Kupując towar, nie mamy obowiązku sprawdzać go na miejscu. Trzeba jednak pamiętać o 2-miesięcznym terminie na zgłoszenie reklamacji od daty ujawnienia się wady. Jeżeli zgłosimy reklamację po dłuższym okresie - sprzedawca będzie miał prawo odrzucić nasze roszczenie.
Powiedzmy, że kupiliśmy odkurzacz, a w domu okazało się, że nie pracuje jak należy. Przyjmijmy, że skierowaliśmy reklamację do sprzedawcy po upływie tygodnia od nieudanej próby odkurzania, domagając się nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy, a sprzedawca nie uznał reklamacji: Przysłał nam odpowiedź odmowną. Jeśli w ciągu 14 dni sprzedawca nie odpowie nam na reklamację, to zgodnie z prawem jest to równoznaczne z "milczącym" uznaniem naszych roszczeń.
Jeśli twojej reklamacji nie uznano:
Możesz poskarżyć się u powiatowego rzecznika konsumentów. Rzecznik, o ile uzna, że sprzedawca nie mógł ci odmówić reklamacji, wystosuje na niego skargę pisemną do Wydziału Ochrony Konsumentów. Na stronie internetowej www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php znajduje się wyszukiwarka wszystkich powiatowych rzeczników konsumentów w Polsce, z uwzględnieniem rodzaju spraw;
Możesz zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu do Polubownego Sądu Konsumentów działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej. Będzie to jednak możliwe tylko wówczas, kiedy sprzedawca wyrazi zgodę na polubowne załatwienie sprawy.
Możesz wystąpić z roszczeniem przeciwko sprzedawcy do sądu rejonowego. W przypadku drobnych spraw konsumenckich (wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł), przewidziano postępowanie uproszczone. Wniesienie pozwu podlega opłacie. Jeśli odkurzacz (lub inny produkt) kosztował mniej niż 2 tys. zł, opłata ta wyniesie 30 zł, jeśli więcej - 100 zł.
Jeśli chcesz uzyskać poradę, dzwoń pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej prowadzony przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich: 0 800 800 008.