l Co robić, gdy w odpowiedzi na swoją reklamację dostajesz pismo informujące, że została rozpatrzona, ale wady nie zaistniały z winy producenta, lecz odpowiada za nie klient? Nie jesteś bezradny. Gdy w zakupionym towarze ujawniła się wada lub gdy nie zostały dotrzymane warunki umowy, a ty nie jesteś w stanie wyegzekwować swoich praw w wyniku postępowania reklamacyjnego, możesz liczyć na pomoc powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów.
l Jeśli sprzedawca odmówi przyjęcia twojej reklamacji albo nie rozpatrzy jej pozytywnie, rzecznik może wystąpić w twoim imieniu do przedsiębiorcy z żądaniem wyjaśnienia problemu, pomóc w przygotowaniu pozwu do sądu czy podpowiedzieć, jakie dalsze kroki możesz podjąć. Rzecznicy informują również o prawach przysługujących klientom i udzielają bezpłatnych porad prawnych.
Ważne!
Dane teleadresowe najbliższego rzecznika konsumentów możesz znaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie www.uokik.gov.pl.
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej
l Jeśli interwencja rzecznika konsumentów nie przyniesie pomyślnego zakończenia sprawy, pozostaje mediacja, którą mogą przeprowadzić urzędnicy Państwowej Inspekcji Handlowej. Mogą oni przedstawić sprzedawcy twoje żądania, a także propozycje polubownego zakończenia sporu.
l Wniosek o przeprowadzenie mediacji powinieneś zgłosić w inspektoracie właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne i dobrowolne - zgodę na nie muszą wyrazić obie strony.
Stałe polubowne sądy konsumenckie
l Możesz także skorzystać z pomocy stałych polubownych sądów konsumenckich działających przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Rozstrzygają spory majątkowe między konsumentami i przedsiębiorcami. Możesz tu złożyć pozew, jeśli wartość sporu nie przekracza 10 tys. zł. Wyjątkiem jest Stały Polubowny Sąd Konsumencki w Warszawie, w którym możesz się skarżyć niezależnie od wartości przedmiotu sporu.
l Zaletą stałych polubownych sądów konsumenckich jest szybkość postępowania w porównaniu z sądem powszechnym, a także uproszczona procedura oraz brak kosztów. Jednak obie strony sporu - zarówno przedsiębiorca, jak i konsument - muszą dobrowolnie zgodzić się na taki sposób załatwienia sprawy.
Uwaga!
Wyrok sądu polubownego ma taką samą moc prawną, jak wyrok sądu powszechnego.
Wyrok może być przymusowo wykonany przez komornika - po nadaniu klauzuli wykonalności przez sąd państwowy. Od decyzji sądu polubownego nie przysługuje odwołanie. Natomiast można wnieść skargę o uchylenie wyroku do sądu powszechnego w terminie jednego miesiąca od doręczenia wyroku.
Sądy powszechne - trzy tryby
Jeżeli jedna strona (np. właściciel firmy lub sklepu) nie zgodzi się na rozpatrzenie sporu przez sąd polubowny, pozostaje tylko skierowanie sprawy z powództwa cywilnego do sądu powszechnego rejonowego lub okręgowego. W sprawach konsumenckich najczęściej wykorzystywane są trzy tryby składania pozwu:
l w postępowaniu uproszczonym,
l w elektronicznym postępowaniu upominawczym,
l w postępowaniu zwykłym.
Zobacz: Polska płaci rodzinom 2,2 tys. zł rocznie, a średnia UE to 10 tys. zł!