Co robić, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji

2010-07-03 4:00

Podstawą do reklamowania towaru jest jego niezgodność z umową. Bez względu na to, czy producent wystawił gwarancję na ten produkt, czy też nie. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru trwa dwa lata od daty wydania go. Jeśli wada sprzętu ujawniła się w ciągu pierwszych 6 miesięcy od zakupu, przyjmuje się, że przedmiot był wadliwy już w chwili sprzedaży.

Kupując towar, nie mamy obowiązku sprawdzać go na miejscu. Trzeba jednak pamiętać o 2-miesięcznym terminie na zgłoszenie reklamacji od daty ujawnienia się wady. Jeżeli zgłosimy reklamację po dłuższym okresie - sprzedawca będzie miał prawo odrzucić nasze roszczenie.

Powiedzmy, że kupiliśmy odkurzacz, a w domu okazało się, że nie pracuje jak należy. Przyjmijmy, że skierowaliśmy reklamację do sprzedawcy po upływie tygodnia od nieudanej próby odkurzania, domagając się nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy, a sprzedawca nie uznał reklamacji: Przysłał nam odpowiedź odmowną. Jeśli w ciągu 14 dni sprzedawca nie odpowie nam na reklamację, to zgodnie z prawem jest to równoznaczne z "milczącym" uznaniem naszych roszczeń.

Jeśli twojej reklamacji nie uznano:

Możesz poskarżyć się u powiatowego rzecznika konsumentów. Rzecznik, o ile uzna, że sprzedawca nie mógł ci odmówić reklamacji, wystosuje na niego skargę pisemną do Wydziału Ochrony Konsumentów. Na stronie internetowej www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php znajduje się wyszukiwarka wszystkich powiatowych rzeczników konsumentów w Polsce, z uwzględnieniem rodzaju spraw;

Możesz zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu do Polubownego Sądu Konsumentów działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej. Będzie to jednak możliwe tylko wówczas, kiedy sprzedawca wyrazi zgodę na polubowne załatwienie sprawy.

Możesz wystąpić z roszczeniem przeciwko sprzedawcy do sądu rejonowego. W przypadku drobnych spraw konsumenckich (wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł), przewidziano postępowanie uproszczone. Wniesienie pozwu podlega opłacie. Jeśli odkurzacz (lub inny produkt) kosztował mniej niż 2 tys. zł, opłata ta wyniesie 30 zł, jeśli więcej - 100 zł.

Jeśli chcesz uzyskać poradę, dzwoń pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej prowadzony przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich: 0 800 800 008.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze