Rynek pracy 2024. Czekają szukają Polacy?
W ramach postanowień noworocznych wiele osób decyduje się na zmianę pracy i rozważa przebranżowienie. Jednak, według danych polskiego startupu Jobbli, najnowszej zautomatyzowanej polskiej platformy doradztwa zawodowego wykorzystującej zaawansowaną technologię AI, 40 proc. poszukujących zatrudnienia nie wie, czego właściwie szuka. A chociaż umiejętność określenia własnych oczekiwań rośnie wraz z wiekiem, to jednocześnie zwiększają się trudności ze znalezieniem odpowiadających im ofert - z 30 proc. w grupie osób w wieku 18-21 lat do 43 proc. w grupie tych w wieku od 30 do 39 lat.
Według danych zebranych przez Jobbli, z wiekiem wysokie zarobki przestają stanowić najważniejsze kryterium przy wyborze miejsca zatrudnienia - w grupie osób w wieku lat 18 i młodszych wskazywało je 66,7 proc., natomiast w grupie wiekowej 35-39 już tylko 28,6 proc. Wśród osób 40-49 lat ten odsetek ponownie wzrasta, jednak tylko do poziomu 37,5 proc. Rośnie natomiast znaczenie transparentności wynagrodzeń w firmie. Największe znaczenie przywiązują do niej osoby w wieku od 30 do 34 lat (46,2 proc.). Coraz ważniejsza staje się także możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej (od niespełna 30 proc. badanych ok. 18 roku życia do ponad 60 proc. w wieku od 30 do 34 lat i ponad połowy w wieku od 35 do 49 lat), co kłóci się ze stereotypem, według którego jest to raczej domena młodych.
Kobiety bardziej zwracają uwagę na zarobki i kulturę People first
Patrząc według kryterium płci ankietowanych, wysokie zarobki stanowią główne kryterium wyboru miejsca pracy dla kobiet (48 proc. odpowiedzi), natomiast dla mężczyzn najważniejsze są elastyczne warunki pracy i samodzielność na danym stanowisku (58 proc. odpowiedzi), które wśród kobiet zajęły dopiero trzecią pozycję (42 proc.). Na drugim miejscu wśród kobiet (45 proc.) i trzecim wśród mężczyzn (33 proc.) znalazła się możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Tyle samo mężczyzn zwraca również uwagę na to, czy branża, w której działa potencjalny pracodawca, jest interesująca lub innowacyjna.
Na pytanie, czy przy wyborze miejsca pracy liczy się dla nich to, by zakres działania firmy był zgodny z ich wartościami, aż 82,9 proc. kobiet i 72 proc. mężczyzn odpowiedziało twierdząco. Jednocześnie dla kobiet znacznie ważniejsza jest kultura People first, czyli stawianie pracowników na pierwszym miejscu i wspieranie różnorodności - jako ważne kryterium przy wyborze miejsca pracy wskazało ją 38,5 proc., spośród mężczyzn natomiast tylko 23,3 proc.
Aspekty społeczne coraz ważniejsze
- W teście przeprowadzonym na grupie ponad 20 tys. użytkowników naszej platformy w wieku 18-59 lat zauważyliśmy przewagę predyspozycji społecznych, takich jak opieka, komunikacja czy doradztwo - mówi Alicja Marchewka, CEO Jobbli - Pokazuje to, że dla Polaków ważne są aspekty relacyjne w środowisku pracy. Szukają oni więc przede wszystkim pracy, w której mogą skupić się na realizacji zadań nastawionej na współpracę oraz przywództwie nastawionym na dialog. Dobre relacje z przełożonymi oraz zespół będą w głównej mierze definiowały satysfakcję zawodową takiego pracownika.
Poszukiwanie pracy może ułatwić sztuczna inteligencja
Jobbli to polska platforma, która pomaga użytkownikom wybrać najlepszą ścieżkę kariery i poradzić sobie z poczuciem zagubienia podczas szukania pracy oraz przebranżowienia. Można na niej bezpłatnie wykonać test profilujący i otrzymać szczegółowy raport opracowany z użyciem sztucznej inteligencji. Określa on profil użytkownika, jego indywidualne predyspozycje, obszary wymagające rozwoju wraz ze wskazaniem, jak nad nimi pracować, oraz porady, jak przełożyć te informacje na swoje CV. Wypełnienie testu zajmuje kilka minut, a wynik otrzymuje się od razu. W wersji płatnej można uzyskać dostęp do rekomendacji najlepszych kierunków kariery z bazy ponad 250 zawodów przyszłości. Tego typu usługa u doradcy zawodowego może kosztować nawet 400 zł. Na platformie od dzisiaj dostępnych jest też ponad sto kursów, pozwalających rozwinąć wymagane kompetencje w najpopularniejszych wśród użytkowników zawodach.
Polacy wolą pracę spokojną i dającą czas na życie prywatne
Ankietowanych spytano również o to, czy woleliby wykonywać tzw. lazy girl job (spopularyzowana przez TikToka nazwa pracy łatwej, bezstresowej, zapewniającej stabilne, dobre wynagrodzenie oraz pozostawiającej czas i przestrzeń na życie prywatne) czy tzw. yuppie job (pracę intensywną, często stresującą i wymagającą zostawania po godzinach, skupiającą się na dążeniu do kariery i sukcesów finansowych). Zarówno kobiety jak i mężczyźni chętniej wskazywali lazy girl job, chociaż w przypadku mężczyzn przewaga ta była znacznie mniejsza. Zainteresowanie yuppie job spada wraz z wiekiem, przecząc popularnej opinii, że dbanie o siebie również kosztem rozwoju zawodowego to cecha wyróżniająca przede wszystkim osoby z pokolenia Z, czyli urodzone po 1995 r.