Z badania zrealizowanego przez Kantar TNS dla eBay wynika, że 52 proc. Polaków nie wyobraża sobie świąt Bożego Narodzenia bez prezentów, ale dobór upominków przysparza nam sporo problemów. Ponad 30 proc. osób zbadanych przez spółkę zadeklarowało, że w 2016 r. dostało pod choinkę coś, czego nie chciało. Bynajmniej nie oznacza to, że zbędne przedmioty lądują na śmietniku.
Zobacz: Zwrot towaru. Wszystko, co musisz wiedzieć o reklamacji i rękojmi
Co robimy z niechcianymi prezentami?
Co dziesiąty obdarowany wystawia otrzymaną z okazji świąt rzecz na sprzedaż, a 14 proc. ankietowany wręcza go komuś innemu w formie upominku. Tylko 42 proc. Polaków zachowuje nietrafiony prezent.
Polecamy: Kupujesz na promocji? Nie popełniaj tych błędów
Czy znasz zasady świątecznego savoir-vivre'u?
Święta nie tylko wiążą się z gorączką zakupów, ale także pociągają za sobą szereg obowiązków. Polacy mają pewne wyobrażenia na temat świątecznej etykiety. 39 proc. respondentów obdarowanie kogoś przedmiotem z metkę odczytuje jako jej złamanie, 33 proc. uważa, że otrzymany prezent nie powinien znaleźć nowego właściciela, 29 proc. badanych jest zdania, że kupującemu należy okazać wdzięczność, a 28 proc. ankietowanych myśli, że danie komuś nieprzemyślanego prezentu stanowi faux pas.
Jak dobrać odpowiedni prezent na święta?
Jeżeli zależy ci na tym, żeby uszczęśliwić w Wigilię najbliższych, postaraj się, aby świąteczne upominki wiązały się z ich zainteresowaniami i osobowością. Co druga osoba (46 proc. respondentów) deklaruje, że właśnie taki prezent chciałaby dostać. Warto pomyśleć o ty, co kupić, zawczasu. Wówczas możesz porównać oferty w sklepach stacjonarnych i internetowych. W tych drugich niejednokrotnie oferowane są produkty, które pozornie zniknęły już z rynku. A jeśli kompletnie nie masz pomysłu na prezent, możesz poprosić daną osobą, aby wskazała konkretny przedmiot, który chciałaby dostać. Zadanie ułatwi ci przesłanie przez nią linku do interesującej ją oferty online.
Internet jest kopalnią wiedzy
Inspiracji możesz poszukać w mediach społecznościowych. Aż 30 proc. Polaków właśnie tam znajduje pomysł na prezent. Również sprzedaż w sieci cieszy się coraz większą popularnością wśród „Świętych Mikołajów". Co drugi respondent co najmniej raz kupił prezent na święta online. Internauci wskazują na liczne zalety internetowych zakupów. 48 proc. badanych uważa, że wiążą się one z oszczędnościami, 42 proc. ankietowanych zdecydowało się na zakup prezentu online ze względu na brak towaru w innych miejscach, a 22 proc. respondentów wybiera e-zakupy, aby uniknąć kolejek w sklepach.
Przeczytaj też: Zakupy przez internet. Kiedy można zwrócić lub wymienić towar
Jeżeli nie masz pewności, czy twój pomysł na prezent spotka się z pozytywnym przyjęciem, zastanów się, jakie emocje wywołałby w tobie dany przedmiot. Pod choinką nie należy zostawiać rzeczy, które mogą wprawić w zakłopotanie, ani gadżetów reklamowych z logotypem konkretnej firmy. Pamiętaj też, że twoi bliscy nie muszą podzielać twojego gustu. Coś, co sprawiłoby ci wiele uciechy, niekoniecznie zadowoli twoją rodzinę.
Badanie Kantar TNS zostało przeprowadzone w dniach 12-16 października na grupie 1020 osób w wieku od 16 do 54 lat.
Oprac. na podst. mat. pras.