#Otwarci Na Biznes to kampania edukacyjna, pod patronatem Ministerstwa Rozwoju i Technologii, której celem była promocja przedsiębiorczości i wiedzy dotyczącej zakładania oraz prowadzenia własnej firmy. Projekt był realizowany na przestrzeni ostatnich czterech miesięcy przez Our Future Foundation, jedną z największych polskich fundacji edukacyjnych, we współpracy z TikTokiem. Kampania obejmowała serię szkoleń eksperckich i konkurs, w którym znalazło się dziewięć zwycięskich projektów.
Przekuwają pasję w biznes
Celem konkursu było znalezienie najbardziej przedsiębiorczych osób i wsparcie ich w rozwoju lub otwarciu firmy. Uczestnicy rywalizowali ze sobą w trzech kategoriach – studentów, osób 50+ i dwuosobowych duetów międzypokoleniowych łączących przedstawicieli obydwu pokoleń.Zwycięzcy otrzymali łącznie nagrody o wartości 100 tysięcy złotych, a także vouchery na wsparcie prawne, pomoc merytoryczną i granty na kampanie marketingowe na TikToku. Podczas gdy najmłodsi uczestnicy konkursu mieli 18 lat, najstarsza – Pani Jadwiga – miała ich 93.
– Od samego początku, chcieliśmy by kampania #Otwarci Na Biznes wyróżniała się inkluzywnością pod względem grup, do których miała dotrzeć. Nie spodziewaliśmy się jednak tak wielkiego zainteresowania, którego doświadczyliśmy ze strony osób 50+ – mówi Kamil Maksymilian Tomkowicz, członek zarządu Our Future Foundation.
– Zarówno studenci, jak i starsze pokolenia mają w sobie naprawdę duży, niewykorzystany potencjał i świetne pomysły na biznes. Otrzymaliśmy też wiele projektów międzypokoleniowych, które łączyły doświadczenia i umiejętności przedstawicieli obydwu grup.Spośród 330 projektów biznesowych przygotowanych przez uczestników, jury wybrało najlepsze dziewięć pomysłów, których twórcy mogli zaprezentować je na uroczystej gali 14 czerwca. Autorami finałowych trzech projektów są:
- Barbara Bruzda – 53 letnia miłośniczka zwierząt, której pomysłem na biznes jest stworzenie aplikacji pomagającej odnajdywać zaginione zwierzęta,
- Renata i Julia Krysiak – duet mamy i córki, społeczniczek i wolontariuszek. Ich firma, VegeLIO, powstała z miłości do zdrowego stylu życia. Ich pierwszym produktem jest nowoczesna, zdrowa mieszanka warzyw i ziół liofilizowanych z przyprawami, na bazie polskich warzyw i ziół, kurkumy, pieprzu i soli kłodawskiej,
- Karolina Szczęsna, Zuzanna i Sławek – zespół trzech studentów, których zróżnicowane doświadczenia pomogły w nakreśleniu śmiałej wizji dla platformy sprzedażowej, typu marketplace, dla usług cmentarnych i pokrewnych. Mają doświadczenie w zarządzaniu projektami, analizowaniu danych, projektowaniu usług cyfrowych i tradycyjnych oraz w marketingu i sprzedaży.
W skład jury oceniającego potencjał projektów weszli m.in. dyrektor zarządzająca TikTok na region CEE & Nordics Liv Sandberg, rektor Akademii Leona Koźmińskiego Grzegorz Mazurek, dyrektor wydawniczy w Grupie PTWP Paweł Zielewski czy przedsiębiorca i kierowca rajdowy – Rafał Sonik.
Jak nauka, to od najlepszych
Część edukacyjna kampanii #Otwarci Na Biznes składała się z serii ogólnodostępnych webinarów. Bezpłatny kurs na TikToku „Jak od zera założyć i prowadzić biznes”, prowadzony był przez praktyków biznesu takich jak Franciszek Georgiew i Jakub Chmielniak oraz teoretyków m.in. Błażeja Podgórskiego (Akademia Leona Koźmińskiego), Alicję Kotłowską (Uniwersytet SWPS).
W zajęciach wzięło udział 5 tysięcy osób, a 700 z nich zdało test i odebrało certyfikat ich ukończenia. Uczestnicy spotkań dowiedzieli się m.in. jak prezentować swój pomysł na firmę, budować zespół, przyciągnąć uwagę klientów czy też zdobyć finansowanie. Poznali także kluczowe zagadnienia dotyczące zakładania i organizacji przedsiębiorstwa, a także prawnych podstaw prowadzenia działalności gospodarczej.
Studenci chcą prowadzić firmę, ale nie wiedzą jakProjekt #Otwarci Na Biznes odpowiadał na wyniki raportu dotyczącego braków w obszarze kompetencji cyfrowych i umiejętności biznesowych, przygotowanego przez Our Future Foundation we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego.Badanie (link) pokazuje, że choć 67 proc. polskich studentów myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej, to jedynie co trzeci uważa, że w ramach edukacji szkolnej czy akademickiej dowiedział się jak przebiega proces założenia firmy i jakie formalności się z tym wiążą.
Młodzi ludzie narzekają także na brak umiejętności potrzebnych do wcielenia swoich pomysłów w życie. Pomimo, uczęszczania na lekcje przedsiębiorczości, jedynie 34 proc. studentów deklaruje, że potrafi przeprowadzić rozeznanie rynku lub stworzyć biznes plan swojej potencjalnej działalności. Młodzi wskazują również na własny brak znajomości prawodawstwa dotyczącego przedsiębiorców. Co istotne, raport pokazał, że podobne luki kompetencyjne występują w grupie wiekowej 50+.
Polecany artykuł: