Deklaracja Omnibus zdemaskowała fałszywe promocje!
Unijna dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 roku i od tego dnia zobowiązała wszystkie sklepy, to podawania ceny najniższej w ostatnich 30 dni, tak aby klienci mogli zweryfikować swoje promocje. Częstą praktyką sklepów było podwyższanie cen przed Black Friday - np. z 800 zł, do 1000 zł, żeby później w okresie promocji - obniżyć ją do 900 zł i oznaczyć jako promocyjną. Nakaz umieszczania cen z ostatnich 30 dni dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Przykłady możecie zobaczyć w naszej galerii.
- Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie - napisał w swoim komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nie tylko cena z ostatnich 30 dni. Dyrektywa Omnibus wprowadzi zmiany w e-commerce
Jak więc czytamy, dyrektywa Omnibus demaskuje nie tylko fałszywe promocje, ale wprowadza także zmiany w e-commerce, takie jak choćby obowiązek podawanie e-maila i telefonu kontaktowego w sklepach internetowych. Co więcej, przepisy wymagają, aby kontakt z obsługa był szybki i efektywny.
Powstał również obowiązek informowania konsumenta, czy osoba trzecia oferująca na tej platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą. Dyrektywa ma również ograniczyć fałszywe opnie o produktach, przedsiębiorcy będą mieli obowiązek informować o tym, że opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli .