Pomysł na firmę. Kartki i zaproszenia ręcznie robione

(-AG) 2018-01-21 10:00

Oryginalne, niepowtarzalne, ręcznie robione karty okolicznościowe, zaproszenia czy restauracyjne menu robią furorę.

Osoba, która chce wręczyć zaproszenie na ważną uroczystość czy też przekazać na papierze życzenia stawia na jakość, oryginalność i estetykę kart. Wydaje się, że w dobie internetu papierowe zaproszenia, karty okolicznościowe czy podziękowania odchodzą do lamusa – nic bardziej mylnego. Na rynku przybywa małych firm zajmujących się projektowaniem i drukowaniem oryginalnych kartek okolicznościowych, zaproszeń, wizytówek, czy restauracyjnych menu. Warto więc rozważyć uruchomienie firmy oferującej takie właśnie usługi. Od czego zacząć swoją przygodę z kartkowym biznesem?

Sprawdź też: Jak otworzyć atystyczną pracownię ślusarską

Rozeznanie rynku
Podstawą jest dobry biznesplan i rozeznanie rynku. Biznesplan należy stworzyć z dużym marginesem w rubryce „wydatki". Lepiej, żeby zostało trochę gotówki niż miałoby jej zabraknąć. Budując go, należy wziąć pod uwagę kilka wariantów prowadzenia biznesu i wybrać ten, który na pewno jesteśmy w stanie zrealizować i będzie dla nas najkorzystniejszy. W przypadku firmy zajmującej się mniejszego formatu poligrafią są co najmniej dwa modele. Tańszym rozwiązaniem jest samodzielne projektowanie produktów i zlecenie druku w zewnętrznej drukarni, a droższym jest kompleksowe działanie, na które składają się samodzielne projekty i druk we własnym zakładzie. Na początek zaleca się ten pierwszy wariant. Trzeba bardzo rozsądnie podejść do wyboru drukarni. Zdarza się bowiem, że podwykonawcy podbierają pomysły autorskie zleceniodawców i później produkują takie modele na masową skalę. Warto więc zapoznać się z opiniami na temat firm i zawrzeć odpowiednie umowy z klauzulami dotyczącymi praw do autorskich projektów.

Pomysł na biznes: Własne studium urody

Praca w domu
Tańszy wariant ma też taką zeletę, że firmę z powodzeniem można prowadzić w domu. Do pracy wystarczy porządny przenośny komputer z dobrym graficznym oprogramowaniem, telefon z niezłym aparatem fotograficznym i szybki internet. Pracownię umożliwiająca komfortową pracę, można zorganizować w jednym, nawet niewielkim pokoju. Spotkania ze zleceniodawcami zwykle odbywają się w kawiarniach. Jeśli będzie cię stać na droższy wariant, lepiej wybrać drukarnię, przy której będzie można od razu zlokalizować biuro. Jednak tutaj trzeba liczyć się z tym, że firma będzie oddalona od centrum. Ale takie położenie (np. w specjalnej strefie ekonomicznej) może przynosić też sporo korzyści (np. niższe podatki).

Dowiedz się w jaki sposób zostać kurierem gastronomicznym

Promocja i reklama
Podstawą działalności tego typu firmy jest promocja i reklama. Zwłaszcza w internecie. Obowiązkowa jest obecność na rozmaitych serwisach społecznościowych. Tam przede wszystkim trzeba chwalić się swoimi pracami, prezentować modele wybrane przez klientów, ale i te które odrzucili, a tobie się podobają. Im więcej materiału poglądowego, tym lepiej. Oczywiście nie wystarczy wrzucić do sieci kilka prostych zdjęć produktów czy samych projektów. Najlepiej zaaranżować tematyczne minisesje fotograficzne i w elegancki lub wyjątkowo oryginalny sposób prezentować swoje karty. W tej branży bardzo ważne jest wyczucie dobrego smaku. Oczywiście można też sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa i postawić na oryginalność i humor. Wszystko zależy od osobowości samego właściciela firmy.

Strona internetowa
Taka firma nie obędzie się bez profesjonalnej strony internetowej. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy informatycznej, lepiej nie eksperymentuj w tym zakresie i zleć to zadanie agencji interaktywnej. Taka firma nie tylko stworzy dobrej jakości nowoczesną stronę, ale ją wypozycjonuje w sieci, co ułatwi zdobywanie zleceń. Jak taka strona powinna wyglądać? Przede wszystkim musi mieć bogatą galerię z twoimi pracami. Nie może zbraknąć rubryki „o mnie"/"o firmie". Jeśli masz już rekomendacje zadowolonych klientów, opublikuj je. Pamiętaj, by w danych kontaktowych nie zamieszczać tylko formularza zgłoszeniowego. Obowiązkowo musi znajdować się tam twój e-mail, do którego będziesz mieć dostęp przez cały dzień, i numer telefonu komórkowego. Klient bywa niecierpliwy. Jeśli nie odpowiesz niemal natychmiast na jego zapytanie, to szybko znajdzie sobie inną firmę.

Przeczytaj: Zarabija na szyciu butów na miarę

Dobra oferta
W tym biznesie absolutnym hitem są zlecenia składane przez nowożeńców. Dlatego też warto przede wszystkim skoncentrować się na tej tematyce. Dobrze jest nie ograniczać się wyłącznie do tworzenia zaproszeń czy zawiadomień, ale najlepiej zająć się całą papierową ofertą, jak menu na stoły weselne, papierowe dekoracje, napis na tort itp. Jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że oferta ślubna nie utrzyma biznesu cały rok. Tutaj sezon trwa od wiosny do późnej jesieni. Zatem dobrze w ofercie mieć też karty świąteczne, okolicznościowe (np. na chrzciny, wieczory panieńskie, urodziny) i karty oraz listy gratulacyjne (np. z okazji narodzin dziecka, zdobycia stopnia naukowego, zwycięstwa w konkursie itp.). O tym najlepiej pomyśleć już na starcie działalności, by móc stworzyć takie dyżurne projekty, w których tylko będą się zmieniać dane adresata i nadawcy.

Zakładanie firmy
Firmę zajmującą się tworzeniem kart okolicznościowych należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić elektronicznie (jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym lub masz profil na e-PUAP) albo w urzędzie gminy. Wpis do CEIDG jest bezpłatny. Urząd już poinformuje o działalności skarbówkę i ZUS. Jako właściciel firmy powinieneś też wyrobić sobie pieczątkę firmową i konto w banku.

Prowadząc własną działalność gospodarczą nie da się funkcjonować bez księgowej. Jeśli sam nie czujesz się dobrze w tej dziedzinie, to się nie martw. Nie musisz od razu zatrudniać specjalisty. Z powodzeniem można skorzystać z usług biura rachunkowego, któremu zleca się prowadzenie rachunkowości firmy. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli taka firma popełni błąd w papierach, to nie będzie ponosić odpowiedzialności przed urzędem skarbowym. W takiej sytuacji będziesz mógł żądać od niej odszkodowania.

WAŻNE! Jak otworzyć szkołę dobrych manier

Sama projektuję swoje życie
Dominika Akermann–Radaszewska, właścicielka firmy „Bukiet i Wstążka" w Gdańsku:
Pierwsze profesjonalne zaproszenia przygotowałam na ślub koleżanki, później na swój. I tak się zaczęło. Najpierw pozyskiwałam zlecenia przez pocztę pantoflową. Później powstała strona internetowa i tak działałam przez półtora roku, sprawdzając, czy jest wystarczające zainteresowanie moimi pracami. Okazało się, że to chwyciło. Więc zaczęłam inwestować i rozwijać firmę. Bardzo lubię to, co robię. Jestem po studiach architektonicznych, dzięki czemu dysponuję programami graficznymi, które potrafię obsługiwać. Mam też podstawę artystyczną ułatwiającą projektowanie i wykonywanie autorskich zaproszeń i kart okolicznościowych. Głównie zajmuje się ślubami, ale na życzenie klienta zrobię zaproszenie na urodziny, chrzciny czy inną uroczystość. Działam na dwa sposoby. Mogę sama przygotować nowy projekt zaproszeń, wizytówek, menu na stoły weselne, które klienci zaakceptują w całości lub zasugerują drobne zmiany albo oferuję gotową pulę wzorów zaproszeń, z której można sobie coś wybrać. Druk zlecam profesjonalnej drukarni. Gotowe zaproszenia trafiają ponownie do mnie i je składam, przewiązuję wstążką lub sznurkiem i wkładam do koperty. Taka paczka trafia do klienta. W tego typu firmie trzeba odpowiednio dysponować czasem. Projekty w pełni autorskie wymagają skupienia, natchnienia, tego nie da się robić w ciągu 8 godzin. W takiej firmie jest bardzo elastyczny czas pracy. Można zrobić góra dwa autorskie projekty w tygodniu. Bardzo ważna jest reklama. Stawiam na promocję w internecie. Sama szukam miejsc, w których mogę zaprezentować swoje prace. Nawiązuję kontakt z youtuberami i blogerami, prowadzę konta na serwisach społecznościowych. Ale tradycyjnych sposobów na promocję nie odpuszczam. Chętnie uczestniczę w branżowych targach.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze