PKO Bank Polski

i

Autor: Materiały prasowe PKO Bank Polski

Banki się kurczą, a ludzie tracą pracę. Coraz mniej placówek i etatów

2022-06-17 13:36

Z miesiąca na miesiąc kurczy się sieć placówek bankowych w Polsce. Obecnie jest ich już mniej niż 10,6 tys. – to o spadek o 30 proc. w porównaniu do danych sprzed dekady. Instytucje likwidują placówki, a wraz z nimi etaty w oddziałach. Dziś więcej bankowców pracuje już w centralach niż w sieci sprzedaży. A to jeszcze nie koniec cięć - informuje Bankier.pl.

Coraz mniej banków w Polsce

W wyniku kryzysu finansowego liczba oddziałów banków w Polsce skurczyła się o 30 proc. Jak wynika z danych KNF, pod koniec kwietnia 2022 r. banki miały zaledwie 10,6 tys. punktów, głównie były to placówki własne, filie i ekspozytury. Setki placówek zostało zamkniętych w tym niektóre z banku PKO BP, który w ciągu 10 lat zamknął ponad 200 swoich oddziałów. Bank Pekao 400 placówek, a Santander ponad 390.

Banki zamykają swoje placówki na całym świecie

Według danych Banku Światowego wynika, że w 2020 r. w Polsce przypadło 25,7 placówek banków na 100 tys. dorosłych mieszkańców. 10 lat wcześniej było ich więcej, bo 34. Zamknięcie wielu placówek nastąpiło nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Według wskaźnika globalnego liczba punktów bankowych zmalała z 12,8 na 10,8. Jednak w niektórych krajach europejskich wskaźnik ten jest w dalszym ciągu wyższy niż w Polsce. W Hiszpanii jest 45,5 placówek na 100 tys. mieszkańców, we Włoszech 37,6, we Francji 33,2 i w Belgii 29,6. Z kolei w Niemczech 9,4, Holandii 7, a w Szwecji 13,8 placówek. Najmniej przypada w Norwegii i Finlandii, bo 5,5 i 4 na 100 tys. obywateli.

e–Polska OZE

Polska zamyka placówki bankowe. Ludzie tracą swoje stanowiska pracy

Kurczenie się placówek bankowych niestety wiąże się z utratą pracy. Jeszcze 7 lat temu w bankach było 73 tys. pracowników (centrale), w dziale sprzedaży zatrudnionych było ok. 100 tys. osób. Obecnie centrale zatrudniają 80 tys. pracowników, natomiast w placówkach liczba osób zmalała o 30 tys. 

Dziś w wielu punktach bankowych nie możliwe już jest zlecenie przelewu bądź dokonanie wpłaty/wypłaty w kasie, ponieważ odbywa się to w dedykowanych urządzeniach samoobsługowych.

Klienci częściej załatwiają sprawy bankowe online niż w placówce

Dużym ułatwieniem dla klientów banków są aplikacje mobilne bądź strony internetowe banku, gdzie można załatwić niemalże każdą sprawę bez potrzeby wychodzenia z domu. Jak podaje Bankier.pl z tej formy korzysta ok. 20,5 mln klientów, w tym 11 mln. ma status “mobile only”.

Sonda
Korzystasz z bankowości elektronicznej?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze