (7,8 proc.) i wina słodkie (3,16 proc.). W przypadku win białych także preferujemy trunki jednoszczepowe. W pierwszej kolejności są to: macabeo, sauvignon blanc, viognier i chardonnay.

- Na uwagę zasługują również wina białe, musujące. O ile zainteresowanie szampanem utrzymuje się na stałym poziomie, to sprzedaż włoskiego Prosecco i hiszpańskiej Cavy z naszej selekcji systematycznie wzrasta o około 3 proc. rocznie – komentuje raport Anna Sułek, Dyrektor Zarządzająca, Kondrat Wina Wybrane.

Wina z Francji i Włoch coraz popularniejsze
Od wielu lat wina hiszpańskie, włoskie i francuskie cieszą się w Polsce największą popularnością. W ubiegłym roku sprzedaż win włoskich wzrosła o 5,6 proc., a francuskich o 5,2 proc. Niewielki spadek sprzedaży (0,5 proc.) odnotowały natomiast wina hiszpańskie.

ZOBACZ TEŻ: Polacy piją ich wódkę. Zapowiadają gigantyczny pozew

- Zainteresowanie winami z tych regionów pokrywa się z popularnymi kierunkami enoturystycznymi. Preferencje konsumentów podążają za rosnącą wiedzą. Z racji rozwoju turystyki, powszechnej dostępności i niewygórowanych cen obserwujemy wzrost zainteresowania warsztatami, degustacjami oraz wyjazdami do winnic w Europie i na świecie - stąd dynamiczny rozwój naszego programu podróży winnych „Misja Wino” - wyjaśnia prezes Kondrat Wina Wybrane.

Wina do 30 zł wybieramy najczęściej
Polacy mają coraz większą wiedzę o winach, za którą idą sprecyzowane oczekiwania. Przy szerokiej ofercie na rynku i dużej rozpiętości cenowej konsumenci coraz częściej poszukują dobrych win w umiarkowanych cenach. W ubiegłym roku, w sklepach specjalistycznych Kondrat Wina Wybrane 48,2 proc. wszystkich sprzedanych butelek stanowiły wina, których koszt nie przekraczał 30 zł/szt. Raport ten pokazuje, że liczba ta spadła o 5 proc. w porównaniu z 2018 r.

Z kolei wina z przedziału cenowego 30-50 zł stanowiły 36,4 proc. całej sprzedaży i jest to wzrost o 12,2 proc. w porównaniu z 2018 r. Natomiast co 7 wino sprzedane mw ubiegłym roku kosztowało od 50 do 100 zł. Wyraźnie wzrasta też zainteresowanie winami segmentu premium, których cena za butelkę przekracza 100 zł. Sprzedano ich w 2019 roku o 6,5% więcej niż w 2018.

Wino w wielkim mieście jest kobietą
Według raportu Kondrat Wina Wybrane, wino największym zainteresowaniem cieszy się w województwie mazowieckim. Wysoko plasują się również województwa małopolskie i śląskie. Klienci specjalistycznych sklepów winiarskich mieszkają głównie w dużych miastach. Oprócz Warszawy jest to przede wszystkim Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk. Co ciekawe, 58 proc. wszystkich klientów firmy to kobiety.