Co będzie z CPK?
Potrzebny jest nowy i realny harmonogram prac, oraz określenie finansowania, dla którego cały czas nie zatwierdzono programu wieloletniego - zwraca uwagę gazeta. Cytowani przez "Rzeczpospolitą" eksperci wskazują, że lotnisko pod Warszawą jest potrzebne, ale zastanawiają się, czy tak duże, jak zakłada projekt CPK. Dziennik podaje, że w projekt zaangażowano już prawdopodobnie ok. 5 mld zł, więc mało prawdopodobne jest całkowite jego wstrzymanie. Eksperci powątpiewają jednak, czy kontynuowane będą prace nad częścią lotniczą, natomiast uważają, że na pewno kontynuowana powinna być budowa część kolejowa, zwłaszcza kolei dużych prędkości, tam gdzie istnieją realne potoki pasażerów, np. Warszawa-Łódź-Wrocław. Centralny Port Komunikacyjny powinien zostać przekształcony w spółkę budującą właśnie koleje dużych prędkości - ocenia jeden z rozmówców "Rzeczpospolitej".
Czy sugerowane zmiany rzeczywiście mogłyby wejść w życie? Co ciekawe dziennik podaje, że gdyby nowy rząd zdecydował się na zmniejszenie projektu CPK, to kary umowne i koszty odstąpienia od podpisanych umów mogłyby się okazać niższe niż wartość samych umów.