Te linie lotnicze najczęściej odrzucają wnioski o odszkodowanie [RANKING]

2019-12-06 2:48 ŁT
Samolot/linie lotnicze
Autor: Materiały prasowe Samolot/linie lotnicze

Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowania złożone bezpośrednio przez poszkodowanych pasażerów (98,4 proc.) – wynika z analizy AirHelp, wiodącej organizacji w obszarze praw pasażerów linii lotniczych. Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosi aż 58% co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów z lotem  musi walczyć z liniami o pieniądze, które należą się im z mocy prawa.

Pasażerowie w dużej mierze nie ufają liniom lotniczym w kwestii właściwego wykonywania obowiązku wypłaty odszkodowania. Ponad połowa pasażerów w Europie (51 proc.) negatywnie odpowiada na pytanie, czy wierzy, że przewoźnicy uczciwie rozpatrują wnioski i wypłacają z tego tytułu odszkodowania swoim klientom. Z kolei 69 proc. ankietowanych przez YouGov na zlecenie AirHelp jest zdania, że linie lotnicze odrzucają ponad 40% wniosków o odszkodowanie. Niestety, dokonana przez AirHelp analiza faktycznie obsługiwanych wniosków pokazuje, że jest jeszcze gorzej.

ZOBACZ TEŻ: LOT otwiera nowe bezpośrednie połączenia do USA. Dokąd polecimy?

Wnioski uprawnione do odszkodowania, a jednak odrzucane
Prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom zakłóconych lotów na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004. Przysługuje pasażerom wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Dotyczy sytuacji, w których ich lot został odwołany, opóźniony o co najmniej trzy godziny lub gdy odmówiono im wejścia na pokład. Odszkodowanie może wynieść nawet do 600 euro na osobę, a sytuacje, w których odpowiedzialność za zakłócenie rejsu zostaje zdjęta z przewoźnika, ograniczają się do nadzwyczajnych okoliczności takich jak: nagłe przypadki medyczne czy ekstremalne warunki atmosferyczne.

- Mimo sprzyjających pasażerom przepisów, przewoźnicy stosują strategię odrzucania wniosków w pełni uprawnionych do odszkodowania. Niestety często okazuje się ona skuteczna – jak wynika z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania, prawie 60 proc. Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.

Ranking europejskich linii lotniczych pod względem odsetka odrzuconych wniosków w okresie od 1 stycznia do 31 października 2019 roku:

1. Tunisair 99,9 proc.
2. Vueling Airlines 99,9 proc.
3. Ernest Airlines 99,9 proc.
4. Bulgaria Air 99,9 proc.
5. Blue Air 99,8 proc.
6. Ryanair 98,4 proc.
7. Avianca 97,1 proc.
8. Air Baltic 94,6 proc.
9. Easyjet 87,3 proc.
10. Aeroflot 86,2 proc.

Na szczycie niechlubnego rankingu odmów, uzasadnionych błędnymi przesłankami, znajdują się Tunisair, hiszpański Vueling Airlines, włoski Ernest Airlines i Bulgaria Air. To przewoźnicy, którzy odrzucili niemal wszystkie skierowane do nich wnioski o odszkodowanie, czyli 99,9 proc. Za nimi znalazł się Ryanair z wynikiem 98,4 proc. Polskie Linie Lotnicze LOT wyglądają w tym zestawieniu lepiej, jednak w porównaniu do ubiegłego roku niemal podwoiły liczbę odrzuconych wniosków, osiągając w 2019 roku wynik 37,8 proc.

SPRAWDŹ TEŻ: Trzynastki dla emerytów 2020. Czy będą? Kiedy wypłata Emerytury plus? Jaka kwota? Kto dostanie trzynastkę?

Najpopularniejsze linie lotnicze operujące w Polsce oraz odsetek odrzuconych przez nie wniosków w okresie od 1 stycznia do 31 października 2019 roku:

1. Ryanair 98,4 proc.
2. Easyjet 87,3 proc.
3. Finnair 65,6 proc.
4. SAS Scandinavian Airlines 65,3 proc.
5. Wizz Air 61,4 proc.
6. Norwegian 57,4 proc.
7. Lufthansa 52,7 proc.
8. KLM Royal Dutch Airlines 47,9 proc.
9. Austrian Airlines 45,1 proc.
10. Polskie Linie Lotnicze LOT 37,8 proc.

Nie tylko LOT, ale także inne linie obsługujące polskich pasażerów, w ostatnim roku częściej odrzucały wnioski o odszkodowania. Do grona przewoźników, którzy przekroczyli granicę 50 proc. negatywnie rozpatrzonych wniosków dołączyły: Wizz Air, Lufthansa, Norwegian i SAS. FinnAir znalazł się w nim już w ubiegłym roku (51,8 proc. w 2018 roku). 

Co zrobić, gdy wniosek o odszkodowanie został odrzucony przez przewoźnika?
We wskazanym okresie w Polsce zakłóconych zostało ponad 36 000 rejsów, a w skutek poważnych problemów z lotem takich jak: niespodziewane odwołania czy opóźnienia powyżej 3 godzin, do odszkodowania może być uprawnionych prawie 150 tysięcy pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Co istotne, część z nich mogła nie zdawać sobie sprawy z posiadanego prawa do rekompensaty od linii lotniczych. 

Jeśli ktoś zetknął się z wymienionymi w unijnym Rozporządzeniu problemami i uważa, że jego wniosek został bezpodstawnie odrzucony przez przewoźnika, nie powinien rezygnować z należnych praw. Po otrzymaniu odmowy wciąż może skutecznie starać się o należne mu pieniądze. Ma zazwyczaj na to trzy lata od daty wystąpienia zdarzenia albo rok w przypadku Polski. Pasażer ma pełne prawo do uzyskania gotówki i nie musi się zgadzać na przyjęcie jakiegokolwiek jej substytutu. 

Najnowsze