Super Biznes - Jeden system, wiele możliwości

2014-08-12 4:00

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że systemy nadzoru wizyjnego w sklepach mogą służyć nie tylko do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przed kradzieżami. Kamery IP wraz z odpowiednim oprogramowaniem pozwalają m.in. na monitorowanie i kontrolowanie procesu sprzedaży na każdym etapie. Umożliwiają handlowcom poznanie i analizę zachowania klientów. Dzięki temu mogą oni wpływać na podejmowanie decyzji zakupowych, co prowadzi do zwiększenia sprzedaży.

Co to takiego system wizyjny? To układ współpracujących ze sobą elektronicznych urządzeń, którego funkcją jest automatyczna analiza otoczenia na podobieństwo zmysłu wzroku u ludzi.

Dzięki odpowiednio rozmieszczonym kamerom można rejestrować i mierzyć aktywność klientów oraz poznawać ich zachowania, a w konsekwencji - identyfikować najpopularniejsze miejsca oraz optymalizować układ sklepu i ekspozycji. Kamery sieciowe potrafią wykrywać puste półki i informować personel o konieczności uzupełnienia towaru. Mogą również powiadamiać o zbyt długich kolejkach, umożliwiając otwarcie większej liczby kas.

Obraz na żywo

Sieci handlowe coraz częściej są zainteresowane gromadzeniem i analizowaniem informacji związanych z przepływem klientów.

- Potencjał dla tego typu rozwiązań jest bardzo duży. Dostarczany przez nas system wykorzystuje specjalną aplikację zintegrowaną z kamerami sieciowymi firmy Axis. Ich największą zaletą jest szybki dostęp do danych i możliwość podglądu obrazu "na żywo" za pośrednictwem Internetu lub sieci lokalnej LAN przy użyciu dowolnej przeglądarki internetowej. Co więcej, za pomocą dodatkowego pakietu oprogramowania użytkownik otrzymuje możliwość tworzenia raportów i porównywania zgromadzonych przez kamerę danych z innymi sklepami czy danymi z terminali POS (sieciowy system wizyjny można łatwo zintegrować ze sklepowym systemem POS) - tłumaczy Marcin Guziński z firmy TOP-KEY, specjalizującej się w dostarczaniu i instalacji systemów teletechnicznych.

Zobacz też: Super Biznes - Emerytura, czyli wróżenie z fusów

Poznanie zachowań klientów

Sieciowe rozwiązania wizyjne przyspieszają czasochłonne gromadzenie danych z wielu systemów i placówek, znacznie zwiększając efektywność działania sklepów.

Zgromadzone informacje są bezcenne. Kamery IP mogą monitorować zachowania klientów podczas zakupów. Dzięki nim wiadomo, po jakie towary najchętniej sięgają, ile czasu spędzają przy konkretnych produktach i w określonych miejscach. Kamery pokazują, czy klienci uważnie czytają informacje na opakowaniu lub czy mają trudność ze znalezieniem pewnych artykułów. Wszystkie te informacje mogą mieć kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Zebrane statystyki są następnie wyświetlane menedżerom sklepu w postaci tzw. map ciepła.

Analiza ruchu klientów

Sprzedawcy mogą tracić codziennie duże pieniądze tylko dlatego, że niektóre produkty nie są dostępne wszędzie i zawsze, wtedy gdy są potrzebne. Kamery IP pomagają dostosować rozplanowanie ekspozycji sklepu do preferencji kupujących, podnieść efektywność pracy personelu i usprawniać obsługę klienta. Dane dostarczane przez sieciowe systemy wizyjne handlowcy mogą wykorzystać do analizy statystyk w czasie rzeczywistym i odpowiedniego reagowania. Aplikacja zintegrowana z kamerami sieciowymi może zostać użyta do zobrazowania najbardziej popularnych tras, które wybierają klienci podczas przechodzenia przez sklep. Ruch kupujących jest śledzony przez kamery IP i wyświetlany personelowi przy użyciu obrazu wyznaczającego główne ścieżki wybierane przez klientów. Te dane mogą być następnie wykorzystane do podjęcia decyzji, gdzie powinny być umieszczone najpopularniejsze produkty tak, aby każdy miał zapewniony do nich łatwy dostęp.

Zmiany w układzie sklepu i ekspozycji

Analiza map cieplnych pozwala zebrać cenne wskazówki przydatne do poprawy aranżacji sklepu. Wizualizacja "gorących stref" z najczęstszą aktywnością klientów umożliwia zaplanowanie efektywnych kampanii promocyjnych. Z kolei zidentyfikowanie "zimnych" pozwala określić, jak zmiana w układzie sklepu może wpłynąć na płynność ruchu. - Poznając zainteresowania klientów, sprzedawca może optymalizować rozmieszczenie produktów, dobrać strategię marketingową oraz sposoby prowadzonej sprzedaży - tłumaczy Agata Majkucińska, Key Account Manager Axis Communications, producenta sieciowych systemów nadzoru wizyjnego. Dodatkową korzyścią jest obserwacja reakcji klientów na różne formy rozmieszczenia i eksponowania produktów. Systemy nadzoru mogą także monitorować liczbę osób, które zdecydowały się na zakup w stosunku do tych, które zrezygnowały z zakupu.

System antykolejkowy

Eliminacja kolejek to kolejny atut systemów nadzoru wizyjnego. Kamery IP pomagają w monitorowaniu kas i zmniejszaniu długości kolejek. Gdy zbytnio się wydłużają, sieciowe systemy dozoru wizyjnego z funkcją inteligentnej analizy automatycznie powiadamiają o tym personel sklepu. Menedżerowie mogą natychmiast podjąć decyzję, czy otworzyć dodatkowe kasy.

Badania przeprowadzone przez Barclays Bank w Wielkiej Brytanii w 2010 r. jednoznacznie wskazują, że dwie piąte klientów rezygnuje z zakupów, gdy stanie w kolejce zajmuje dłużej niż 2 minuty, a dwie trzecie (68 proc.) kupujących regularnie rezygnuje z zakupów, gdy spotykają się z długimi kolejkami. Co więcej, ponad połowa (51 proc.) kupujących rezygnuje nawet z przekroczenia progu sklepu, gdy widzą kolejkę przy wejściu. Ma to więc duży wpływ na wyniki sprzedaży.

Zobacz też: Super Biznes - Czas cinkciarzy minął!

Większa skuteczność działań marketingowych

Sieciowe systemy wizyjne umożliwiają natychmiastową ocenę kampanii marketingowych i promocyjnych. Kierownictwo sklepu może szybko stwierdzić, czy towary są właściwie wyeksponowane, jak klienci reagują na reklamę, czy promocje faktycznie przyciągają klientów. Jednym kliknięciem można wyświetlać parametry dotyczące klientów i terminali POS, aby na ich podstawie podejmować strategiczne decyzje marketingowe umożliwiające zwiększenie dochodu. Wszystkie te czynności można wykonywać w czasie rzeczywistym i na odległość - dla jednego lub wielu sklepów. Inteligentne aplikacje wykorzystywane w systemach nadzoru wizyjnego to sposób, by zrozumieć klienta, przybliżyć się do jego oczekiwań i w efekcie zwiększyć sprzedaż. Zaletą tych rozwiązań jest także dostęp do nagrań wizyjnych na żywo lub archiwalnych, z dowolnego miejsca - z siedziby głównej, biur regionalnych, a nawet za pośrednictwem urządzeń przenośnych.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Najnowsze