Karate Kid Kurierzy
Panuje ogólne przedświadczenie, że kurierzy w nie dbają o nasze przesyłki. W internecie znajdziemy komentarze twierdzące, że dla firm kurierskich liczy się przede wszystkim czas dostawy, a nie zawsze jej jakość. Zdarza się, że przesyłki dochodzą do nas zniszczone, połamane czy potłuczone. Prawo daje klientom możliwość otworzenia paczki i sprawdzenia jej stanu technicznego przy kurierze, a także w razie jej uszkodzenia nie przyjęcia zamówienia. W praktyce często wygląda to zupełnie inaczej. Kurier śpieszy się i wymiguje brakiem czasu oraz napiętym grafikiem.
Zobacz koniecznie: Skandal w InPost. Nie uwierzysz, co kurier zrobił z paczkami [WIDEO]
Swoje doświadczenie z kurierami opisuje nam pani Bożena: "Kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia zamówiliśmy z mężem nowy odkurzacz, ponieważ stary odmówił posłuszeństwa. Wybraliśmy konkretny model w jednym ze sklepów internetowych. Miał on zostać dostarczony do mieszkania w ciągu kilku dni roboczych. W dniu odbioru otrzymaliśmy wiadomość, że paczka jest do odebrania na jednym z parkingów obok marketu oddalonego od naszego miejsca zamieszkania o prawie kilometr. Mąż przytachał paczkę i zajrzeliśmy do środka. Odkurzacz przyszedł połamany, zniszczona była rączka, a także elementy w środku. Oczywiście po podłączeniu do kontaktu odkurzacz nie działał. Zgłosiliśmy reklamację do sklepu z którego zakupiliśmy sprzęt. Na początku sklep nie chciał przyjąć reklamacji z uwagi na fakt, że przesyłka powinna być sprawdzona przy kurierze. Z racji, że raczej na parkingu było to niewykonalne, reklamacja została w końcu uwzględniona. Jak to jest, że płaci się za dostawę do domu, a kurier nie dostarcza paczki tylko wymaga osobistego odbioru w wyznaczonym przez niego miejscu?".
Podobnych historii w internecie można znaleźć wiele. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że nie każdy niedziałający produkt jest zepsuty z winy firm kurierskich. Zdarza się, że to sklepy wysyłają wadliwe zamówienie. Jednak w kontekście wielu filmików, przedstawiających pracę kurierów, jakie pojawiają sie w sieci zaufanie Polaków do tych instytucji maleje.
Sprawdź także: Wiemy, które Biedronki będą czynne w niedzielę mimo zakazu handlu
Latające paczki
Często spotykane są także sytuacje kiedy kurier nie zastając nikogo w domu, przerzuca paczkę przez ogrodzenie, nie dbając o jej zawartość. Tam czeka ona aż właściciel nieruchomości wróci. Nierzadko jest wtedy narażona na zabójcze działanie warunków pogodowych. Często zdarza się, że adresat nie jest nawet informowany o próbie doręczenie przesyłki, nie wspominając już o zgodzie na takie dostarczenie.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku przekazywaniu paczek sąsiadom. W internecie opisywanie są sytuacje, kiedy kurier bez kontaktu z odbiorcą przesyłki zostawiał ją u pobliskich mieszkańców. Zazwyczaj kończy się dobrze, sąsiedzi przekazują nam przesyłkę i po sprawie. Można jednak znaleźć opinie, że nie zawsze trafiają się uczciwi ludzie, a paczka nie dociera do odbiorców. Wtedy rodzi sie problem, firma kurierska potwierdza odbiór paczki, sklep internetowy zamówienie zrealizował, my zapłaciliśmy a przesyłki ja nie było tak nie ma.
Telefony widmo
Kolejny częstym zarzutem wobec firm kurierskich są godziny dostarczania paczek, a także notoryczny brak kontaku przed próbą ich doręczania. Klienci argumentują, że godziny pracy kurierów są "nieżyciowe". Większość osób pracuje w czasie, kiedy kurier podejmuje próbę dostarczenia przesyłki. Jak przytacza Pan Łukasz, jeden z klientów firm kurierskich: "Czekałam na ważną paczke, która miała być dostarczona w określonym dniu do określonej godziny. Zależało mi aby została ona doręczona w tym terminie ponieważ sam później musiałem wyjśc z domu. W dniu doręczenia nie otrzymałem żadnej informacji co i jak. Kiedy czas mijał, a kuriera nadal nie było, zadzwoniłem na infolinię. Tam podjęto kilkukrotną, bezskuteczną próbę kontaktu z kierowcą. Finalnie paczka przyjechała w ostatnim momencie kiedy byłem w domu, a kurier na moje pytania o przyczynę braku kontaktu odpowiedział, że po prostu nie wziął ze sobą telefonu".
Czytaj również: Kurier przyniesie zakupy prosto do lodówki. Rewolucja w e-zakupach?
W wielu firmach kurierskich powiadomienie SMS o godzinach doręczenia przesyłki jest standardem. DPD Polska oferuje swoim klientom powiadomienie Predict. Jest to SMS bądź mail, w którym znajduje się numer telefonu do kuriera oraz interaktywny przedział czasowy dostarczenia paczki. Trzeba pamiętać, że zamawiając kuriera sami wybieramy poszczególne opcje doręczenia. Jedne z nich są standardowe, w cenie przesyłki, inne dodatkowo płatne. Dla przykładu DPD posiada opcję dotyczące trybu doręczenia - paczka standardowa bądź w trybie ekspresowym. Wielu przewoźników pozwala swoim klientom także na wybór godzin kiedy kurier ma przyjechać z paczką, a ewetualne rozbieżności mogą wynikać z przyczyn niezależnych od kuriera, takich jak wypadki drogowe czy korki.
Często za dostarczenie przesyłki w godzinach wieczornych musimy dopłacić. Nierzadko zdarza się, że jesteśmy informowani, że nasza przesyłka zostanie doręczona w ciągu 2 czy 3 dni roboczych. Klient wtedy stara się aby zawsze był ktoś na miejscu, aby móc odebrac paczkę. Przewidywany czas na dostawę mija, a kuriera nie widać. No infolinii dowiadujemy sie, że przeciez kurier podjął bezskuteczną próbę przekazania przesyłki, ponoc nie było nikogo w domu. Poziom naszej irytacji sięga wtedy zenitu - "No jak tak? Przecież cały dzień czekałam na kuriera, a on się nie pojawił, nie było tez żadnej telefonicznej informacji - mówi jedna z niezadowolonych klientek".
Przeglądając opinie dotyczące poszczególnych firm kurierskich trzeba przyznać, że ogólna ocena ich pracy jest pozytywna. W serwisie Opineo.pl, DPD Polska poleca aż 91 procent klientów, a średnia wystawianych ocen to 4,6 w pięciostopniowej skali. Przewoźnicy przyznają, że często pomino wysokich wymogów wewnętrznych, zdarzają się sytuacje niepożądane. Wynika to w dużej mierze w ilości zatrudnianych pracowników i faktu, że w swojej pracy często są oni uzależnieni od czynników zewnętrznych.