Wizerunek firmy to pozytywne wyobrażenie, jakie ma o niej otoczenie, klienci i kontrahenci. O takie korzystne postrzeganie trzeba się jednak postarać. Sprawa ta dotyczy przedsiębiorstw wszystkich branż. Zniszczona buda, sprzedawczyni w niedopranym kwiaciastym fartuchu, oklepana nazwa na pewno nie wzbudzą zainteresowania. Po to, by firma liczyła się na rynku i przykuwała uwagę innych, musi zadbać o swój dobry wizerunek. W przeciwnym razie na wielkie zyski nie będzie miała co liczyć. Jest jednak na to kilka sposobów.
Jak cię widzą, tak cię piszą
Najprostszą metodą kształtowania wizerunku jest identyfikacja wizualna firmy. Pod tym hasłem kryją się takie pojęcia,jak: logo, odpowiednio zapisana nazwa, określona kolorystyka stosowana w lokalu, na opakowaniach produktów, materiałach reklamowych i promocyjnych. Chodzi o stworzenie takiej sytuacji, by klient czy kontrahent, widząc konkretny znak firmowy, nie miał wątpliwości, że to właśnie o dane przedsiębiorstwo chodzi.
Zacznijmy od ciekawej nazwy i odpowiedniego jej zapisu. Wymyślając nazwę przedsiębiorstwa, pamiętajmy o tym, by pasowała ona do danej branży. Ważne też, by nie była dublem konkurencji. Powinna być rozpoznawalna, łatwo zapadająca w pamięć, nieskomplikowana, ale i oryginalna. Startując z działalnością w branży gastronomicznej, można śmiało poszukać nazwy w określeniach dań, warzyw, owoców lub różnych produktów spożywczych. Jeśli twoje nazwisko w zabawny lub poważny sposób nawiązujące do danej branży, z powodzeniem możesz go użyć. Po znalezieniu odpowiedniej nazwy, czas pomyśleć nad jej ciekawym zapisem i kolorystyką. Opracowując ten element, trzeba wziąć pod uwagę to, w jaki sposób prezentować się ona będzie na wizytówkach, plakatach czy neonie.
Zobacz też: Super Biznes: Afera taśmowa, czy nic się nie stało?
Znak rozpoznawczy
Następne w kolejności jest logo, czyli znak, forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca daną markę czy firmę. To jedno z najtrudniejszych zadań. Tutaj warto nawiązać współpracę ze specjalistą. Oczywiście można przedstawić mu swoje pomysły. Pracując nad logo, należy wziąć pod uwagę: nazwę firmy, rodzaj prowadzonej działalności i odpowiednią kolorystykę. Może to być sam znak graficzny lub wzbogacony o nazwę firmy czy nazwisko jej właściciela. Ważne, by logo było oryginalne, nieoklepane, czytelne i łatwo rozpoznawalne. Przekombinowane może nie przynieść pożądanego rezultatu.
Mówią o nas... pozytywnie
Na postrzeganie firmy w biznesie ma wpływ tzw. identyfikacja werbalna. Pod tym hasłem kryje się przede wszystkim slogan, czyli hasło reklamowe, które będzie kojarzone wyłącznie z konkretną marką czy w ogóle firmą. Aby slogan działał, powinien spełniać kilka podstawowych wymagań. Musi być krótki, nieść dobry przekaz, budzić pozytywne emocje, może być humorystyczny, przewrotny, ale przede wszystkim ma skłaniać do zakupu produktu czy skorzystania z danej usługi. Osoba, która go usłyszy czy zobaczy, powinna natychmiast pomyśleć jak najlepiej o danej firmie czy jej produkcie. Takie hasła reklamowe warto stosować przy różnych swoich kampaniach. Pracując nad kolejnymi sloganami, powinno się trzymać jednego stylu, kojarzonego tylko z daną firmą czy marką. Oczywiście można już na wstępie opracować jedno hasło przewodnie, które będzie obowiązywało stale, i do niego dobierać kolejne, które zostaną wykorzystane w konkretnym czasie. To zadanie też nie jest wcale takie proste. Aby wymyślić hasło, które będzie strzałem w dziesiątkę, trzeba stworzyć co najmniej kilkanaście, a nawet i kilkadziesiąt różnych wersji. Dla przykładu właściciel cukierni Piernikowa Chatka może dodać do tego hasło: słodkości prosto z bajki.
Pracownik od parady
Do wizerunku firmy zalicza się też strój i zachowanie pracowników. Dobrze, by pracownicy chodzili w określonych, pasujących do pozostałych firmowych elementów uniformach. Ubrania służbowe muszą być wygodne i dopasowane do typu działalności przedsiębiorstwa. W przypadku większości sklepów najtańsze i odpowiednie są proste i estetyczne koszulki z logo firmy. Ale już w przypadku usług (np. pośrednictwo nieruchomości) lepiej postawić na formalne koszule, proste marynarki. Oczywiście prowadząc salon kosmetyczny czy fryzjerski, też lepiej nie paradować w dresie, tylko zamówić sobie elegancki i wygodny uniform.
Zobacz też: Super Biznes: Pakiety, karnety i karty - czyli tajemnice motywacji pracownika
Działalność z historią
Kreowanie wizerunku dotyczy nie tylko powstających firm. Kwestia ta ma znaczenie także w przypadku biznesów działających na rynku od lat. Wówczas mówimy o rebrandingu. Co to oznacza? To proces zmiany postrzegania marki lub firmy realizowany poprzez zmianę elementów jej komunikacji, który najczęściej wiąże się z inną nazwą firmy, marki lub produktu, ale i samego logo, kolorystyki, sloganu. Bardzo często jest to spowodowane zmianą pozycji produktu na rynku lub rozpoczęciem współpracy z innymi firmami. W grę wchodzi również zwykła chęć odświeżenia przestarzałego wizerunku. Rebranding nie jest zarezerwowany jedynie dla wielkich firm. Dotyczy też tych mniejszych, rodzinnych a nawet jednoosobowych. Dla przykładu, właściciel firmy krawieckiej, przejmowanej z dziada pradziada, o nazwie Szpulka może dodać hasło: firma z tradycjami, a także poprawić lub w ogóle stworzyć logo, zmienić kolorystykę lokalu i zaprojektować ciekawe materiały promocyjne.
Współcześnie wizerunek firmy kreuje się także w sieci. Właściciel nawet niewielkiej firmy powinien zadbać o dobrą i estetyczną stronę internetową oraz działać w serwisach społecznościowych.
Na wizerunek firmy składają się:
l identyfikacja werbalna: nazwy, slogany, hasła
l identyfikacja wizualna: logo, graficzny zapis nazwy firmy
l komunikacja marketingowa: materiały reklamowe i promocyjne
l system zachowań pracowników i reprezentantów firmy (używanie określonych formułek, wprowadzenie uniformu służbowego)
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail