Dzień Savoir-Vivre. Jakie zasady obowiązują w pracy

2017-06-03 11:00

3 czerwca obchodzimy Dzień Savoir-Vivre. Z tej okazji przypominamy, jakie zasady obowiązują w miejscu pracy. Przestrzeganie ich ułatwi życie każdemu pracownikowi.

Savoir-vivre ( fr. savoir – wiedzieć, vivre – żyć; „znajomość życia”) oznacza tyle co, dobre maniery czy po prostu ogłada. W każdym miejscu pracy trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad.

Zasada numer jeden to kultura osobista. W miejscu pracy trzeba każdego dnia przestrzegać podstawowych zasad będących wyrazem kultury osobistej: m.in. witanie się ze współpracownikami, bycie pomocnym i koleżeńskim, trzymanie nerwów na wodzy i niewypowiadanie niecenzuralnych słów. To absolutne minimum.

Zobacz: Przeterminowane produkty w dietach pudełkowych - sanepid ostrzega

Ważna też jest osobista higiena i schludny wygląd. Pracownik jest wizytówką firmy. Brudne włosy, niezadbane paznokcie, nieświeża odzież świadczą nie tylko o pracowniku, ale i o firmie zatrudniającej takie osoby. Należy też przestrzegać „dress code”, jaki obowiązuje w danej firmie.

Należy również pilnować ładu i porządku na swoim stanowisku pracy. Biurko powinno być zawsze posprzątane i czyste. O ile dana osoba lubi pracować w bałaganie, to sąsiadującemu z nią koledze po prostu może to przeszkadzać.

Posiłki należy jeść na stołówce lub w pracowniczej kuchni. Konsumowanie drugiego śniadania czy obiadu przy biurku jest nieeleganckie, niewygodne i unoszące się zapachy mogą nie spodobać się kolegom.

W miejscu pracy należy dbać też o ciszę. Dlatego nie wolno głośno słuchać muzyki. Nawet jeśli masz włączone słuchawki, to upewnij się, czy muzyka jest na tyle cicho, że nie słyszą jej sąsiedzi. Nie należy też  rozmawiać przy kolegach przez prywatny telefon – nikogo nie obchodzą Twoje rodzinne historie. W takiej sytuacji po prostu należy przejść w ustronne miejsce (na korytarz czy do odrębnej salki).

Zobacz: Mały ZUS dla firm dpiero od 2019 roku

W pracy należy też być punktualnym. Dlatego lepiej nie spóźniać się do pracy i na wszelkie zebrania. Punktualność to po prostu wyraz szacunku do czasu i pracy współpracowników.

Do firmy nie należy przyprowadzać swoich pupili i bliskich. Oczywiście awaryjne sytuacje zdarzyć mogą się każdemu, ale nie może to być normą. Współpracownicy nie mogą opiekować się czyimś zwierzęciem czy dzieckiem. Należy też zdawać sobie sprawę z tego, że któryś z kolegów może mieć uczulenie na sierść zwierzaka.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze