Ile zarabia pilotu samolotu pasażerskiego?
Chyba każdy z nas, jako dziecko, marzył o tym żeby zasiąść za sterami wielkiej maszyny, wzbić się ponad chmury i wylądować na drugim końcu świata. Wizja posiadania miejsca pracy na wysokości 10 000 metrów, z którego można by podziwiać niezwykłe krajobrazy, wielu przyprawiała o gęsią skórkę. Z oczywistych przyczyn musieliśmy porzucić te plany kosztem nieco bardziej przyziemnych problemów. Jednak, jak wynika z informacji podawanych przez szkoły lotnicze, droga do zawodu pilota jest krótsza i bardziej przystępna niż mogłoby się wydawać.
W 2 lata za stery samolotu
Kurs na pilota samolotu pasażerskiego w łódzkiej szkole Bartolini Air trwa od 18 do 24 miesięcy. Po przejściu badań, testów psychologicznych i technicznych oraz sprawdzeniu znajomości języka angielskiego, adepci mogą rozpocząć naukę według jednego z wybranych modeli szkoleniowych – zintegrowanego bądź modułowego. W trybie zintegrowanym, studenci przechodzą 6 miesięczne szkolenie teoretyczne, po którym mogą podejść do egzaminu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, by móc zasiąść za sterami samolotów szkolnych. 180 wylatanych godzin, łącznie w samolocie i symulatorze, oraz pozytywnie zdane egzaminy praktyczne pozwalają uzyskać licencję zawodową wraz z odpowiednimi uprawnieniami do pracy w liniach lotniczych w charakterze pilota.
Polecany artykuł:
W trybie modułowym nauka wygląda inaczej. Każdy moduł składa się z elementów teoretycznych, praktycznych i egzaminów. Tu licencja zawodowa wraz z uprawnieniami niezbędnymi do pracy w liniach lotniczych możliwa jest do uzyskania po wylataniu co najmniej 200 godzin. Pierwsze całkiem samodzielne kroki za sterami samolotu, czyli loty bez instruktora na pokładzie, zaczynają się już w około 10. godzinie szkolenia praktycznego.
Mentorskie oko lidera
Szkolenia w Łodzi odbywają się w ramach Programu Mentorskiego Ryanair. Irlandzki przewoźnik zdecydował się na współpracę z polską szkołą ze względu na wysoki poziom przygotowania przyszłych pierwszych oficerów samolotów pasażerskich przez Bartolini Air.
Studenci mają do dyspozycji samoloty Tecnam, które wyposażone są w najnowszą awionikę Garmin, symulatory samolotów Tecnam, Airbus A320 oraz Boeing 737, a także akrobacyjny samolot CAP 10C NG, wspomagający szkolenie pilotów w zakresie wyprowadzania samolotu z nietypowych położeń. Ogromną rolę w procesie kształcenia odgrywa także fakt, że studenci Bartolini Air od pierwszego lotu zdobywają swoje umiejętności na międzynarodowych lotniskach z pełną kontrolą ruchu lotniczego – w Porcie Lotniczym Łódź oraz Porcie Lotniczym Olsztyn Mazury.
Najwyższa skuteczność szkolenia i najlepsza cena
- 98 proc. absolwentów, którzy ukończyli u nas szkolenie, przechodzi pozytywnie egzaminy w Ryanair, i jako pierwsi oficerowie mogą zasiąść za sterami samolotu Boeing. Szczególnie wysoki poziom wyszkolenia idzie w parze z przystępną ceną, bo koszt kursu – 59 900 euro (ok. 275 tys. złotych - red.) – zwraca się już po 2 -3 latach pracy u irlandzkiego przewoźnika. Co więcej szkolenie na takim samym, światowym, poziomie na Zachodzie Europy jest o 30 proc. wyższy niż ma to miejsce w przypadku naszego ośrodka w Polsce – mówi Bartłomiej Walas, Prezes Grupy Bartolini Air.
Dane płynące od ekspertów napawają dużym optymizmem – to doskonały czas, żeby wybrać pracę pilota liniowego. Wielu doświadczonych oficerów nie wróci już za stery, ponieważ w związku z pandemią postanowili zmienić branżę. Kolejni odeszli na zasłużoną emeryturę, a rynek lotniczy wraca do życia i potrzebuje fachowców, którzy będą pilotować samoloty.