Jakie obecnie obowiązują stawki za wypadek w pracy?
Portal Interia wylicza, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca odszkodowania za każdy procent długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu. Kwota świadczenia jest ściśle związana z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w 2022 roku było to 6 346 złotych, a wysokość odszkodowania to 20 procent tej kwoty.
"Oznacza to, że po wypadku w pracy między 1 kwietnia 2023 a 31 marca 2024 roku za każdy procent uszczerbku na zdrowiu ZUS zapłaci 1 269 złotych. W związku z tym jeśli długotrwały lub stały uszczerbek na zdrowiu będzie wynosił 15 procent, pracownik jest uprawniony do odszkodowania w wysokości 19 035 złotych"-wylicza portal.
Najwyższą kwotę odszkodowania otrzyma małżonek lub dziecko osoby, która w wyniku wypadku przy pracy (bądź choroby zawodowej) poniosła śmierć. W takim przypadku kwota zadośćuczynienia wynosi 114 231 złotych.
Odszkodowanie wypłacane jest w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji.
Jak napisać wniosek o odszkodowanie?
Portal informuje, że wniosek o odszkodowanie po wypadku w pracy można napisać we własnym zakresie. Nie jest konieczne dostarczenie go na konkretnym formularzu. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach, które dotyczą większości tego rodzaju dokumentów.
"Oprócz danych sprawcy i poszkodowanego konieczne jest opisanie celu i przyczyn złożenia wniosku, a także wymienienie świadczenia, o które się ubiegamy oraz wskazanie podstawy prawnej. W tym przypadku jest to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania"-czytamy.
Niezbędne są również załączniki. Portal wylicza, że do wniosku należy dołączyć:
- prawomocny wyrok sądu,
- protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy sporządzony przez pracodawcę lub karta wypadku,
- zaświadczenie o stanie zdrowia (na druku OL-9) oraz
- ewentualną dokumentację medyczną.
Według Interii, wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy składa się po zakończonym okresie leczenia i rehabilitacji. W większości przypadków należy złożyć dokumenty za pośrednictwem płatnika składek.