Ceny paliw rosną, ale już od 1 lutego powinny spadać
Jak zauważyli eksperci e-petrol.pl, ceny paliw wzrosły pod koniec stycznia. O 10 groszy w górę poszedł olej napędowy (ON) i kosztuje średnio 5,89 zł/litr. O 9 groszy podrożała 95-oktanowa benzyna (Pb95), średnia cena to 5,83 zł/litr. Za to o dwa grosze spadł autogaz, do przeciętnej ceny 3,09 zł. Wzrosty były skutkiem rosnących cen ropy. Czy wchodząca od 1 lutego obniżka podatków, zahamuje wzrost cen paliw?
ZOBACZ Ceny paliw znów w górę? Ropa naftowa najdroższa od 8 lat
Ceny paliw w lutym
Wygląda na to, że tarcza antyinflacyjna 2.0 faktycznie wyhamuje dynamikę wzrostu i obniży cenę, ale 60-70 groszy na litrze, jest raczej mało prawdopodobne. E-petrol.pl prognozuje, ze ceny będą na średnim poziomie 5,17-5,29 zł/litr Pb95, 5,29-5,41 zł/litr olej napędowy ON i 2,69-2,76 zł/litr autogazu.
E-petrol.pl wskazuje również, że w związku ze wzrostem cen ropy, detaliści musieli podnieść ceny, aby nie zejść z i tak bardzo niskich marż. Wiele stacji paliw będzie zarabiać głównie na dywersyfikacji dochodu, czyli na zarobku ze sprzedaży płynów eksploatacyjnych, czy kierowcach, którzy zajdą na stacje kupić kawę i hot-doga. Podwyższenie marż mogłoby skutkować tym, że wiele osób zwyczajnie nie byłoby stać na jazdę autem.
Pytanie jednak, czy w sierpniu po zakończeniu działania tarczy antyinflacyjnej, ceny nie wystrzelą w górę. Wiele w tym przypadku zależy od sytuacji na rynku ropy. Jeśli cena za baryłkę spadnie, nie można wykluczyć, że zamortyzuje to powrót wyższych podatków.