Uczestnicy akcji, pracodawcy z Polski i, po raz pierwszy, także z innych krajów takich jak: Niemcy, Czechy, Finlandia, Bułgaria i Litwa przekazują w tym dniu symboliczne dwie godziny z czasu pracy na rzecz budowania relacji rodzinnych. Do tej pory udział w akcji potwierdziło ponad 500 firm – polskich i międzynarodowych korporacji. Pokazuje to, że integracja życia zawodowego i prywatnego pracownika jest globalną potrzebą na rynku pracy, podstawą przyciągania talentów i utrzymywania zaangażowania ludzi. Wobec rosnącego problemu poziomu stresu oraz zdrowia emocjonalnego i psychicznego w społeczeństwie pracodawcy zaangażowani w akcję, potwierdzają swoją odpowiedzialność za pracowników i ich funkcje społeczne. Motywem przewodnim tegorocznej akcji są „Gry i zabawy pokoleniowe".
Sprawdź także: Firma zapłaci za „ulgę na start", która miała być bezpłatna
– Biznes to nie tylko transakcje, to przede wszystkim trwałe relacje. Niestety, w ostatnich latach to mocno zaniedbana filozofia na skutek coraz bardziej krótkoterminowego horyzontu działania firm. Wyzwania związane z budowaniem innowacyjnej gospodarki, postępującą cyfryzacją, rosnącym tempem życia i ewolucją rynku pracy, wymuszają na pracodawcach zmianę sposobu ich podejścia do pracowników. Kluczem do realizacji celów firmy jest człowiek, jego motywacja i zaangażowanie w rozwój przedsiębiorstwa. Aktualnie największym motywatorem dla ludzi na rynku pracy jest poczucie sensu wykonywanych zadań i możliwość integrowania swoich ról zawodowych i prywatnych. Biznes dostrzega wagę zmiany podejścia z zatrudnienia pracownika na zatrudnianie człowieka, czego wyrazem jest ekspansja naszej akcji i jej transformacja w międzynarodowy ruch społeczny – mówi Zofia Dzik, Prezes Zarządu Fundacji Humanites.
„Dwie godziny dla rodziny"
Analizy społeczne wskazują, że w zrównoważonym środowisku pracy, gdzie ludzie mają czas dla siebie, swojej rodziny i pasji, następuje wzrost produktywności zawodowej. W badaniu przeprowadzonym w 2017 r. „Defining success", Global Research Results, Accenture 56 proc. ankietowanych zdefiniowało sukces jako możliwość utrzymania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. W tym samym badaniu 52 proc. respondentów przyznało, że odrzuciło ofertę pracy ze względu na obawy, że zaburzy ona ich work-life balans. Firmy, chcąc osiągnąć przewagę konkurencyjną, przyciągnąć i utrzymać pracowników, szukają nowych form tworzenia przyjaznego środowiska pracy.
Międzynarodowe korporacje dostrzegły, że „Dwie Godziny dla Rodziny", akcja Fundacji Humanites, odpowiada na potrzeby pracowników, ponieważ pokazuje zaangażowanie pracodawcy w rozwój funkcji społecznych, a nie tylko zawodowych, osób które zatrudnia. To pozwala na budowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Ten symboliczny gest, skrócenie przez pracodawcę czasu pracy o dwie godziny, jest wyrazem zrozumienia przez pracodawców i uznania dla ról społecznych, jakie każdy człowiek odgrywa, poza pracą będąc ojcem/matką, synem/córką, babcią/dziadkiem. W tym roku swój udział w polskiej akcji potwierdziły także firmy spoza Polski m.in.: z Niemiec, Czech, Finlandii, Bułgarii i Litwy.
Zobacz też: Gotówka czy e-płatności? Najlepsze rozwiązania dla małych i średnich firm
– Mamy ogromną szansę rozwinąć międzynarodową akcję społeczną, która na całym świecie będzie inspirowała do świadomego tworzenia relacji i dbałości o nie. Zazwyczaj inicjatywy CSR przychodzą do nas z krajów zachodnich. W przypadku akcji „Dwie Godziny dla Rodziny", dobry przykład z Polski idzie w świat – mówi Amanda Szeligowska, koordynator akcji „Dwie Godziny dla Rodziny".
– Problemy w firmie, spadek motywacji, nie zawsze mają swoje źródło w pracy, lecz często w domu lub w rodzinie pracowników. Problemy emocjonalne, które pracownicy przenoszą z domu do pracy, wpływają na efektywność i odwrotnie. Dobrą lub złą energię przenosimy również z pracy do naszych domów. Te sfery naszego życia wzajemnie się przenikają. Świadomość tego jest coraz większa. Dla pracodawców nowym wyzwaniem jest budowanie organizacji, gdzie świadomie wspiera się swoich pracowników nie tylko jako zatrudnionych, ale także ludzi z ich rolami społecznymi i bagażem doświadczeń. Poprzez udział w akcji „Dwie Godziny dla Rodziny" pracodawcy wysyłają komunikat, że integracja ról zawodowych i prywatnych oraz dbałość o relacje rodzinne są dla nich ważne i służą długoterminowemu wzrostowi firmy oraz rozwojowi dojrzałego kapitału społecznego – tłumaczy Zofia Dzik.
Z danych ZUS-u wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat czas przebywania na zwolnieniach lekarskich wydłużył się o blisko 15 proc., z czego około 8 proc. to zwolnienia z powodu problemów psychicznych. Oznacza to również wzrost wydatków związanych z wypłacaniem świadczeń. W 2017 r. zakłady pracy wydały na to 6,3 mld zł, zaś ZUS aż 11,3 mld zł. Z badań wynika, że rośnie także odsetek zaburzeń psychicznych w społeczeństwie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, że do 2030 r. depresja będzie na pierwszym miejscu wśród chorób cywilizacyjnych. Konsekwencją lekceważenia obniżonego nastroju pracowników jest ich zmniejszona efektywność i wzrost absencji w pracy. Coraz większa liczba świadomych pracodawców, przykłada wagę do kondycji psychicznej pracowników i bierze odpowiedzialność za ich zdrowie psychiczne. Wiele firm dostrzega, że warunkiem zdrowia psychicznego pracownika, jest integracja jego funkcji społecznych z celami firmy.
Czytaj koniecznie: Skarbówka zablokuje ci konto nawet na 3 miesiące
– Szybkie tempo życia, natłok obowiązków wywołuje w nas ciągły stres. Jesteśmy skupieni na tym, żeby zrobić jak najwięcej w jak najkrótszym czasie. Nasz organizm nie jest przystosowany do życia w takim pędzie, dlatego coraz więcej ludzi doświadcza różnych zaburzeń psychicznych, które uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie. Pracownicy zgłaszają się do lekarza z takimi problemami jak zaburzenia lękowe, wypalenie zawodowe, mobbing w pracy, czy w końcu depresja. Szacuje się, że na zaburzenia psychiczne cierpi obecnie w Polsce nawet 7,5 mln osób – mówi Amanda Szeligowska.
Pracodawcy traktujący swoich pracowników w sposób partnerski, tworzący przyjazne środowisko pracy, szanujący ich życie prywatne, mają większą szansę na stworzenie zespołu, który będzie zaangażowany nie tylko w wypełnianie swoich obowiązków, ale także lojalny.
Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej obecnie w Polsce obserwujemy rekordowo niski wskaźnik bezrobocia. Należy się jednak zastanowić, czy stabilizacja ekonomiczna i pozytywne nastroje społeczne przekładają się na większą efektywność pracowników? Wyniki badania opracowanego przez Aon Best Employers w 2017 r. pokazują jednoznacznie, że nie. Aż 52 proc. polskich pracowników nie było zaangażowanych w pracę. Różnica pomiędzy Polską i Europą w tym zakresie osiągnęła rekordowy poziom 14 proc. Zaangażowanie w polskich firmach obniżyło się w porównaniu do roku poprzedniego o 3 punkty procentowe, podczas gdy wskaźnik ten w Europie wzrósł w tym samym czasie o 4 punkty procentowe.
– Firmy, biorąc udział w naszej akcji, pokazują zatrudnionym, że interesują się nimi nie tylko jako pracownikami, ale także ludźmi. Przekłada się to na wzrost zaangażowania i lojalności wobec organizacji. Potwierdzają to liczne badania – m.in. coroczne badania wellbeing Instututu Gallupa. Dowodem na to jest również fakt, że „Dwie Godziny dla Rodziny" zostały wymienione na liście najważniejszych aspektów tworzących klimat dobrego miejsca pracy w ogólnopolskiej sondzie „Great Place to Work 2017" – podkreśla Zofia Dzik.
Zobacz także: Nowelizacja Kodeksu Pracy pozwoli na wykorzystywanie pracowników?
Co roku Fundacja Humanites proponuje takie formy wspólnego spędzania czasu, które pobudzają do lepszego poznania siebie nawzajem i kształtowania relacji międzyludzkich. Motywem przewodnim tegorocznej akcji są „Gry i zabawy pokoleniowe". Fundacja przygotowała pokoleniową grę rodzinną – ASK ME, która zawiera zestaw pytań i zadań. To gra, która otwiera emocjonalnie, rozwija współpracę, pomaga ćwiczyć komunikację. Pytania są sformułowane w sposób dający możliwość innego spojrzenia na siebie nawzajem, odkrycia na nowo i zbliżenia się do siebie. Czy wiem: co inspiruje mojego męża? Co czuje moja żona? Jaki jest mój syn? Jak wygląda świat oczami mojej córki? O czym marzy mama? Czego pragnie dziadek? Za czym tęskni babcia? Co wspomina tata? Zadania to zaproszenie do wspólnej zabawy, zachęcającej do wartościowej rozmowy, budującej relacje rodzinne.
Partnerami tegorocznej edycji są: Microsoft, Toffifee PKN ORLEN S.A., Hotel Bukovina, Wirtualna Polska, Reputation Managers, Great Place to Work, Think Tank, Fundacja Liderek Biznesu, LiderSHE.