E-handel

i

Autor: Shutterstock

Koniec z zawyżaniem cen w sklepach online. Geoblocking w UE będzie zakazany

2018-02-07 12:04

We wtorek Parlament Europejskie w Strasburgu postanowił przyjąć rozporządzenie zakazujące stosowania geoblockingu przez państwa członkowskie. Zgodnie z rozporządzeniem, sklepy internetowe prowadzące swoją działalność na terenie Unii Europejskiej nie będą mogły uniemożliwiać zagranicznym klientom robienia zakupów online. Takie działania, nazywane w skrócie geoblockingiem, miały dotychczas miejsce w wielu przypadkach.

O szczegółach rozporządzenia pisaliśmy szczegółowo 5 lutego, tutaj. Głosowali nad nim europosłowie z 28 państw. Większość eurodeputowanych opowiedziała się za wprowadzeniem zakazu geoblockingu na terenie UE. Zdaniem PE unijny e-handel transgraniczny rozwijał się zbyt wolno. Między innymi za sprawą geoblockingu, który stosowało aż 60 proc. firm prowadzących działalność w branży e-commerce.

Zobacz: Padłeś ofiarą oszustwa w internecie? Sprawdź, jak odzyskać wyłudzone pieniądze

Przykłady geoblockingu
- uniemożliwianie wypełnienia formularza zakupu/ płatności osobom przebywającym w określonej szerokości geograficznej,
- przekierowywanie klienta na stronę internetową sklepu w jego kraju, gdzie ceny tego samego produktu lub usługi są wyższe,
- uniemożliwianie dokonania płatności kartą wydaną w danej szerokości geograficznej.

Polecamy: Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy? [PORADNIK]

Dobrym przykładem geoblockingu są bilety do Disneylandu pod Paryżem. Klienci z Niemiec byli przekierowywani na niemiecką stronę internetową, gdzie wyświetlały się online wyższe ceny niż kupującym bilety przez internet Franzucom. Podobnie cenami manipulowały hotele, firmy wypożyczające samochody czy serwisy oferujące bilety na zagraniczne imprezy. Kraj, z którego pochodził kupujący, można było zidentyfikować po adresie IP lub numerze karty płatniczej konsumenta.

Oprac. na podst. dw.com, superbiz.se.pl

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze