Rewolucja w zakupach

Koniec fałszywych promocji! Sklepy mają obowiązek pokazywania najniższych cen z ostatnich 30 dni

2023-01-02 11:31

Wchodząca w życie od początku 2023 roku dyrektywa unijna Omnibus miała docelowo skończyć z "pseudopromocjami". Unijne przepisy zmieniają prawa konsumenta i nakazują sklepom podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Ma to zakończyć praktykę zawyżania cen, a później ich ponownego obniżania, kusząc klientów "promocjami". Skutki możemy zobaczyć dziś w polskim internecie - w niektórych sklepach różnice potrafią wynosić nawet kilkaset złotych!

Deklaracja Omnibus zdemaskowała fałszywe promocje!

Unijna dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 roku i od tego dnia zobowiązała wszystkie sklepy, to podawania ceny najniższej w ostatnich 30 dni, tak aby klienci mogli zweryfikować swoje promocje. Częstą praktyką sklepów było podwyższanie cen przed Black Friday - np. z 800 zł, do 1000 zł, żeby później w okresie promocji - obniżyć ją do 900 zł i oznaczyć jako promocyjną. Nakaz umieszczania cen z ostatnich 30 dni dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Przykłady możecie zobaczyć w naszej galerii.

- Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie - napisał w swoim komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Nie tylko cena z ostatnich 30 dni. Dyrektywa Omnibus wprowadzi zmiany w e-commerce

Jak więc czytamy, dyrektywa Omnibus demaskuje nie tylko fałszywe promocje, ale wprowadza także zmiany w e-commerce, takie jak choćby obowiązek podawanie e-maila i telefonu kontaktowego w sklepach internetowych. Co więcej, przepisy wymagają, aby kontakt z obsługa był szybki i efektywny. 

Powstał również obowiązek informowania konsumenta, czy  osoba trzecia oferująca na tej platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą. Dyrektywa ma również ograniczyć fałszywe opnie o produktach, przedsiębiorcy będą mieli obowiązek informować o tym, że opinie pochodzą od konsumentów,  którzy używali danego produktu lub go nabyli .

Pieniądze to nie wszystko. Piotr Bujak
Sonda
Korzystasz z promocji na Black Friday lub Cyber Monday?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze