Produkuj designerską odzież i dodatki [GALERIA]

2018-12-11 7:33

Skarpety w zabawne wzory, koszulki i bluzy z oryginalnymi printami, stylizowane czapki z uszami i innymi dekoracjami skradły już serca konsumentów. Z pewnością wiele osób znajdzie takie upominki pod choinką. W ostatnim czasie firmy produkujące designerską odzież rozwijają skrzydła. Podpowiadamy, jak zostać producentem oryginalnej odzieży i dodatków do garderoby.

Skarpety, bluzy, t-shirty, krawaty, czapki w świąteczne wzorki, ale i z motywami znanych budowli, symboli miast, owoców, warzyw, zwierząt i czego tylko dusza zapragnie, spotykają się z coraz większym zainteresowaniem konsumentów. O fascynacji designerską odzieżą świadczy chociażby ogromny przedgwiazdkowy ruch w firmach działających w branży. W takim biznesie najlepiej czują się osoby młode, zainteresowane modą i designerskimi trendami, bacznie śledzące zagraniczne rynki pod kątem wzornictwa, osoby pomysłowe, otwarte na nowości, z poczuciem humoru. Zatem jeśli posiadasz wymienione cechy i szukasz nowych wyzwań zawodowych, możesz pomyśleć o własnej firmie produkującej odzież designerską.

Prawdziwa fabryka

Wbrew pozorom nie jest to prosty i niskokosztowy biznes. Podstawą jest dobrze wyposażona szwalnia lub dziewiarnia. Najlepiej mieć własną, ale istnieje też możliwość zlecania realizacji swoich projektów profesjonalnym podwykonawcom dysponującym fachowym zapleczem technicznym. Decydując się na ten pierwszy wariant, trzeba liczyć się z wysokimi kosztami inwestycyjnymi. Trzeba kupić lub wziąć w leasing specjalistyczne linie produkcyjne, kupić lub wynająć lokal na pracownię i zatrudnić pracowników. W przypadku wyboru podwykonawców, outsourcingu, plusem jest to, że korzysta się z usług sprawdzonego zakładu, ale tutaj dla odmiany trzeba dokładnie zabezpieczyć swoje produkty od strony prawnej (zadbać o patenty, umowy dotyczące produktów, wzorów itp.).

Produkcja: krok po kroku

Jak powstaje designerska odzież i dodatki? Wielu producentów stawia na oryginalne pomysły. W pierwszej kolejności powstaje projekt designerskiej odzieży (skarpetek, t-shirtu, krawata, bluzy). Można go wykonać na papierze lub od razu w wersji elektronicznej. Następnie projektuje się wzór w specjalnym programie komputerowym, tworząc pliki przeznaczone do dalszej obróbki w szwalni. Projekt dostaje programista maszyny, który musi dostosować go do danego urządzenia.

Następnie na maszynę nawleka się przędzę, wgrywa plik do realizacji (produkcji skarpet, czapki itp.) i maszyna rusza z produkcją. W przypadku skarpet jedna sztuka w zależności od motywu powstaje w ciągu kilku minut. Następnie doszywane są palce, skarpety są formowane do odpowiednich rozmiarów, dobierane w pary, oceniane pod względem jakości i pakowane w estetyczne pudełka.


W przypadku designerskiej odzieży i dodatków cały urok i sedno produktu tkwi w elementach dekoracyjnych i niepowtarzalnych wzorach. Dlatego też, jeśli właściciel takiego biznesu nie czuje się w tym wystarczająco dobrze, powinien skorzystać z pomocy projektanta, designera, absolwenta kierunku włókienniczego lub artystycznego. Im ciekawsze, oryginalniejsze i modne formy, tym lepiej.

Internetowa sprzedaż

Designerską odzież trzeba gdzieś sprzedawać. Obecnie najlepszym kanałem dystrybucji jest internetowy sklep i obecność na sprzedażowych platformach internetowych. Zbudowanie i uruchomienie sklepu on-line najlepiej zlecić profesjonaliście, który także zadba o odpowiednie pozycjonowanie go w sieci i serwisowanie. Niektóre agencje interaktywne oferujące tworzenie sklepów internetowych mają też usługi fotograficzne. W przeciwnym razie na twoich barkach będzie spoczywała organizacja sesji produktowych. W tym przypadku dobrej jakości zdjęcia są kluczem do sukcesu, bo konsument podejmuje decyzję o zakupie właśnie na podstawie obrazu produktu. Zatem im lepsze zdjęcia, tym większe szanse na duży zbyt.

Uruchamiając sklep internetowy, trzeba pamiętać też o wyborze firmy kurierskiej do współpracy. Powinna ona oferować atrakcyjne warunki dla ciebie i twoich klientów. Zatem nie przyjmuj od razu bezkrytycznie propozycji przedstawicieli firm kurierskich, tylko negocjuj z nimi jak najlepsze warunki. I co bardzo ważne, oprócz oczywiście cennika proponowanego przez takie przesyłkowe przedsiębiorstwo, weź pod uwagę terminowość realizacji zamówień oraz ilość skarg i reklamacji składanych przez jej klientów. Niestety, mało elastyczna i nieprofesjonalna firma kurierska może poważnie zaszkodzić sklepowi internetowemu.

Koszty inwestycyjne (małego zakładu):

używana maszyna dziewiarska z oprogramowaniem – 35 tys. zł

remont lokalu – 5 tys. zł

sklep internetowy – 6 tys. zł

SUMA: 46 tys. zł

Koszty miesięczne:

ZUS za siebie – ok. 500 zł

pensje dla 2 pracowników – 5 tys. zł

najem lokalu – 3 tys. zł

SUMA: 8,5 tys. zł

Przychód miesięczny: Jeśli założymy, że w miesiącu sprzedasz 500 sztuk skarpetek.

SUMA: 12,5 tys. zł

Dochód miesięczny (przed opodatkowaniem): 4 tys. zł

Adrian Morawiak i Maciej Butkowski, producenci skarpet Many Mornings w Aleksandrowie Łódzkim

Wybór skarpetek nie był przypadkowy. Maciek, mój wspólnik, z którym znamy się z lat szkolnych, wiedział, że moi rodzice mają dziewiarnie i od 25 lat zajmują się produkcją skarpetek. Kiedy wpadł na pomysł, by robić markę ze skarpetkami, to byłem pierwszą osobą, do której się zgłosił. Na początku byłem tylko łącznikiem, bo pomimo, że rodzice skarpetki produkowali, to sam wybrałem inną drogą, bardziej naukową (z wykształcenie jestem psychologiem). Po wielu rozmowach doszliśmy jednak do wniosku, że zrobimy to razem. Brakowało nam czegoś świeżego i nowego w tym obszarze. Powstały pierwsze kolorowe skarpetki, natomiast prawdziwym „boom” rozpoczął się, po tym jak zaryzykowaliśmy i stworzyliśmy skarpety nie do pary. To było coś nowego w Polsce i na świecie. Okazało się, że trafiliśmy w dziesiątkę i zaczęliśmy bardzo dynamicznie się rozwijać. Zaczynaliśmy od jednej wydzierżawionej maszyny, obecnie inwestujemy sami w park maszynowy. Poza skarpetkami bardzo mocno dbamy o każdy element naszej marki - Maciek jest studentem fotografii na łódzkiej Filmówce i dzięki niemu mamy świetne zdjęcia, które znacząco przyczyniły się do naszego sukcesu. Ważny dla nas jest też aspekt etyczny. Wprowadziliśmy od początku działalności program pomocowy „SHARE A PAIR”. Pomagamy potrzebującym, rozdajemy skarpetki, przekazujemy pieniądze fundacjom czy wspomagamy materialnie dzieciaki. Przekazaliśmy ponad 100 tyś. par skarpet. Chcemy dzielić się naszym sukcesem z innymi. Na co dzień nasza praca jest bardzo różnorodna: nowe spotkania, tworzenie prototypów skarpet, tworzenie sesji zdjęciowej, wymyślanie wzorów. Niezmiernie cieszy nas i napędza ta różnorodność i ciągłe tworzenie czegoś nowego. Jesteśmy szczęśliwi, kiedy widzimy, że nasze pomysły skarpetkowe się sprawdzają, a klienci je doceniają. Najfajniej jest zobaczyć nasze skarpetki na stopach przypadkowych przechodniów.

Najnowsze