podróże/lotnisko/wakacje

i

Autor: materiały prasowe Boom na paszporty. Trzeba czekać miesiąc

Boom na ubezpieczenia rezygnacji z wyjazdów

2022-02-27 12:06

Rusza sezon na sprzedaż wycieczek tzw. first minute, czyli kupowanych z dużym wyprzedzeniem z myślą o wypoczynku w wakacje. Branża szykuje się na rekordowe zapotrzebowanie na ubezpieczenia na wypadek rezygnacji z wycieczki lub wcześniejszego z niej powrotu. W ubiegłym roku Mondial Assistance, wypłacił klientom ponad 20 mln zł odszkodowań.

Mniej jeździmy, a kupujemy więcej polis

Z danych Mondial Assistance, największego operatora assistance w Polsce wynika, że Polacy przekonali się do ubezpieczeń na wypadek rezygnacji z wycieczki. - Nigdy w naszej już ponad 20-letniej historii działania w Polsce nie widzieliśmy takiego zainteresowania tego typu ubezpieczeniami. Podsumowaliśmy już wstępnie 2021 i okazało się, że wystawiliśmy około 75 tys. takich polis. Przyjmując w uproszczeniu, że każda z nich obejmuje przeciętnie 3 osoby, to oznacza, że objęliśmy ochroną około 225 tys. Polaków. To rekord – mówi Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance. Dla porównania w 2020 r. turyści kupili w tej firmie około 26 tys. takich ubezpieczeń, co przekłada się na około 80 tys. osób objętych ochroną. Liczby za 2021 r. są więc niemal trzy razy wyższe.

Czy zabraknie gotówki? Główny ekonomista PKO tłumaczy

- To nie jest duże zaskoczenie, bo pamiętajmy, że w 2020 r. ruch turystyczny zamarł i sprzedawało się dużo mniej wycieczek, a co za tym idzie również ubezpieczeń rezygnacji. Ale zwróćmy uwagę, że ubiegłoroczne zainteresowanie tymi polisami było dużo większe niż w przed-pandemicznych latach 2018 i 2019 – mówi Piotr Ruszowski.

Z danych jego firmy wynika, że w 2018 r. wyjechało z takim ubezpieczeniem około 90 tys. Polaków, bo sprzedano 31 tys. ubezpieczeń rezygnacji. W 2019 r. było to odpowiednio: 150 tys. klientów i 50 tys. polis. Jak łatwo policzyć łącznie w tych dwóch latach zainteresowanie ubezpieczeniami od rezygnacji było niewiele większe niż w samym 2021 r.

Jeszcze lepiej skalę wzrostu zainteresowania ubezpieczeniami na wypadek rezygnacji lub wcześniejszego powrotu widać, patrząc na liczbę wycieczek w tych okresach. Z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w 2018 i 2019 roku rocznie Polacy kupowali około 2,7 mln wycieczek. W pandemicznym 2020 r. było to nieco ponad 1 mln. Danych za cały 2021 r. jeszcze nie ma, ale informacje już po trzech pierwszych kwartałach mówiły o niecałych 1,4 mln wykupionych wycieczek. Mamy więc dużo mniejszą sprzedaż, a dużo większe zainteresowanie ubezpieczeniami od rezygnacji.

Polacy coraz bardziej świadomi

- Spodziewam się, że 2022 r. będzie znowu rekordowy pod względem sprzedaży takich ubezpieczeń. Po pierwsze, Polacy przekonali się, że one działają i są potrzebne. W ubiegłym roku wypłaciliśmy posiadaczom takich polis ponad 20 mln zł odszkodowań. Po drugie, jeśli COVID będzie stopniowo ustępował, sprzedaż wycieczek będzie w tym roku większa, a to właśnie w biurach touroperatorów klienci kupują najwięcej takich ubezpieczeń. Co ciekawe, widzimy też, coraz większą świadomość klientów organizujących sobie wyjazdy indywidualnie, którzy kupują takie polisy u agentów ubezpieczeniowych – mówi Piotr Ruszowski.

Polacy chętniej ubezpieczają się na wypadek rezygnacji samodzielnie rezerwując sobie hotel czy bilety lotnicze. Coraz częściej też w ten sposób zabezpieczają się uczestnicy szkoleń, warsztatów czy kursów. Taka polisa może obejmować również rezygnację z wynajmu auta, czarteru jachtu, a nawet biletów wstępu do parku rozrywki.

Sonda
Czy już chciałbyś pójść na urlop?

W przypadku oferty jej firmy ubezpieczenie można zawrzeć wyłącznie w dniu dokonania rezerwacji lub zakupu i wpłaty całości, lub części opłaty, jeśli od daty rezerwacji do wyjazdu zostało 30 dni lub mniej. Jeśli organizujemy sobie wyjazd wcześniej i zostało do niego więcej niż 30 dni, to na wykupienie ubezpieczenia mamy 7 dni, czyli dokładnie 168 godzin licząc od daty potwierdzonej rezerwacji wyjazdu i wpłaty całości lub części opłaty (zaliczki).

Polisa nie pozwala po prostu się rozmyślić

Przy zawieraniu takiej umowy warto dokładnie sprawdzić jaki jest poziom zwrotu poniesionych kosztów. Może to być nawet 100%, ale są też rozwiązania przewidujące zwrot nie więcej niż 80% wydatków. Istotny jest też katalog przypadków w których zadziała takie ubezpieczenie. W niektórych firmach ta lista jest dość długa i obejmuje np. 17 sytuacji. Są też rozwiązania oparte na formule all risk, w których ubezpieczyciel odpowiada za wszystkie przypadki, których wyraźnie nie wyłączył w umowie.

Powrót może być też opóźniony

Co ciekawe, wbrew nazwie tego ubezpieczenia, która mówi o rezygnacji z wyjazdu lub wcześniejszym powrocie i imprezy turystycznej, obejmuje ono również przypadki powrotu… późniejszego, niż pierwotnie przewidywany. – W związku z pandemią, ta opcja była wykorzystywana przez osoby, które po zdiagnozowaniu zakażenia COVID-19, znalazły się w izolacji. Musiały zostać dłużej w hotelu i zapewnić sobie całodzienne wyżywienie. Tymczasem nie wszyscy jeżdżą na wczasy wykupując taki pełen pakiet. Nie zawsze domowe budżety są gotowe na zwiększone wydatki, co pokazuje przydatność takich ubezpieczeń – mówi Ludmiła Opałko z Allianz Partners.

Dodatkowo dłuższy pobyt w przypadku zorganizowanych wycieczek, wiąże się z tym, że nie można wrócić lotem czarterowym. Wówczas, trzeba skorzystać z lotów komercyjnych.

Najnowsze