Biedronka na weekend

i

Autor: shutterstock

Handel w Polsce

100 milionów zł kary od UOKiK dla Biedronki. Chodzi o wprowadzając w błąd oznaczenia cen na półkach

2023-06-28 12:45

Sąd Apelacyjny prawomocnie podtrzymał 115 mln zł kary, którą prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył trzy lata temu na właściciela Biedronki za wprowadzające w błąd oznaczenia cen na półkach. Zdaniem UOKiK-u praktyka trwała kilka lat, więc konsumenci mogli ponieść przez nią dotkliwe straty, a właściciel sieci Biedronka bezpodstawnie wzbogacił się ich kosztem.

Kara dla Biedronki

Sąd potwierdził, że spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel popularnych sklepów Biedronka, stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów dotyczące nieprawidłowości cenowych występujących w sklepach "Biedronka" i utrzymał nałożoną karę 115 mln zł - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sprawa dotyczy sytuacji sprzed lat. Przypomnijmy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się działaniom Biedronki po skargach od klientów, którzy to zwracali uwagę m.in. na to, że na półkach w Biedronce była dana cena produktu, a na paragonie wydawanym w kasie pojawiała się nagle wyższa kwota. "Biorąc pod uwagę, że praktyka trwała kilka lat, to konsumenci mogli ponieść przez nią dotkliwe straty, a właściciel sieci Biedronka bezpodstawnie wzbogacił się ich kosztem. Ze skarg wynika również, że zdarzały się sytuacje, w których to sprzedawcy nie chcieli uznać roszczeń klientów, którzy zgodnie z przysługującym im prawem domagali się sprzedaży produktu w korzystniejszej dla nich cenie, którą widzieli na półce" - informował UOKiK. Ale wskazywano też na inny problem - brak cen na półce.

W sierpniu 2020 roku UOKiK poinformował, że na sieć nałożono karę w wysokości 115 mln złotych za naruszenie zbiorowych interesów klientów. Biedronce przysługiwało wówczas odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sieć z takiej możliwości skorzystała, ale decyzja sądu 2022 roku była dla niej niekorzystna. Okazuje się jednak, że i kolejny sąd nie przychylił się do opinii sieci w tej sprawie.

 "Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKIK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka" - poinformował na portalu społecznościowym UOKiK. "Wyrok dotyczy decyzji z 2020 r. Prezes UOKIK Tomasz Chróstny uznał wówczas, że działania Jeronimo Martins Polska w zakresie uwidaczniania cen stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów" - czytamy. "Sąd zgodził się z Prezesem UOKiK, że niedopuszczalne jest naliczanie konsumentom ceny wyższej niż widoczna przy produkcie, a obowiązkiem spółki jest prawidłowe oznakowanie ceną wszystkich produktów na półce. Utrzymał również w pełni karę - 115 mln zł. Wyrok jest prawomocny" - dodaje UOKiK.

Sonda
W którym sklepie są lepsze promocje - Lidl czy Biedronka?
Pieniądze to nie wszystko Tadeusz Białek

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze