Najbogatszy youtuber – osoba, która publikuje filmy z sobą w roli głównej na YouTube, zarobił w ciągu roku ponad 16 mld dolarów. Choć pozostali pewnie aż takich dochodów nie osiągną, to z pewnością nie będą narzekać na brak pieniędzy.
Filmik z życia wzięty
Wiele osób próbuje swoich sił na You Tube i tworzy swoje kanały, na których emitowane są rozmaite amatorskie nagrania. Jedni działają w konkretnej dziedzinie: moda, kulinaria, podróże. Inni pokazują w filmach swoje życie. Każdego dnia „zapraszają" widzów w swoje progi, a czasami przygotowują specjalne filmiki: tzw. haul zakupowy, czyli prezentację tego, co ostatnio kupili lub GRWM (z ang. get ready with me) – relację z przygotowywań na ważniejsze wyjście np. urodziny czy ślub znajomych.
Wrzucony przez vlogera film pełni rolę dziennika, a dla widza jest pewnego rodzaju telenowelą. Musi więc być ciekawy merytorycznie i wizualnie, odpowiednio zmontowany, wzbogacony wybranym podkładem muzycznym i mieć indywidualny charakter. Nie obejdzie się też bez trików poprawiających wyszukiwania w sieci. W przeciwnym razie, filmy przepadną w czeluściach internetu.
Własny biznes: Szkoła dobrych manier
Magnes na widza
Aby vlogerowi przybywało widzów emisja filmów musi być systematyczna. Jak podkreślają doświadczeni vlogerzy nie wolno lekceważyć swoich odbiorców, którzy czekają na nowe treści. Jeśli nie będą się one ukazywały cyklicznie, łatwo traci się obserwatorów.
Decydując się na vlogowanie, trzeba liczyć się też z nieprzychylnymi reakcjami odbiorców (tzw. hejtem). Choć vloger ma możliwość blokowania czy usuwania negatywnych komentarzy, lepiej nie nadużywać tej formy przywoływania do porządku widzów. Trzeba przyjąć do wiadomości, że w sieci wiele osób występuje anonimowo i przez to jest bardziej skora do wyrażania swych opinii.
Cechy vlogera
Najważniejsza jest osobowość vlogera. Na sukces skazane są osoby radosne, pozytywnie nastawione do świata, odważne i empatyczne. A także odporne na stres i krytykę. Vloger musi być też pomysłowy, kreatywny i systematyczny. W przeciwnym razie nie będzie w stanie stworzyć interesującego kanału. Osoba zajmująca się kręceniem filmów musi też wykazać się dobrym gustem. Zabierając się do filmiku, trzeba przygotować sobie przyjemne dla oka tło (bałagan za plecami nie przyczyni się do wzrostu oglądalności).
Przeczytaj też: Jak zostać operatorem drona
Niezbędne narzędzia
Vloger do swoje pracy potrzebuje narzędzi. Na starcie może wystarczyć dobry telefon. Ale z czasem trzeba będzie postawić na porządny sprzęt, by umożliwić widzom jak najlepszy odbiór twojego kanału. Podstawowy zestaw to kamera, komputer z odpowiednim oprogramowaniem, statywy, lampy, a nawet dron. Urządzenia te muszą nie mogą być zbyt ciężkie. Większość vlogerów aparaty nosi ze sobą, by w każdej chwili móc nagrać materiał.
To nie tylko zabawa
Vlogowanie wymaga czasu. Kiedy filmy są krótkie, starcza godzina czy dwie, a bywa, że na działalność trzeba poświęcić i pół doby. Samo zebranie materiału na film to dopiero początek. Później przychodzi pora na montaż, zrobienie miniaturki i opisu do filmu, publikacja nagrania, odpisywanie na maile i komentarze zamieszczane pod pozostałymi filmami. Większość vlogerów aktywnie działa jeszcze w popularnych serwisach społecznościowych, które także pochłaniają sporo czasu.
Zawód vloger
Vlogowanie dopiero z czasem staje się źródłem dochodów. Zyski zależą od popularności kanału i rozmaitych kampanii reklamowych. Wraz ze wzrostem popularności, rosną też szanse na zarobek.
Początkujący vlogerzy mogą dostać pieniądze przede wszystkim z tytułu wyświetleń ich filmu. Im więcej subskrybentów, polubień i komentarzy, tym lepiej. W takim wypadku właściciel kanału zawiera umowę z YouTubem lub siecią partnerską, która pośredniczy między twórcą i Youtubem. Ale tutaj o większych pieniądzach raczej nie należy marzyć.
Zobacz też: Tajniki działania pracowni kaletniczej
Lepsze zarobki
Bardziej doświadczeni vlogerzy, prowadzący swoje kanały przez wiele lat, mogą pozyskiwać pieniądze m.in. z kampanii promocyjnych, lokowania produktu, reklam puszczanych przed emisją vloga. Kwoty, jakimi operują zleceniodawcy są rozmaite, ale np. lokowanie produktu w jednym filmiku może kosztować kilkaset złotych, a pełna kampania od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jest też jeszcze jeden sposób na zarobek. To crowdfunding, czyli zdobycie finansowania od widzów., którzy popierają dany projekt.
Dane techniczne
Założenie kanału na YouTube jest bardzo proste. Zanim do tego usiądziesz, przygotuj sobie nazwę swojego kanału. Powinna ona być dość krótka, łatwa do zapamiętania i jednocześnie oryginalna. Pamiętaj o tym, by tę nazwę zarezerwować sobie na wszystkich portalach społecznościowych, których będziesz używać. Przygotuj też grafikę kanału – swoje ładne zdjęcie i tzw. zdjęcie w tle,w którym znajdzie się np. twoje logo. Wystarczy posiadać pocztę elektroniczną w Google i przejść kilka prostych kroków na stronie YouTube, by uruchomić tam swój kanał. Jeśli takiej poczty nie masz, konto można stworzyć z poziomu YouTube, klikając w okienko zaloguj. Następnie przechodzi się do panelu „utwórz kanał". Po założeniu tam konta, przychodzi czas na wrzucanie filmów. Możliwe jest także prowadzenie transmisji na żywo i poprawianie z poziomu panelu kanału filmów wcześniej przygotowanych (np. dodawanie podpisów i odnośników). Jeśli twój kanał będzie miał dużo wyświetleń, będziesz mógł włączyć opcję „zarabianie". U jednych taka możliwość pojawia się już po trzech miesiącach, a u innych dopiero po roku.
WAŻNE! Możesz uruchomić pogotowie hydrauliczne
Bycie vlogerem to pasja
Aleksandra Panasewicz, prowadzi kanał vlogLOLA
Kanał na YouTube założyłam niespełna pięć lat temu. Wcześniej regularnie oglądałam inne dziewczyny i miałam wrażenie, jakby były moimi realnymi koleżankami. Pewnego dnia poczułam, że chciałabym dołączyć do ich grona i stworzyć swoje miejsce w sieci, w którym będę mogła dzielić się życiowym doświadczeniem. Dziś dostaję ogrom pięknych wiadomości od widzów. Piszą, że zmieniłam czyjeś życie na lepsze, dałam komuś powód do radości, zmotywowałam do zmian zawodowych, czy odcięcia się od toksycznej przyjaźni. To dla mnie największa nagroda. Moim zdaniem do vlogowania trzeba mieć predyspozycje i dysponować czasem. Przy odpowiednich zasięgach prowadzenie kanału na YouTube staje się źródłem dochodu. Nadchodzi taki moment, w którym twórca może się z tego utrzymać. Zakładając kanał, nie miałam jednak pojęcia, że kiedyś będę na nim zarabiać. Nie znam ani jednej osoby, która prowadziłaby kanał jedynie z pobudek materialnych i osiągnęłaby sukces. Regularność, kreatywność, jakość, autentyczność i pasja – to dzięki nim można stworzyć świetny kanał.