Radom lotnisko

i

Autor: Shutterstock Radom lotnisko

CPK: Pociąg na polskie superlotnisko będzie droższy, niż sam port lotniczy

2018-07-06 17:32

Już teraz zaplanowana budowa wielkiego portu lotniczego między Łodzią a Warszawą, który nazywać ma się Centralny Port Komunikacyjny, budzi wiele kontrowersji. Okazuje się, że oliwy do ognia mogą dolać sami inicjatorzy przedsięwzięcia, bowiem żeby CPK sprawnie funkcjonował potrzeba go połączyć chociażby z koleją. To zaś kosztować ma miliardy złotych więcej niż główna inwestycja.

Sama budowa lotniska to jedno. Trzeba do tego zbudować odpowiednią infrastrukturę, by pasażerowie mieli jak dotrzeć na miejsce. Mowa tu nie tylko o drogach dojazdowych, ale i transporcie publicznym, w tym kolei. Ministerstwo Infrastruktury wyliczyło, że pierwszy etap budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pochłonie 35 miliardów złotych, z czego 16-19 mld na lotnisko, 7 mld na drogi i 8-9 mld na kolej. To ostatnie ma uruchomić nowe połączenie Warszawa-Łódź i podpiąć „nowe tory” do Centralnej Magistrali Kolejowej. Tyle, że to tylko podstawowe założenia.

Ministerstwo Infrastruktury chce przebudowy bądź rozbudowy całej sieci kolejowej. Dotyczy to takich relacji jak CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz – Wrocław, Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań – Szczecin.

Rozmowy trwają też w sprawie relacji CPK - Radom - Rzeszów i CPK – Gdańsk. Zwłaszcza ta pierwsza jest istotna, bowiem wkrótce radomskie lotnisko ma także zmienić się nie do poznania.

Na to wszystko potrzeba jednak pieniędzy. Resort infrastruktury wyliczył, ile będzie kosztować modernizacja i rozbudowa kolei w Polsce ze względu na Centralny Port Komunikacyjny.

- Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 miliardów złotych. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z Unii Europejskiej. Na prace przygotowawcze z obecnego budżetu, a na realizację z kolejnych – powiedział wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Mikołaj Wild.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze