Choć na rynku nie brakuje budowlanych marketów, to małe rodzinne firmy wyspecjalizowane w danym asortymencie i fachu wciąż są na wagę złota. Wiele osób szykuje się do wiosennych remontów, zatem ruch w dużych marketach, ale i rodzinnych firmach budowlanych, jest coraz większy. Wzmożoną aktywność w branży zapewnia także wiele inwestycji budowlanych. Zatem przedsiębiorstwa oferujące konsumentom rozmaite materiały do budowy, remontów, wykończenia i wyposażenia wnętrz na brak pracy i zysków nie narzekają. Podpowiadamy, jak otworzyć własną działalność gospodarczą o tym profilu. W przypadku małych, rodzinnych przedsiębiorstw liczy się specjalizacja. W branży budowlanej mniejszy sklep z przypadkowym asortymentem raczej nie spotka się z uznaniem klientów. Zatem warto postawić na precyzyjnie wybrane produkty, np. na podłogi i drzwi lub płytki i armaturę sanitarną albo rolety, karnisze i zasłony. Wtedy jest szansa, że osoby, które szukają konkretnej rzeczy, przyjdą bezpośrednio do ciebie.
Odpowiednia powierzchnia
Takiego sklepu nie da się prowadzić w mieszkaniu. W tym przypadku niezbędna będzie odpowiednia powierzchnia. W poszukiwaniu dobrego miejsca dla siebie warto obejrzeć lokalne butiki wolnostojące i zlokalizowane w pasażach handlowych. Na początku wystarczy niewielki sklep wielkości co najmniej 50–70 mkw. Jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że im mniejsza powierzchnia, tym mniejsze możliwości ekspozycyjne. W takiej sytuacji przede wszystkim pracuje się na próbnikach i katalogach dostarczanych przez producentów. Mimo to trzeba też mieć możliwość pokazania klientowi przykładowych produktów i realizacji projektów w pełnowymiarowym i gotowym formacie.
Z czasem, wraz z rozwojem biznesu i coraz większymi zamówieniami, niezbędne będzie powiększenie sklepu o pokaźny magazyn, a nawet o pracownię. Zwykle takie firmy z czasem przenoszą się na peryferia miast i lokują w lokalnych strefach ekonomicznych (można wówczas liczyć na rozmaite upusty i ułatwienia w prowadzeniu działalności).
Dobrej jakości produkty
Sklep z podłogami i drzwiami lub innym wnętrzarskim czy budowlanym asortymentem trzeba dobrze zaopatrzyć. Przede wszystkim należy znaleźć odpowiednich dostawców, którzy będą mieli towar dobrej jakości i w dobrych cenach. Gdzie ich znaleźć? Podstawą jest internet. Tam szukaj firm, z którymi podejmiesz współpracę. Zwracaj uwagę na zdjęcia, ceny, opisy produktów i oczywiście na sam kontakt z właścicielem. Przejrzyj też fora tematyczne i zapoznaj się z opiniami na temat konkretnych producentów. Ważna jest też wizyta na targach branżowych, gdzie swoje produkty oferują więksi i mniejsi producenci. Na miejscu można na żywo zobaczyć produkty i porozmawiać z przedstawicielami firm, a finalnie nawiązać współpracę z kontrahentami.
Dobrana załoga
Przy takiej specjalizacji łatwiej też o skompletowanie załogi montażystów czy majstrów. Wiele firm ze względu na koszty nie ma swojego zespołu fachowców i oferuje tylko przedmioty bez montażu. To poważny błąd. Niekiedy firmy posiłkują się podwykonawcami, ale już nie ponoszą odpowiedzialności za ich niewywiązywanie się z terminów. W rezultacie tacy przedsiębiorcy tracą na tym, bo brak usług wykończeniowych w ofercie wyspecjalizowanego sklepu budowlanego zniechęca konsumentów do korzystania z jego asortymentu. Konsument wychodzi z założenia, że taniej będzie zrobić zakupy w markecie budowlanym, bo i tak musi dopłacać ekipie montażowej, którą w dodatku musi sam sobie znaleźć. Dlatego warto zainwestować w profesjonalną załogę zarówno doradców klienta, jak i robotników. Nie jest tajemnicą, że znalezienie dobrych fachowców nie jest proste. Ale postaraj się stworzyć naprawdę dobrą załogę profesjonalistów. Nie oszczędzaj na nich, bo taka inwestycja z pewnością szybko się zwróci. Dziś dobry fachowiec jest na wagę złota.
Prowadząc tego typu sklep, będziesz musiał zatrudnić lub nawiązać współpracę z architektami czy dekoratorami wnętrz. Klienci często chcą skorzystać z oferty takich specjalistów. Ich wiedza i umiejętności przydadzą się w twoim sklepie przy sprowadzaniu nowości, śledzeniu trendów, tworzeniu aranżacji.
Transport to podstawa
W takiej firmie bardzo ważny jest transport. Już na starcie działalności trzeba dysponować przynajmniej jednym dostawczym autem. Samochód taki można kupić nowy, za gotówkę lub na raty albo wziąć w leasing. Można też rozejrzeć się za używanym autem. Decydując się na taki wariant, trzeba pamiętać o tym, że firmowe auto musi być bezpieczne, sprawne i wytrzymałe. Mało który młody przedsiębiorca może sobie pozwolić na comiesięczne odstawianie auta do warsztatu i ponoszenie kosztów naprawy. W firmie auto musi być sprawne, w przeciwnym razie ryzykujemy stratę zamówienia ze względu na brak możliwości dotarcia do klienta w umówionym terminie. Poszukując odpowiedniego wozu, warto dokładnie przyjrzeć się ofertom większych producentów np. Toyoty, z którymi można wynegocjować atrakcyjne indywidualne warunki współpracy. Samochód dostawczy Toyota PROACE spełnia oczekiwania właścicieli małych firm.
Reklama w sieci
Firmę zajmującą się sprzedażą drzwi, podłóg, tarasów, schodów trzeba promować w sieci, choć w tej branży chyba najważniejsza jest poczta pantoflowa. Przygotowanie strony internetowej najlepiej zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej. Specjaliści stworzą stronę pod względem graficznym i technicznym. Pamiętaj, by nie zamieszczać tam nieprofesjonalnych, ciemnych, rozmytych zdjęć. Powód? Klient nie będzie czytał długich opisów, tylko przede wszystkim zwróci uwagę na wygląd twoich prac. Dobrze też zamieszczać na stronie filmy instruktażowe i poglądowe, z których dowiemy się, jak impregnować podłogi, jak je czyścić, ale i zobaczymy, jak są montowane. Nie zapomnij przedstawić siebie na stronie internetowej. Oprócz zdjęcia, daj krótki opis i pochwal się swoimi osiągnięciami zawodowymi. Pamiętaj, by w zakładce „kontakt” nie podawać wyłącznie adresu mejlowego, a już pod żadnym pozorem nie ograniczać się do zamieszczenia formularza kontaktowego, który skutecznie odstrasza potencjalnych klientów. Podstawą jest numer służbowego telefonu komórkowego do właściciela lub innej osoby decyzyjnej czy przyjmującej zlecenia w firmie. Oczywiście nie oznacza to, że trzeba być całą dobę pod telefonem, ale wypada być do dyspozycji klientów od rana do wczesnego wieczora (ok. godz. 18-19).
Rejestracja firmy
Aby legalnie działać na rynku, trzeba zarejestrować działalność gospodarczą. Podstawą jest wpis do CEIDG. Jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym lub masz konto na platformie ePUAP, możesz zrobić to elektronicznie. W przeciwnym razie w celu załatwienia formalności trzeba się wybrać do urzędu gminy. Podkreślamy, że wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest bezpłatny.
Koszty inwestycyjne:
remont i wyposażenie lokalu – 10 tys. zł
pierwsze zatowarowanie (głównie produkty do aranżacji w sklepie)
– 20 tys. zł
nowe auto dostawcze
– 50 tys. zł (wariant
„za gotówkę”)
SUMA: 80 tys. zł
Koszty miesięczne:
najem lokalu (w mieście średniej wielkości)
– 3 tys. zł
utrzymanie samochodu dostawczego – 2 tys. zł
promocja i reklama
– 2 tys. zł
pensja dla pracownika
– 3,5 tys. zł
materiały – 30 tys. zł
SUMA:
40,5 tys. zł
Przychód miesięczny:
Jeśli przyjmiesz cztery większe zlecenia na wyłożenie podłóg, balkonów i montaż drzwi w mieszkaniach
o powierzchni 70 mkw.
i każde zlecenie wycenisz na 15 tys. zł
SUMA:
60 tys. zł
Dochód przed opodatkowaniem:
19,5 tys. zł
W firmie ważny jest transport
Piotr Dudzic, właściciel firmy All Wood we Wrocławiu
Firmę zajmującą się sprzedażą drewnianych podłóg, drzwi, tarasów, schodów założyłem w 2012 r. To był przypadek. Podłogami zacząłem zajmować się podczas studiów. Na początku była to praca dorywcza. Ale szybko okazało się, że mam do tego smykałkę. Najpierw pracowałem jako parkieciarz, potem jako handlowiec i to doprowadziło mnie do własnej firmy. Oferujemy produkty dobrej marki i bardzo wysokiej jakości. Co bardzo ważne, proponujemy klientom nasze produkty razem z montażem. Mamy własny sprawdzony zespół pracowników, którzy zajmują się montażem podłóg, drzwi i tarasów. Wielu projektantów i klientów decyduje się na nas właśnie dlatego, że mamy własny sprzęt i własnych montażystów zatrudnionych na etacie, którzy są w stanie wykonać prace porządnie i w terminie. Dzięki temu możemy łatwiej operować terminami i odpowiadać za naszą pracę. Sklepy korzystające ze współpracy z podwykonawcami często mają z nimi trudności – ich terminowością i jakością wykonania. Niezawodny i szybki transport to podpora tej działalności. Mam dwa busy Toyoty na dwie ekipy montażowe. Ze względu na niezawodność aut to na razie nam starcza. Z czasem jednak chciałbym wybudować własny większy salon, zrobić większą ekspozycję, zwiększyć flotę aut i uruchomić punkty w innych miastach. Zależy mi na powiększaniu grupy zadowolonych klientów.